راه‌آهن دو خطه سریع‌السیر برقی تهران - قم - اصفهان البته یکی دیگر از راه‌هایی است که در آینده قرار است از مشکلات اتوبان قم ـ تهران بکاهد. این پروژه اسفندماه سال گذشته با حضور رئیس جمهور در قم کلنگ‌زنی شد و زمان‌بندی 4 ساله با اعتبار 8 میلیارد تومانی برای آن دیده شده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲ 26 October 2015
به گزارش تابناک قم، اربعین سال گذشته یکی از بدترین روزها برای پلیس راهور و مدیران ترافیک قم بود. عده‌ زیادی از زائران، عصر روز اربعین وقتی می‌خواستند با اتوبوس به تهران بازگردند با ترافیک سنگین و جمعیت عجیبی مواجه شدند که در میدان 72 تن منتظر بودند تا اتوبوس یا خودرویی پیدا شود و آنها را به خانه برساند. آنقدر شرایط نامناسب بود که مسئولان استان با رایزنی دقیقه نودی با مدیران راه آهن چند رام قطار در مسیر قم - تهران اضافه کرده و قسمتی از جمعیت را به ایستگاه راه آهن سوق دادند تا بتوانند فضا را مدیریت کنند.

شاید همان روز همه به این نتیجه رسیدند که تردد میان قم و تهران با وجود حجم زائرانی که در این مسیر رفت و آمد می‌کنند نیاز به راه‌های جایگزین دارد و بی شک حمل و نقل ریلی یکی از بهترین جایگزین‌هاست.

از مدت‌ها پیش حرف و حدیث‌هایی درباره جمع‌آوری خطوط ریلی داخل شهر قم مطرح می‌شده که با استقرار دولت یازدهم با این موضوع مخالفت شد و حتی طرح‌هایی برای احیای برخی خطوط متروک در دستور کار قرار گرفت.

حالا که قرار است غول آهنی جای خودش را در میان کوچه‌ پس کوچه‌های شهرمان داشته باشد چه بهتر که از ظرفیت وجود یک ایستگاه داخل شهر و نزدیک به حرم مطهر حضرت معصومه(س) بهترین بهره را برد تا  تردد میان قم و تهران از طریق خطوط ریلی تسهیل شود.

ضریب اشغال 70 درصدی

«قطار سریع‌السیر قم - تهران با سرعت 100 کیلومتر در ساعت راه‌اندازی شد» این خبری بود که آبان‌ ماه سال 92 از سوی راه‌آهن قم اعلام شد تا مشتاقان کریمه اهل بیت(ع) را این بار از طریق خطوط ریلی به شهر قم برساند. راه‌اندازی این قطار حرکت جدیدی بود تا بخشی از مشکلات آزادراه قم - تهران و شلوغی‌های میدان 72 تن با آن چاره شود. این خط جدید اما در ماه‌های اول با استقبال مردم روبه‌رو نشد و تقریباً در هر سرویس بیشتر از 20 درصد صندلی‌ها اشغال نمی‌شد که این موضوع نشان می‌داد فرهنگ‌سازی‌ برای استفاده درست از خطوط ریلی نشده و مردم ترجیح می‌دهند پا در جاده پر خطر قم - تهران بگذارند تا اینکه از این قطار استفاده کنند. این مشکل اما به مرور زمان برطرف شد و به گفته فرشاد زادخور، مدیرکل راه آهن استان قم ضریب اشغال این قطار اکنون 70 درصد است.

وی با اشاره به اینکه در آغاز کار ضریب اشغال تنها 20 درصد بود ابراز داشت: این نشان می‌دهد که شرایط خوب این قطار موجب جذب مردم برای استفاده از آن به جای خودرو شده است.

زادخور وعده داد: اگر ضریب اشغال به 90 درصد برسد خطوط جدیدتری هم وارد این شبکه خواهد شد و ظرفیت جا به جایی تعداد بیشتری را خواهیم داشت.

تردد روزانه 6 قطار

به گفته وی روزانه 6 قطار میان قم و تهران به صورت رفت و برگشت کار می‌کند و در مجموع هزار و 200 نفر به این طریق رفت و آمد می‌کنند که این مقدار از ترافیک جاده‌ای کم شده است. مدت زمانی که این قطار مسیر خود را طی می‌کند 100 دقیقه است و بلیت آن 4 هزار تومان فروخته می‌شود که به نسبت بلیت اتوبوس و هزینه تاکسی رقم پایینی است زیرا  بلیت اتوبوس حدود 6 هزار تومان و سوار شدن در تاکسی تقریباً 14 هزار تومان برای مسافران هزینه دارد.

مدیرکل راه آهن استان قم گفت: در حال پیگیری هستیم که مدت زمان 100 دقیقه‌ای که این قطار برای رسیدن به مقصد نیاز دارد، 10 درصد کاهش پیدا کند تا مطلوبیت استفاده از این قطار برای مردم بیشتر شود.

راه اندازی قطار  برقی

راه‌آهن دو خطه سریع‌السیر برقی تهران - قم - اصفهان البته یکی دیگر از راه‌هایی است که در آینده قرار است از مشکلات اتوبان قم ـ تهران بکاهد. این پروژه اسفندماه سال گذشته با حضور رئیس جمهور در قم کلنگ‌زنی شد و زمان‌بندی 4 ساله با اعتبار 8 میلیارد تومانی برای آن دیده شده است.

زادخور درباره این پروژه ۴۱۰ کیلومتری مسیر انتخاب شده و ‌سرعت ۳۰۰ کیلومتری قطار این مسیر اشاره کرد و گفت: این پروژه جزو پروژه‌های سفر اخیر دولت به قم است.

وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن دوخطه سریع‌السیر برقی تهران - قم - اصفهان در سال اول بهره‌برداری می‌تواند سالانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر را جابه‌جا کند ادامه داد: این پروژه به مرور می‌تواند سالانه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را جابه‌جا کرده و در زمان سفر نیز سالانه ۴۰ میلیون ساعت صرفه‌جویی قابل توجه داشته باشد. مدیرکل راه آهن استان قم به صرفه‌جویی سوخت نیز اشاره و ابراز داشت: صرفه‌جویی سالانه پروژه در این زمینه بالغ بر 8 هزار و ۱۲۵ میلیارد ریال خواهد بود که امیدواریم طبق زمان‌بندی در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد.

بهترین جایگزین برای تردد آسان

مشاهده وضعیت آزادراه قم ـ تهران به ویژه در روزهای آخر هفته یا تعطیلات، کافی است تا مطمئن شویم این مسیر بیش از ظرفیتش خودروها را تحمل می‌کند. خودروهایی که ایام تعطیلات تعدادشان به 100 هزار در روز می‌رسد. در روزهای عادی هم این اتوبان به طور میانگین روزانه میزبان 50 هزار خودرو است.

آزادراهی که یک پنجم اتوبوس‌های کشور در آن تردد می‌کنند و دوربین‌های تردد شمار آن گاهی در یک روز به تعداد جمعیت یک شهر کوچک خودرو می شمارند، امروز دیگر نمی‌تواند پاسخگوی ترددهای پر حجم میان قم و تهران باشد و توسعه حمل و نقل ریلی به دلیل ایمنی و راحتی‌ که دارد، بهترین جایگزین برای کمبودهایی است که در این عرصه دیده می‌شود.

البته مشکل منحصر به اتوبان هم نمی‌شود و جاده قدیم قم - تهران هم این روزها ما را در سوگ از دست دادن 20 انسان فرو برده و به نظر می‌رسد توسعه خطوط ریلی تنها راهی است که با آن می‌توان شمار تلفات تاثربرانگیز در مسیرهای میان قم و تهران را کاهش داد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار