بختک به حالتى می‌گویند كه فرد در حالی كه در خواب عمیق است، ناگهان بیدار شده و احساس می‌كند چیزى رو قفسه سینه‌اش سنگینى می‌كند.
کد خبر: ۱۲۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴ 31 October 2015
آیا میدانید علت بَختَک چیست؟

معمولا حس می‌كند موجودى روى سینه‌اش نشسته است! و به هیچ وجه نمی‌تواند بدنش را تكان بدهد تا آن موجود را كنار بزند! فرد ابراز می‌كند كه كاملا به محیط اطرافم آگاه بودم اما اصلا نمی‌توانستم تكان بخورم! گاهى فرد صداهایى را نیز می‌شنود و حتى چیزهاى عجیبی می‌بیند! در مواردى فرد حس می‌كند كه موجود دیگرى هم در اتاق حضور دارد! یا حتى احساس می‌كند كه در حال خارج شدن از جسم خود است!! اینها مواردیست كه افراد براى توصیف بختک به كار می‌برند...!

اما حقیقت ماجرا چیست؟

در پزشكى به این حالت فلج خواب (SLEEP PARALYSIS) می‌گویند! این یك اختلال شایع خواب است كه 25٪ انسان‌ها درزندگى آن را تجربه كرده‌اند! درحالت عادى وقتى بدن شما وارد فاز عمیق خواب می‌شود (فاز REM) شروع به دیدن رویا می‌كند! به طور طبیعى در این فاز، فرماندهى مغز از روى بدن برداشته می‌شود و پیغامى از مغز به عضلات نمی‌رسد! دلیل آن هم مشخص است! شما وقتى خواب دویدن می‌بینید، نباید پیغام از مغز به عضلات برسد و گرنه حین خواب از جایتان بلند می‌شوید و شروع به دویدن می‌كند در اتاقتان!!

وقتى هم كه رویا به پایان می‌رسد و فرد از فاز عمیق خواب خارج می‌شود، بلافاصله مغز كنترل بدن را مجدد دردست می‌گیرد! اما در افرادى كه فلج خواب دارند، این نظم بهم می‌ریزد و وقتى كه از خواب عمیق خارج و در حال بیدار شدن هستند، هنوز كنترل مغز به روى عضلات برنگشته است! لذا فرد بیدار است و تمام حواسش كار می‌كند اما نمی‌تواند تكان بخورد!! و این حالت چند ثانیه یا حتى دقیقه طول می‌كشد كه به آن فلج خواب می‌گویند.

علت فلج خواب(بختک) چیست؟

خستگى روزانه! اضطراب زیاد در زندگى، داروهاى خواب آور، برخى آنتى هیستامین‌ها، خوراکی زیاد قبل خواب، كم خوابی! ترس، نوشیدن زیاد كافئین.

درمان این مشكل چیست؟

اولا بدانید بختک هیچ خطرى ندارد! نه خطر جسمى و نه روحى! در لحظه‌اى كه دچارفلج خواب(بختک) شده‌اید، سعى كنید روى یك نقطه از بدنتان (مثلا انگشت شصت دست راست) متمركز شوید و فقط آن نقطه را تكان دهید! بلافاصله مشكل برطرف خواهد شد. براى تكرار نشدن این مشكل سعى كنید: ورزش‌هاى منظم در روز انجام دهید، استرس و اضطرابتان را كاهش دهید! قبل خواب زیاد چاى ننوشید، كمتر غذا بخورید، طاقباز نخوابید.

برچسب ها: بختک ، فلج خواب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار