یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛
یک کارشناس اقتصادی گفت: افزایش تورم تاثیر مخربی بر کاهش رفاه جامعه و سقوط شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی دارد.
کد خبر: ۱۱۵۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴ 12 February 2024

حمید حیدریان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، در خصوص تورم و راه‌های کنترل آن، اظهار کرد: به افزایش در سطح عمومی قیمت‌ها یک سبدی از کالا و خدمات که بیشتر مورد استفاده قسمت‌های مختلف جامعه بوده و توسط بانک مرکزی تعیین شده تورم گفته می‌شود.

وی افزود: افزایش تورم اثرات مخربی مانند تعطیلی کسب و کارها، افزایش تمایل به فعالیت‌های اقتصادی غیر مولد مانند دلالی، کاهش رفاه جامعه و سقوط شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در برخی تقسیم بندی‌ها سه نوع تورم وجود دارد، مورد نخست به مقدار تورم کمتر از سه درصد تورم خزنده گفته می‌شود که می‌تواند برای کشورها مفید باشد، البته تورم منفی می تواند باعث کاهش سطح تقاضا شود.


وی ادامه داد: تورم رونده عنوان مقدار تورم بین سه تا ۱۰ درصد است که در این حالت تقاضا افزایش پیدا می‌کند، چون مردم می‌دانند که اگر امروز کالا را خریداری کنند به نفع آنها خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در حالت ابر تورم، تورم سه رقمی است و باعث کاهش شدید ارزش پول ملی می‌شود، مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام به سرمایه‌گذاری یا خرید دارایی‌های مختلف می‌کنند، البته در بیشتر مواقع نمی‌توانند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند.

حیدریان بیان کرد: عوامل اصلی تورم در چند مورد عنوان می‌شود که عنوان نخست فشار هزینه است، در این عنوان از فاکتورهایی مانند افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش دستمزد بیش از افزایش بهره‌وری از اصلی‌ترین دلایل افزایش تورم یاد می‌شود.

وی اذعان کرد: مورد دوم کشش تقاضا است، در این حوزه طرفداران مکاتب کلاسیک این علت را اصلی‌ترین ریشه‌ تورم دانسته و به طور کلی تورم را به عنوان عدم تناسب پول در گردش با میزان عرضه کالا تعریف می‌کنند، مهم‌ترین ریشه‌ها در افزایش تقاضا به بی‌انضباطی مالی دولت و افزایش نقدینگی باز می‌گردد.

این کارشناس امور اقتصادی تشریح کرد: سومین عامل اصلی ایجاد تورم مشکل ساختار است، در این حالت پایین بودن بهره‌وری، افزایش سهم قسمت غیر مولد اقتصادی، پایین بودن رقابت و وجود بازارهای انحصاری اصلی‌ترین ریشه‌ها هستند.

وی عنوان کرد: به طور فهرست‌وار روش‌های مبارزه با تورم را با توجه به عوامل اصلی به وجود آمدن و لجام گسیخته شدن آن را می‌توان در راهکارهایی مانند افزایش سرمایه‌گذاری مشارکتی و عمومی از طریق بورس، فعال سازی دیپلماسی اقتصادی به سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تثبیت قیمت خدمات دولتی جستجو کرد.

حیدریان اضافه کرد: کوچک سازی دولت، حداقل سازی نوسانات نرخ ارز، تلاش برای بالا بردن بهره‌وری، اصلاح ساختار بانکی از طریق استقلال بانک مرکزی، فروش اوراق مشارکت، رقابتی کردن سود سپرده‌های بانکی، وصول مطالبات بانک، تلاش برای فعال سازی بخش مولد اقتصاد مثلاً در حوزه مسکن و تکمیل طرح‌های نیمه تمام عمرانی از این دسته روش‌ها محسوب می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار