مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: بیش از ۶ هزار تُن کود سولفات پتاسیم یارانه‌ای مورد نیاز کشور طی سال‌ جاری در این استان تولید شد.
کد خبر: ۱۱۵۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱ 08 February 2024

به گزارش تابناکقم، حسین زند روز پنجشنبه در گفت‌وگویی پیرامون این موضوع بیان داشت: در سال‌جاری قرارداد تولید بیش از ۶ هزار تُن کودهای پتاسه با تولید کنندگان کودهای شیمیایی داخل استان قم برای تامین نیاز کشور منعقد شد که در همین رابطه تاکنون روند تولید مطابق برنامه پیش‌رفته و مابقی آن نیز طی زمانبندی صورت گرفته به انجام خواهد رسید.

وی افزود: در راستای اجرای سیاست های خودکفایی کشور دربخش کشاورزی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی کودهای شیمیایی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی طی قرارداد با تولیدکنندگان داخلی، کودهای شیمیایی مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

وی اقدام‌های انجام شده طی سال‌های اخیر در تولید و خودکفایی کودهای فسفاته و پتاسه را کم سابقه و بسیار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته از سال ۹۷ تاکنون بیش از۳۰ هزار تن کودهای پتاسه مورد نیاز بخش کشاورزی کشور از محل قراردادهای منعقده واحدهای تولید کننده در استان قم تولید و در سطح کشور توزیع شده‌است.

مدیر شرکت خدمت حمایتی کشاورزی قم گفت: درحال حاضر ۹۰ درصد کودهای شیمیایی یارانه‌ای مورد نیاز کشور از طریق تولیدکنندگان داخلی و ۱۰ درصد نیز با واردات تامین می‌شود.

وی افزود: در همین رابطه طبق برنامه‌ریزی های به‌عمل آمده ظرف سه سال آینده نه تنها صد در صد نیاز کشور در داخل کشور تامین و تولید خواهد شد بلکه امکان صادرات مازاد نیاز داخلی این نوع کودها نیز فراهم می‌شود.

کشاورزی استان قم طی ۲۹ ماه گذشته در دولت سیزدهم، برنامه‌های گسترده و متنوعی را در بخش‌های مختلف برای ارتقا بهره‌وری و افزایش میزان تولید محصولات اجرا کرد.

در همین رابطه طی این مدت با تلاش صورت گرفته، برنامه‌هایی نظیر افزایش تولید محصولات زراعی در واحد سطح، افزایش تولید بذر اصلاح شده غلات، افزایش سطح آبیاری‌ با سامانه‌های نوین، افزایش کشت گیاهان علوفه‌ای، افزایش کشت نشایی و اجرای کشاورزی حفاظتی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌ نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار