آیین سنتی قوم بنی اسد حکایت شیر زنان و پیشاهنگان عزاداری سید و سالار شهیدان است که با بیل و کلنگ برای تدفین شهدا روانه کربلا می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰ 26 October 2015
 آیین سنتی قوم بنی اسد هم‌زمان با یازدهم محرم در برخی شهرهای مازندران آغاز می‌شود و تا هفتم شهدای کربلا ادامه دارد. در این آیین سنتی که زنان روایتگر اصلی آن به شمار می‌روند، داستان قبیله‌ای روایت می‌شود که نادم و محزون از شهادت سالار شهیدان، روانه کربلا می‌شوند.

آیین سنتی قوم بنی اسد از رسم‌های عاشورایی و محرمی مردمان مازندران است که پیشینه آن به قیام عاشورا و کربلا می‌رسد و از آن می‌توان به‌عنوان جنبش مخالف علیه ابن زیاد و بنی امیه یادکرد.

بنی اسد که درواقع از قبایل بزرگ و سلحشور و از فرزندان اسد بن خزیمه بن مدرکه است و بیشتر شهرتش به خاطر تدفین پیکر مطهر شهدای کربلاست.

در آیین سنتی و عزاداری قوم بنی اسد می‌توان زنان و دخترانی را مشاهده کرد که کفن پوشان بیل و کلنگ یا چوب‌هایی در دست دارند و واقعه تدفین شهدای کربلا را بازسازی می‌کنند.

یک کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه قوم بنی اسد یادآور حماسه زنان رهرو زینبی است که وقتی خبر شهادت سالار شهیدان را می‌شوند، رهسپار کربلا می‌شوند، افزود: این آیین سنتی بعد از عاشورا در مناطق مختلف استان با شیوه‌های خاصی اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام مسعود همتی با اشاره به اینکه، زنان مازندران درواقع رهروان واقعی حضرت زینب (س) به شمار می‌روند، اظهار داشت: آیین سنتی قوم بنی اسد بیانگر عشق و دلدادگی بانوان به ولایت است و در روزگاری که مردان از ترس قبیله ابن زیاد حاضر نشدند تا پیکر مطهر شهدای کربلا را تدفین کند، زنان بنی اسد روانه کربلا می‌شوند.

دسته‌های عزاداری بنی اسد با پیشاهنگی بانوان در برخی مناطق مازندران اجرا می‌شود وزنان دیار علوی برای قافله‌سالار شهیدان ویاران باوفایش سینه‌زنی و عزاداری می‌کند

دسته‌های عزاداری بنی اسد با پیشاهنگی بانوان در برخی مناطق مازندران اجرا می‌شود وزنان دیار علوی برای قافله‌سالار شهیدان ویاران باوفایش سینه‌زنی و عزاداری می‌کند، آیین سنتی قوم بنی اسد از بعد از اذان مغرب روز یازدهم محرم در برخی مناطق شروع می‌شود، عزاداران در قالب دسته‌های مختلف به حرکت می‌آیند و به روضه‌خوانی و مداحی می‌پردازند.

دسته‌ای می‌خوانند «قوم بنی اسد رسید، اسد رسید» و دسته‌ای دیگر در پاسخ می‌گویند «ز مرد و زن مدد رسید، مدد رسید».

آیین سنتی قوم بنی اسد مازندران ازجمله آیین‌های عاشورایی است که در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است و مردان نیز در برپایی این آیین سنتی مشارکت دارند و آنان نیز بیل و کلنگ به دوش چنین تداعی می‌کنند که رهسپار کربلا برای تدفین شهدای عاشورا هستند.

حجت‌الاسلام ستار علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، برپایی آیین‌های عزاداری در قالب طرح بصیرت عاشورایی را ازجمله برنامه‌های این سازمان بیان کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طرح بصیرت عاشورایی در امامزادگان و بقاع شاخص استان در حال برگزاری است یادآور شد: همچنین اجتماع بزرگ رهروان زینبی نیز از بعد از عاشورای حسینی در امامزادگان و اماکن مذهبی استان برگزار می‌شود.

وی با اظهار اینکه این آیین عصر روز یازدهم با حضور پرشور بانوان استان در امامزاده یحیی (ع) ساری برگزارشده است عنوان کرد: این آیین درواقع تجدید میثاق و نشان‌دهنده ارادت بانوان به سرور و سید شهیدان است.

مازندران سرشار از آیین‌هایی است که بافرهنگ و دین مردمان این دیار گره‌خورده است و اهالی این مرزوبوم در رثای سید و سالار شهیدان اشک می‌ریزند. برپایی مراسم‌های عزاداری خانگی، پخت نذری و توزیع آن، آیین شام غریبان، سوم، هفتم و چهلم سالار شهیدان از دیگر رسومی است که از عاشورا تا اربعین حسینی در مازندران برگزار می‌شود.

آیین‌های همچون منبر کشی در محله قدیمی ساری، طعام دهی در سورک، کرب زنی، کرنا نوازی و مراسم روز یازدهم در دودانگه ساری از دیگر رسم‌های عزاداری مازندران در سوگ سالار شهیدان است.

شیوه‌های عزاداری مازندران ازجمله فرصت‌هایی است که به تأکید کارشناسان میراث فرهنگی در رونق گردشگری مذهبی و جذب گردشگری تأثیر بسزایی خواهد داشت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار