کارشناس حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: استفاده از یک کارت‌بلیت مشترک برای پرداخت کرایه تاکسی، مترو، اتوبوس، پارکینگ و ... گامی برای تحقق دولت الکترونیک است.
کد خبر: ۱۱۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲ 25 October 2015
تابناک فارس به نقل از فارس:مجتبی فرزام منش اظهار داشت: مزایای بلیت الکترونیک و نقش آن در توسعه مدیریت حمل‌ونقل شهری متعدد است و از آن جمله استفاده از بلیت‌های کاغذی و حتی پول نقد در سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی، هزینه‌های زیادی را از بعد اقتصادی، اجتماعی و... به مجموعه مدیریت شهری و شهروندان تحمیل می‌کند.

وی افزود: علاوه بر هزینه گزاف چاپ بلیت‌های کاغذی، شهروندان نیز نیاز به‌ صرف زمان برای تهیه و نگهداری بلیت‌های کاغذی در کنار امور روزمره خود دارند چراکه این نوع بلیت‌ها معمولاً به‌صورت دوره‌ای چاپ می‌شوند و در پایان هر دوره نیز اعتبار آن‌ها تمام می‌شود.

فرزام منش ادامه داد: بلیت الکترونیکی می‌تواند اولین انتخاب برای جایگزینی بلیت‌های کاغذی باشد که کاربری بلیت‌های الکترونیکی به دلیل سهولت در مدیریت و پویایی در استفاده، باعث کاهش هزینه‌های شهری شده و علاوه بر آن در سطح کلان، یکپارچگی را برای مدیریت پرداخت در سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی به ارمغان می‌آورد.

به گفته وی، استفاده از بلیت الکترونیکی می‌تواند شروعی برای توسعه کاربری آن در سایر خدمات شهری باشد و مسیر حرکت و تعالی به‌سوی دولت الکترونیک را هموارتر سازد.

این کارشناس در ادامه برخی از دیگر مزایای بلیت الکترونیک و نقش آن در توسعه مدیریت خدمات شهری را برشمرد و گفت: بزرگ‌ترین مزیت همگانی که بلیت الکترونیک می‌تواند داشته باشد، صرفه‌جویی در زمان است چراکه با توسعه بلیت الکترونیک، تعداد مراجعه شهروندان به باجه‌های بلیت‌فروشی کاهش پیدا کرده و شهروندان می‌توانند با خرید یک کارت در قالب بلیت الکترونیکی، از خدمات پرداخت الکترونیکی کرایه بهره‌مند شوند.

مدیریت پویای کرایه در سامانه حمل‌ونقل عمومی دیگر مزیت بلیت‌های الکترونیک بود که فرزام منش به آن اشاره و بیان کرد: با استفاده از بلیت الکترونیک، کرایه تعریف‌شده در سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی، بر اساس مسافت طی شده توسط شهروندان، محاسبه‌شده و از کارت آن‌ها کسر می‌شود و پیاده‌سازی چنین قابلیتی تنها با استفاده از بلیت الکترونیکی میسر است و بالطبع رضایت شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تغییر در سیاست‌های اخذ کرایه با استفاده از بلیت الکترونیکی به سهولت انجام خواهد شد و این به دلیل یکپارچگی حاصل‌شده در سامانه حمل نقل عمومی در استفاده از بلیت الکترونیکی است.

فرزام منش خاطرنشان کرد: با استفاده از بلیت الکترونیکی، امکان تهیه آمار دقیق از مسافرت‌های درون‌شهری تسهیل شده و می‌توان از آن به‌عنوان یک‌پایه برای تأمین اطلاعات آماری استفاده کرد که این امر به‌نوبه خود می‌تواند در راستای مدیریت بهینه منابع در خطوط حمل‌ونقل مورد بهره‌برداری قرار گیرد و مدیران خطوط را در افزایش و یا کاهش تعداد اتوبوس‌ها و یا قطارهای مترو یاری نماید.

وی بیان کرد: با ارائه بلیت الکترونیک، امکان تعریف مدل‌های مختلف اخذ کرایه از شهروندان تسهیل می‌شود و به دنبال آن امکان ارائه برنامه‌های مختلف تخفیف و تشویق در راستای استفاده از شبکه حمل‌ونقل عمومی میسر خواهد بود که ازجمله این قابلیت‌ها می‌تواند به ارائه خدمات خاص به اقشار مختلف جامعه مانند دانشجویان و دانش‌آموزان، جامعه پزشکی، فرهنگیان و... اشاره کرد.

کارشناس حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز ابراز داشت: مواردی مانند بلیت‌های مدت‌دار، بلیت‌های اعتباری، فصلی و... از محصولاتی هستند که ارائه آن‌ها فقط با کارت‌بلیت الکترونیکی میسر خواهد بود.

وی استفاده از بلیت الکترونیک را گامی در راستای تحقق دولت الکترونیک ارزیابی کرد و یادآور شد: از دیگر مزیت‌های عمده بلیت الکترونیک امکان استفاده از آن در حوزه‌های مختلف شهری و بالا بردن فرهنگ عمومی در مواردی مانند پرداخت الکترونیک است چنانکه به‌عنوان‌مثال بلیت الکترونیک می‌تواند در شبکه‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و مترو مورداستفاده قرارگرفته و در کنار آن در اماکن فرهنگی، ورزشی، تفریحی و... نیز به کار گرفته شود که گامی به‌سوی توسعه خدمات شهری در قالب دولت الکترونیکی است.

وی تصریح کرد: طول عمر بلیت الکترونیک در مقایسه با بلیت‌های کاغذی زیاد بوده و نیازی به تهیه بلیت در هر بار استفاده از شبکه حمل‌ونقل عمومی نیست و علاوه بر این مزیت‌ها می‌توان به مزایای غیرمستقیم دیگری مانند کاهش پول خرد فیزیکی در گردش، کاهش در هزینه‌های چاپ و نگهداری اسکناس و... اشاره کرد.

 فرزام منش امنیت و کنترل گردش مالی در شبکه حمل‌ونقل را از دیگر الزامات استفاده از بلیت الکترونیک ذکر کرد و اظهار داشت: در شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی که عملاً بستری برای نقل‌وانتقال پول خرد است، استفاده از بلیت الکترونیک باعث جلوگیری از جعل بلیت شده و از سوءاستفاده‌های احتمالی ممانعت می‌کند و در کنار آن امکان نظارت کامل بر عملکرد رانندگان و پیگیری‌های سریع را در راستای کشف تقلب‌های احتمالی فراهم می‌آورد.

این کارشناس برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهری اضافه کرد: ارائه بلیت الکترونیک، این آمادگی را ایجاد می‌کند که بتوان با مشارکت بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری گام‌های بزرگ‌تری را در راستای مدیریت بهینه پرداخت خرد در کشور برداشت.

فرزام منش متذکر شد: امکان برآورد ترافیک در ساعات ازدحام، امکان مانیتورینگ اتوبوس‌ها و قطارهای شهری در مراکز کنترل، امکان اطلاع از تردد وسایل نقلیه در ایستگاه‌ها، تعداد مسافر در اتوبوس‌ها، تخمین دقیق تعداد مسافرت‌های درون‌شهری و... از دیگر قابلیت‌های موردنیاز در مدیریت هوشمند حمل‌ونقل شهری است که به‌تبع استفاده از بلیت الکترونیک، حاصل می‌شود.

این کارشناس حمل‌ونقل بیان کرد: با استانداردسازی بلیت الکترونیک بین کلان‌شهرها، امکان استفاده از بلیت‌های صادرشده در شهرهای مختلف در شبکه‌های یکدیگر وجود خواهد داشت و به عنان مثال دانشجویی که در یک کلان‌شهر زندگی می‌کند اما محل تحصیلش کلان‌شهر دیگری است، می‌تواند از یک بلیت الکترونیکی در هر دو شهر استفاده کند.

وی در پایان تصریح کرد: بلیت الکترونیک پلی برای گذر از مدل سنتی در مدیریت شهری به‌سوی مدیریت مدرن و امروزی است.

ارائه کارت بلیت شهروندی برای یکپارچه‌سازی پرداخت‌های شبکه حمل‌ونقل عمومی توسط بانک عامل در شیراز در دست پیگیری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار