معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از پیگیری برای تهیه طرح مطالعاتی پهنه زردرنگ تاق بستان و بروزرسانی آن پس از نیم قرن خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷ 03 March 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از میراث فرهنگی کیومرث خانی لعل آبادی، از پیگیری برای اجرای تهیه طرح مطالعاتی پهنه زردنگ تاق بستان خبر داد و اظهار کرد: پهنه زرد رنگ تاق بستان که به نوعی حریم منظری آن محسوب می شود، آخرین بار در سال ۱۳۵۳ مصوب شد، اما باتوجه به گذشت زمان، نیازمند بروز رسانی است. 

وی افزود: علیرغم اینکه در دهه ۵۰ پهنه زرد رنگ تاق بستان مصوب شد، در سالهای بعد و بویژه در زمان جنگ تحمیلی عرصه و حریم پهنه زرد رنگ تاق بستان نادیده گرفته شد و ساخت و سازهای زیادی همچون رستوران ها، کبابی ها و حتی ساخت منازل مسکونی در محوطه شکارگاه انجام و دست درازی هایی به این حریم صورت گرفته است. 

معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: هرچند در سالهای گذشته اقداماتی برای بروز رسانی عرصه و حریم پهنه زرد رنگ تاق بستان آغاز شد، از جمله اینکه مطالعات فاز صفر آن انجام گرفت، اما در عمل فاز یک مطالعات و اجرای پروژه اجرایی نشد. 

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در حال حاضر ساکنانی که در محدوده عرصه و حریم  تاق بستان قرار دارند، برای ساخت و ساز با مشکلاتی همچون میزان ارتفاع سازه ها مواجه هستند، بنا داریم تا پهنه زرد رنگ تاق بستان را بروز رسانی کنیم. 

خانی لعل آبادی عنوان کرد: در این رابطه پیگیری های را انجام داده و اعتباری هم به این مسئله اختصاص پیدا کرده که با تخصیص آن تا پایان سال اجرای طرح مطالعاتی را آغاز خواهیم کرد. 

به گفته این مسئول، تهیه طرح مطالعاتی پهنه زرد تاق بستان علاوه براینکه مانع از خدشه دار شدن و دست درازی به حریم منظری این محوطه می شود، باعث خواهد شد تا اهالی ساکن در اطراف این محدوده باستانی برای ساخت و ساز ساختمان هایشان تعیین تکلیف شوند. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار