وی با تمرکز بر جراحی فتق و بازسازی دیواره شکمی، سالانه نزدیک به 700 عمل انجام می دهد و بیش از 20 سال تجربه به عنوان جراح فتق دارد.
کد خبر: ۱۱۵۵۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰ 21 February 2024

اگر فتق شما باعث درد یا ناراحتی نمی شود، ممکن است بتوانید سالیان سال بدون هیچ مشکل خاصی با این اختلال زندگی کنید. با این حال باید به خاطر داشته باشید که خطر اورژانسی شدن شرایط (حبس شدن یا به دام افتادن روده) در هر فتق اینگوینالی (فتق کشاله ران) وجود دارد. فتق بدون درد معمولا (اما نه همیشه) قبل از اورژانسی شدن وضعیت شروع به ایجاد ناراحتی و نشانه های آزاردهنده می کند.

بر اساس داده‌های اپیدمیولوژیک، تقریبا 20 درصد از بیماران مبتلا به فتق اینگوینال بدون درد و سال‌ ها پیش از شدت یافتن علائم یا نیاز فوری به جراحی، به راحتی زندگی می‌ کنند. در واقع دلیل اصلی اقدام به رفع فتق از طریق جراحی، چیزی نیست جز افزایش ناراحتی، درد یا بزرگ شدن اندازه آن (جراحی تنها روش درمانی است که به این علائم پایان می دهد).

گفتنی است تمامی نکاتی که در این زمینه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرند، با استناد به گزارشاتمرکز ترمیم فتقدکتر Jonathan Yunis جمع آوری شده اند. وی با تمرکز بر جراحی فتق و بازسازی دیواره شکمی، سالانه نزدیک به 700 عمل انجام می دهد و بیش از 20 سال تجربه به عنوان جراح فتق دارد. 

آیا می توان با فتق زندگی کرد؟

چگونه تصمیم به جراحی فتق بگیریم؟

جراحی فتق عملی است که توسط پزشک متخصص در هریک از موارد زیر توصیه می شود:

- اگر ناراحتی یا درد متناوب دارید

- اگر فتق شما در حال بزرگ شدن است

- اگر اخیرا از یک واقعه اورژانسی یا دردناک مرتبط با فتق یا در ناحیه فتق بهبود یافته اید

- اگر بیش از حد در مورد خطر اورژانسی شدن ناگهانی شرایط خود نگران هستید و اغلب طی روز به طور وسواسی به آن فکر می کنید

لازم به ذکر است که فتق به خودی خود از بین نمی رود و صرفا جراحی می تواند چنین مشکلی را برطرف کند.

بسیاری از پزشکان گزینه جراحی را توصیه می کنند زیرا این تصمیم از رخداد یک مشکل نادر اما بسیار جدی به نام “به دام افتادن یا حبس” جلوگیری می کند. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده یا تکه ای از بافت چربی در داخل فتق به دام افتاده و حبس شده باشد. به بیان دیگر سفتی و تنگی سوراخ فتق باعث خفه شدن جریان خون محتویات فتق (روده یا چربی) می شود. این یک مشکل غیرعادی اما به شدت کشنده و نیازمند رسیدگی سریع پزشکی است.

چه مدت می توان با فتق زندگی کرد؟

پاسخ قطعی به این پرسش تنها یک عبارت است: "غیرقابل پیش بینی"!

برخی از افراد می توانند تمام عمر خود را با فتق زندگی کنند، در حالی که عده ای دیگر ظرف فقط چند ماه پس از ایجاد فتق دچار شرایط اورژانسی عمل جراحی می شوند.

آیا بازگرداندن فتق به داخل اشکالی ندارد؟

خیر، این عمل یک مانور ایمن است.

با این حال، حتی با بیرون زدگی محتویات فتق، همیشه لازم نیست آن را به عقب برگردانید.

چه چیزی باعث بدتر شدن فتق می شود؟

در بسیاری از موارد هیچ دلیل مشخصی برای بدتر شدن برخی از انواع فتق وجود ندارد.

بالا رفتن وزن و به خصوص افزایش چربی احشایی، باعث بیشتر شدن فشار داخل شکمی و بزرگتر شدن نقص فتق می شود.

بلند کردن اجسام سنگین نیز ممکن است فتق را بدتر کند یا تاثیر چندانی روی آن نداشته باشد.

اگر فتق درمان نشود چه اتفاقی رخ می دهد؟

فتق سوراخی در دیواره شکم است. اما خطر اصلی پیش روی بیمار در این اختلال چیست؟ این احتمال وجود دارد که روده داخل حفره شکمی از سوراخ فتق خارج شود. روده ای که از این سوراخ خارج شده ممکن است در فتق گیر کرده و منجر به ایجاد انسداد شود.

با حبس طولانی مدت در فتق، خطر به دام افتادن محتویات روده و قطع خونرسانی وجود دارد. در این حالت بیمار با ریسک بالای بیماری جدی یا حتی مرگ رو به رو است.

آیا می توان با فتق زندگی کرد؟

آیا می توان با فتق ورزش کرد؟

بله، اگر فتق دارید می‌ توانید ورزش کنید، اما توصیه می‌ شود از انجام حرکاتی که شامل وارد آمدن فشار یا کشش در ناحیه‌ فتق است به شدت خودداری شود. همچنین بهتر است قبل از انجام تمرینات ورزشی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

آیا می توان با فتق وزنه یا جسم سنگین بلند کرد؟

بلند کردن وزنه یا اجسام سنگین از نظر تئوری می تواند فتق را بزرگتر کند، اما شواهد علمی محدودی در پشتیبانی از این موضوع وجود دارد.

آیا نشستن فتق را بدتر می کند؟

نشستن یا ایستادن طولانی مدت می تواند علائم فتق را تشدید کند، درست مانند سایر فعالیت های مشابه از جمله سرفه، عطسه یا زور زدن حین دستشویی و تحریک حرکات روده. با این حال، نشستن تغییری در خود فتق ایجاد نمی کند و صرفا بر علائم تاثیرگذار است.

آیا بعد از جراحی فتق می توان زندگی عادی داشت؟

بله، در بیشتر موارد بیماران پس از چند هفته به بهبودی کامل دست یافته و می توانند به فعالیت های عادی روزمره خود بازگردند. با این حال، ممکن است میزان فعالیت بدنی توصیه شده در ابتدا محدود باشد. گفتنی است که بیماران پس از ترمیم فتق، به ندرت دچار مشکلات طولانی مدت ناشی از جراحی می شوند.

آیا درمان فتق مادام العمر است؟

ترمیم و درمانی که با تکیه بر تکنیک های مدرن به درستی انجام شده باشد، تقریبا در تمام موارد مادام العمر و بدون عود خواهد بود./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار