رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به آغاز مطالعات ژئوفیزیک زمینی منطقه بهرام گور از مهرماه 94 گفت: مطالعات هوایی درباره میزان ذخایر آهن در چهار نقطه این منطقه نیز بزودی آغاز می شود.
کد خبر: ۱۲۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 01 November 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:علی همتی افزود: منطقه بهرام گور در شرق استان فارس معادن بسیار بزرگ آهن را در خود جای داده است و در حالی در طول سالیان از این منابع بهره برداری نشده است که در منطقه گل گهر استان کرمان در مجاورت منطقه بهرام گور سال ها است که از ذخایر آهن برداشت کرده و می کنند.

وی گفت: برای بهره برداری از معادن منطقه بهرام گور، دغدغه های زیست محیطی زیادی وجود داشت که با برگزاری نشست هایی در سطح ملی و استان، این اطمینان به سازمان حفاظت محیط زیست داده شد که در روند بهره برداری از منابع آهن این منطقه نه تنها هیچ گونه تعرض و تعدی به حیات وحش و محیط زیست صورت نخواهد گرفت، بلکه می توان اقدامات مشترکی برای حفظ حیات وحش و محیط زیست منطقه انجام داد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار کرد: بر مبنای تفاهم نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از اول مهرماه عملیات ژئوفیزیک زمینی منطقه بهرام گور توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عنوان سازمانی دولتی آغاز شده است و بزودی نیز عملیات هوایی بر مبنای همان تفاهم نامه آغاز می شود.

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه بهره برداری از معادن غنی چهار نقطه از منطقه بهرام گور به این سازمان دولتی سپرده شده است و این بدان معنا است که از هرگونه اقدامات مخاطره آمیز احتمالی علیه محیط زیست پیشگیری شود.

همتی گفت: امیدواریم پس از انجام مطالعات زمینی و هوایی منطقه بهرام گور، استخراج مواد معدنی این منطقه از پایان سال 94 یا ابتدای سال 95 آغاز شود.

وی ادامه داد:نتایج مطالعات منطقه بهرام گور مشخص خواهد کرد چه میزان ذخایر از چه نوع مواد معدنی در این منطقه وجود دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به مجتمع های ذوب آهن و فولاد احداث شده یا در حال احداث در استان اظهار کرد: استخراج مواد معدنی از منطقه بهرام گور به تکمیل زنجیره تامین مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع ها کمک می کند.

وی ادامه داد: برای برخورداری از زنجیره تامین مواد اولیه مجتمع های فولادی باید از ذخایر معدنی استفاده کرد و پس از آن، کنستانتره آهن مراحلی همچون گندله سازی، تبدیل به آهن اسفنجی، شمش های فولادی و تبدیل به ورق و ...را طی کند.

همتی گفت: اگر این زنجیره فولادی در استان تعریف نشود، مجتمع های فولادی استان نمی توانند با دیگر مجموعه های مشابه رقابت کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار کرد: استخراج مواد معدنی از منطقه بهرام گور بدون تردید اشتغالزایی خوبی در استان به دنبال خواهد داشت.

همتی گفت: با توجه به غنای منطقه بهرام گور از حیات وحش، توصیه ما این است که دستگاه های متولی گام های لازم برای استفاده از این ظرفیت برای گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی اقدامات لازم را به عمل آورند و از این طریق، از دیگر موهبت منطقه در راستای شکوفایی اقتصاد منطقه، استان و کشور بهره گیرند.

منطقه حفاظت شده بهرام گور در شمال شرقی شهرستان نی ریز و در مرز استان فارس و کرمان واقع شده است.

این منطقه دیر گاهی است محل زیست گونه نادر گورخر ایرانی است و در کنار جلوه های بکر زندگی جانوری، معادن غنی را نیز در خود جای داده است.

شهرستان نی ریز در 192 کیلومتری شرق شیراز واقع است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار