معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: رشته‌های ارغوان‌بافی و چاقوسازی استان کرمانشاه با تلاش معاونت صنایع دستی استاندارد‌سازی می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳ 18 November 2015
به گزارش تابناک کرمانشاه و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی کرمانشاه، پروانه حیدری اظهار داشت: رشته‌های بومی صنایع دستی هر منطقه و استانی، یکی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های توسعه صنایع دستی آن منطقه هستند و در استان کرمانشاه با توجه به دارا بودن صنایع دستی مختلف، استانداردسازی یک ضرورت است.

حیدری با بیان اینکه تاییدیه استاندارد رشته‌های صنایع دستی به نوعی آماده‌سازی برای معرفی به مرکز استاندارد ایران جهت ثبت و دریافت این نشان است، افزود: در حوزه صنایع دستی با شناسایی هنرهای سنتی بومی استان، مراحل ثبت این رشته‌ها را با جمع‌آوری اطلاعات مهمی هم‌چون مشخصات ظاهری، چگونگی ساخت و تولید محصول، قابلیت کاربری آنها و ارتقای سطح کیفی این رشته‌ها به سطح استاندارد آغاز کرده‌ایم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: در این راستا رشته ارغوان‌بافی در روستای داریان بخش باینگان شهرستان پاوه و اورامانات، یکی از رشته‌هایی است که از دیرباز در این روستا به آن پرداخته می‌شده و صنعت‌گرانی در این روستا مشغول به تولید این محصول از صنایع دستی است.

وی ادامه داد: ارغوان یا همان سبدبافی که با ترکه‌های درخت ارغوان بافته می‌شود هنوز مورد توجه علاقه‌مندان قرار دارد و با گذشت زمان هنوز جایگاه خود را از دست نداده و هستند کسانی که طرفدار این محصول باشند اما با توجه به مشکلات پیش روی هنرمندان این رشته، تلاش می‌شود که با اعطای نشان استاندارد به محصولات این رشته، تولیدات متنوع آن در کل کشور شناسانده شود.

حیدری در مورد استانداردسازی چاقو سازی در کرند غرب، اظهار کرد: چاقوسازی نیز که از دیرباز در دیار دالاهو همواره مورد توجه بوده و هنرمندان و صنعتگران قابلی در این رشته مشغول به فعالیت بوده‌اند، یکی هنرهای سنتی است که در استان با نام کرند غرب شناخته شده است و لزوم استانداردسازی این رشته نیز هم‌اکنون بیش از پیش احساس می‌شود.

معاون صنایع دستی کرمانشاه با بیان اینکه در مرحله جمع‌آوری مدارک و اطلاعات لازم جهت ارسال به تهران هستیم، اظهار امیدواری کرد که استاندارد ملی به این رشته‌ها تعلق گیرد.

حیدری افزود:  بعد از این دو رشته تا قبل از پایان سال تلاش می‌کنیم هنر «مرس‌بافی» را نیز که یکی از پارچه‌های منحصر به فرد دریافت لباس‌های محلی کردی است، با طی مراحل ثبت این رشته برای اعطای نشان استانداردسازی انجام دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار