رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسلام آبادغرب مهمترین جاذبه های گردشگری این شهرستان را معرفی کرد.
کد خبر: ۱۱۵۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹ 16 March 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، شهرام علی یاری از اسلام آبادغرب به عنوان یکی از شهرهای باستانی ایران نام برد و اظهارکرد: در این شهرستان نزدیک به ۳۵۰ اثر تاریخی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها تپه باستانی چغاگاوانه است. 

وی افزود: تپه باستانی چغاگاوانه به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین محوطه های پیش از تاریخ در غرب کشور در مرکز شهر اسلام آبادغرب واقع شده است. 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اسلام آباد غرب تصریح کرد: گودین تپه، گنج دره و چغاگاوانه جزو قدیمی ترین آثار تاریخی در استان هستند که هر سه اهمیت باستان شناسی زیادی دارند، به گونه‌ای که اولین نشانه های اهلی کردن حیواناتی مانند بز و یا کاشت غلات را می توان در آنها پیدا کرد. 

وی ادامه داد: تپه باستانی چغاواگانه با حدود ۲۴ متر ارتفاع و چهار هکتار وسعت طی دهه های گذشته دو بار مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفته که براساس طبق نتایج این کاوش ها، قدمت آن به حدود ۹ هزار سال قبل می رسد. 

علی یاری خاطرنشان کرد: در پی یکی از کاوش های باستان شناسی که دراین محوطه تاریخی صورت گرفت، حدود ۵۶ لوح گلی با خط میخی اکدی بابلی بدست آمد که گویا مربوط به امور حسابرسی و حسابداری از دوره عصر آهن ۲ بوده اند. 

وی ادامه داد: همچنین طبق این شواهد در حدود ۳۵۰۰ سال قبل شهری به نام پالوم با جمیعت حدود ۴۰۰ نفر در محل کنونی این تپه باستانی وجود داشته که در آن کارگاه های ریسندگی فعال بوده اند و گفته شده که دراین کارگاه ها پارچه های صخیم که احتمالا منظور نمد است، تولید می شده است. 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اسلام آبادغرب از سه آتشکده شیان، پلنگرد و میل میلگه و بقایای قصرتاریخی فیروزآباد متعلق به دوره ساسانیان به عنوان دیگر آثار تاریخی این شهرستان نام برد. 

وی با اشاره به وجود سراب های متعدد در این شهرستان، عنوان کرد: یکی از مهمترین این سراب ها، سراب هرسم است که به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری هرساله میزبان گردشگران زیادی است. 

علی یاری تاکید کرد: مجمتع گردشگری سد شیان، سراب شرف آباد، منطقه گردشگری تنگ منصوری در بخش حمیل و ... دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان هستند. 

وی از اسلام آبادغرب به عنوان پایتخت جنگل های بلوط ایران هم نام برد و گفت: در این شهرستان از حوضه آبریز سیاه خور تا پشت شهر اسلام آبادغرب منطقه ای به وسعت حدود ۴۰ کیلومتر وجود دارد که مملو از درختان بلوط است و از این جهت به اسلام آبادغرب پایتخت جنگل های بلوط ایران می گویند. 

رئیس میراث فرهنگی اسلام آبادغرب به تنوع صنایع دستی  این شهرستان هم اشاره داشت و تصریح کرد: در ایام نوروز بازارچه دائمی صنایع دستی در این شهرستان با ۱۴ غرفه تولیدات هنرمندان صنایع دستی این شهرستان را به گردشگران عرضه خواهند کرد. 

وی در ادامه از آمادگی این شهرستان برای میزبانی از مسافران و میهمانان نوروزی خبرداد و گفت: تمام دستگاه های عضو ستاد خدمات سفر در این شهرستان پای کار آمده اند تا میزبانی شایسته ای را از میهمانان  نوروزی داشته باشیم. 

علی یاری تاکید کرد: در ورودی شهر اسلام آبادغرب محلی به عنوان محل استقبال با نصب المان ها و سفره هفت سین طراحی شده تا گردشگران بتوانند در بدو ورود به شهرستان با آن عکس یادگاری بگیرند. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار