رشته کبدی از جمله ورزش های استان کرمانشاه است که در سال های اخیر و در مسابقات مختلف از جمله لیگ برتر پرفروغ ظاهر شده تا جایی که می توان گفت کبدی کاران کرمانشاهی با نتایجی که کسب کرده اند سر ورزش استان را بالا نگه داشته اند.
کد خبر: ۱۱۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲ 28 October 2015
رشته کبدی از جمله ورزش های استان کرمانشاه است که در سال های اخیر و در مسابقات مختلف از جمله لیگ برتر پرفروغ ظاهر شده تا جایی که می توان گفت کبدی کاران کرمانشاهی با نتایجی که کسب کرده اند سر ورزش استان را بالا نگه داشته اند.

ورزش کبدی از زمان های قدیم در ایران وجود داشته ولی بیشتر به صورت بازی کودکان بود تا ورزش رسمی و روش بازی به این صورت بود که افراد به دو گروه تقسیم می شدند و با گفتن کلمه ممتد زو در محوطه بازی می رفتند و یکی از افراد گروه مقابل را می گرفتند.

رشته کبدی از سال 80 وارد کشور شد و زیرنظر فدراسیون انجمن های ورزشی در برخی استان های کشور از جمله کرمانشاه فعالیت خود را با حضور جوانان علاقه مند آغاز کرد.

در این رشته مفرح که به توان و آمادگی جسمی بالایی هم نیاز دارد هر تیم 12 بازیکن در اختیار دارد که هفت نفر آنان بازیکنان اصلی و پنج نفر نیز ذخیره هستند که در دو وقت 20 دقیقه ای باید با حریف مسابقه دهند.

ورزش کبدی از سال 85 و با نظر سازمان تربیت بدنی وقت، مستقل و دارای فدراسیون جداگانه شد تا به صورت رسمی تر این رشته در اکثر استان های کشور دنبال شود.

کرمانشاه تقریبا جزو اولین استان هایی است که در رشته کبدی ورود پیدا کرد و از همان ابتدا نیز با در اختیار داشتن بازیکنان مستعد جزو استان های خوب کشور در این رشته به شمار می رفت به گونه ای که امروز هم از همان قدرت گذشته در هر دو بخش آقایان و بانوان برخوردار است.

** فعالیت 150 کبدی کار در کرمانشاه

رئیس هیئت کبدی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قدمت این رشته ورزشی در استان می گوید: کبدی از همان ابتدای ورود به ایران در کرمانشاه رواج یافت و خوشبختانه طی سال های اخیر نیز وضعیت خوبی در بین سایر استان ها داشته ایم.

مراد کرمی با بیان اینکه هم اکنون 150 نفر به صورت حرفه ای در استان کرمانشاه به رشته کبدی مشغول هستند، گفت: چه در بخش استاندارد و چه در بخش سرکل، ملی پوشان زیادی داشته ایم که از جمله آن ها می توان به رسول صیدی، صابر عبدالملکی و پیمان چراغی اشاره کرد که سابقه حضور در مسابقات آسیایی و جهانی را نیز داشته اند.

وی گفت: در بخش مربیان نیز وضعیت خوبی داریم به گونه ای که مسلم امیری از مربیان کرمانشاهی هم اکنون در تیم ملی سرکل کبدی حضور دارد و به تمرین ملی پوشان می پردازد.

کرمی همچنین با اشاره به حضور تیم های آقایان و بانوان کرمانشاه در مسابقات لیگ برتر گفت: بانوان ما پس از کسب مقام اولی در مراحل اول و دوم مقدماتی، به جمع 6 تیم برتر و پایانی مسابقات راه پیدا کرده است.

رئیس هیئت کبدی کرمانشاه گفت: در بخش آقایان نیز تیم ثامن الحجج کرمانشاه و جوانان حافظیه پس از کسب مقام های اول و دومی در مرحله اول مقدماتی خود را برای حضور در دور دوم مسابقات آماده می کند.

وی یادآور شد: مرحله دوم رقابت های لیگ برتر کبدی استاندارد مردان کشور از امروز ( چهارشنبه ششم آبان) با حضور 12 تیم در گرگان آغاز می شود که هر دو تیم های کرمانشاهی در گروه دوم و در کنار تیم های رستوران خورشید سرحدی گلستان، دلند گلستان، دولت آباد اصفهان و رعد پدافند هوایی تهران قرار گرفته اند.

کرمی با بیان اینکه تیم های کرمانشاهی در گروه مرگ قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: تمام تیم های همگروه ما جزو قدرت های کبدی کشور هستند و تقریبا اکثر ملی پوشان کشورمان را در اختیار دارند.

وی خاطرنشان کرد: تیم های ثامن الحجج کرمانشاه و جوانان حافظیه با نفرات بومی در این مرحله حاضر خواهند شد و بسیار امیدواریم که بتوانند از حیثیت کبدی کرمانشاه دفاع کرده و به نتایج خوبی برسند.

کرمی افزود: از هر گروه سه تیم به مرحله نهایی دهمین دوره رقابت های لیگ برتر کبدی استاندارد مردان باشگاه های کشور راه پیدا می کنند تا در نهایت دور نهایی این رقابت ها که هنوز زمان و مکانش اعلام نشده با حضور 6 تیم برتر برگزار و قهرمان مشخص شود.

** تیم های کبدی بانوان کرمانشاه فوق العاده هستند

نایب رئیس هیئت کبدی کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، ضمن تمجید از تیم های کبدی بانوان استان، آن ها را فوق العاده دانست که کمتر حریفی در کشور می تواند مقابل آن ها ایستادگی کند.

لیلا دوستوندی با بیان اینکه هم اکنون از 150 ورزشکار کبدی کار در استان، 30 نفر آنان را بانوان تشکیل می دهند گفت: علاوه بر این ورزشکاران، سه مربی و حدود 30 داور خانم نیز در رشته کبدی فعال هستند.

وی با اشاره به وضعیت خوب تیم های کبدی بانوان کرمانشاه گفت: تیم بزرگسالان ما در مراحل اول و دوم مقدماتی لیگ برتر که در کرمانشاه و مشهد برگزار شد توانست با اقتدار عنوان قهرمانی را کسب و به دور نهایی و جمع 6 تیم برتر راه یابد.

دوستوندی ادامه داد: مرحله نهایی مسابقات لیگ برتر احتمالا اواخر آبان ماه برگزار شود اما هنوز میزبان مسابقات مشخص نشده است، کما اینکه برای میزبانی نیز درخواست خود را به فدراسیون اعلام کرده ایم.

نایب رئیس هیئت کبدی استان کرمانشاه همچنین به حضور تیم دختران کبدی کار کرمانشاه در مسابقات جوانان منطقه سه بانوان کشور اشاره و اظهار کرد: این مسابقات طی روزهای هفتم و هشتم آبان به میزبانی کرمانشاه و در مجموعه ورزشی کوثر برگزار می شود.

وی گفت: این مسابقات با حضور استان های کرمانشاه، کردستان و همدان برگزار می شود و تیم های لرستان و ایلام نیز که قرار بود در این رقابت ها حضور یابند انصراف دادند.

دوستوندی یادآور شد: مسابقات مرحله اول مقدماتی در 6 منطقه برگزار می شود که از هر منطقه دو تیم و در مجموع 12 تیم به مرحله بعدی رقابت ها راه می یابند.

وی وضعیت تیم جوانان کرمانشاه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با داشتن ملی پوشانی نظیر نسترن حبیبی، پریا رستمی، اسماء فخری و فاطمه کرمی که همه آن ها کرمانشاهی هستند یکی از شانس های قهرمانی به حساب می آئیم.

مسعود اسماعیلی خبرنگار ایرنا کرمانشاه
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار