مدیرعامل مرکز نیکوکاری بفروئیه از توابع شهرستان میبد گفت: با رونق دوباره فرهنگ کاروانهای پیاده به کربلا به این فکر افتادیم که وقف گیوه را پس از 200 سال در میبد احیا کنیم.
کد خبر: ۱۳۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱ 17 November 2015

به گزارش تابناک یزد،رحمان موسوی افزود: وقف گیوه به 200 سال پیش برمی گردد که در آن زمان مردم با کاروانها و پای پیاده به کربلا می رفتند وقف گیوه یکی از سنت های دیرینه مردم بفروئیه میبد بود این سنت دیرین که با پدیده عصر ماشین به فراموشی سپرده شده بود باردیگر و در آستانه اربعین حسینی در شهرستان میبد احیا شد.

وی با بیان اینکه گیوه به علت ویژگی های منحصر به فرد سبکی، نخی و راحتی بهترین پوشش برای طی کردن مسافت زیاد است خاطرنشان کرد : به همین خاطر مردم از گیوه که به اصطلاح امروز کفشی راحت ،خنک و سبک بود استفاده می کردند.
این مسئول تصریح کرد : در آن زمان خیران زمین های خود را به تهیه گیوه در شهرستان میبد وقف می کردند تا هرسال کاروانهایی که به کربلا عازم می شوند از گیوه استفاده کنند.
موسوی گفت: متاسفانه وقف گیوه به علت استفاده مردم از وسائط نقلیه مانند ماشین ، قطار و هواپیما به فراموشی سپرده شده بود
اما به برکت انقلاب اسلامی و باز شدن راه کربلا به روی زائرین اباعبدالله الحسین (ع) و رونق دوباره فرهنگ کاروانهای پیاده به کربلا به این فکر افتادیم که وقف گیوه را در شهرستان میبد احیا کنیم .
وی افزود: امروز 150 جفت گیوه دست دوز و 80 جفت گالش یا کفش زنانه بین زائرین کربلا در بفروئیه میبد از محل اجاره بهای موقافات گیوه توزیع کردیم.؛ در وقف نامه قید شده است که باید گیوه تهیه و در اختیار زائران کربلا قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: زائرانی که از شهرستان میبد به کربلا مشرف می شوند بخشی از مسیر از نجف تا کربلا که حدود 90 کیلومتر است را پیاده خواهند پیمود که امیدواریم این فرهنگ وقف گیوه در اراده و ایمان آنها مفید و موثر واقع و به سلامت این سفر معنوی را به سرانجام برسانند .
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار