مدیرکل پارلمانی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: طی دو سال گذشته 25 هزار میلیارد تومان خدمات به شرکت‌های دانش بنیان کشور ارائه شد.
کد خبر: ۱۱۵۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵ 31 January 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، مهدی خالقی، مدیرکل پارلمانی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری امروز در ستاد اقتصاد دانش بنیان خراسان جنوبی اظهار داشت: مقام معظم رهبری و رئیس جمهور پشتیبان اصلی حوزه اقتصاد دانش بنیان هستند لذا وظیفه ما در این خصوص سنگین‌تر است.

وی افزود: طی دو سال گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان خدمات به شرکت‌های دانش بنیان داده ایم که ۷۹ فرصت شغلی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۸۹ تصویب شد و در سال گذشته قانون خوب حمایت از جهش تولید دانش بنیان را داشتیم، افزود: تسهیلات مالی ۱۰۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت چهار درصد و قرض الحسنه، ورود به بازار، سرمایه در گردش و سایر را ما در صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه می‌دهیم.

به گفته وی در دو سال گذشته بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است.

وی تصریح کرد: ضریب نفوذ خدمات صندوق در راستای توسعه متوازن اقتصاد دانش بنیان ما در خراسان جنوبی ۶۷ درصد است و ۲۱ میلیارد تومان در استان خدمات اعتباری دادیم.

مدیرکل پارلمانی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با اشاره به وجود ۵۸ شرکت دانش در خراسان جنوبی و ۹ هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور، افزود: شرکت‌های دانش بنیان استان تاکنون بیش از ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات، ضمانت نامه و توانمندسازی را مصوب کردیم.

به گفته وی نیاز است شرکت‌های دانش بنیان استان را تقویت و افزایش دهیم تا اقتصاد دانش بنیان رشد کند.

خالقی تصریح کرد: حدود دو هفته آینده تیم ارزیابی صندوق شکوفایی و نوآوری در استان مستقر خواهد شد تا تخصیص اعتبارات برای هر شرکت دانش بنیان سرعت بگیرد.

وی گفت: سرمایه صندوق شکوفایی استان خراسان جنوبی ۳۰ میلیارد تومان است که با وجود ظرفیت‌های معدنی خوب رقم کمی است، لذا پیشنهاد می‌شود این سرمایه با کمک استانداری به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد تا صندوق به سودآوری رسیده و همه منتفع شوند.

۱۱۲۰ هزار دلار، ارزش صادرات محصولات فناور خراسان جنوبی

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار کرد: تیم صندوق شکوفایی به صورت یک برنامه چند روزه در استان حضور می‌یابند تا علاوه بر حمایت‌های دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه اختصاص تسهیلات ویژه به این کسب و کار‌ها را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری یک نهاد مالی و سرمایه‌گذاری است که در راستای تقویت اقتصاد از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حمایت می‌کند، افزود: ماهیت صندوق نوآوری این است که از پروژه‌های کلان و ملی حمایت کند، اما صندوق پژوهش شبه خصوصی است و در استان‌ها انشعاباتی دارد.

وی تصریح کرد: صندوق شکوفایی علم و فناوری باید با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی استان بیشتر تعامل داشته باشد.

به گفته وی یک میلیون و ۱۲۰ هزار دلار صادرات محصولات فناور استان است که در زمینه رشد این آمار، اتاق بازرگانی بیشتر می‌تواند کمک کننده باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: منابع مالی و اعتباری استان کم است و نمی‌توانیم به اعتبارات صندوق شکوفایی کمک زیادی کنیم لذا خراسان جنوبی نیازمند توجه بیشتر در حوزه دانش بنیان است.

اشرفی متذکر شد: ما این آمادگی را داریم که تیم صندوق پژوهش در استان مستقر شوند تا حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

وی افزود: از پارک علم و فناوری استان هم انتظار داریم مسائل خراسان جنوبی را برای حل، فراخوان دهند تا از ظرفیت ملی هم استفاده کنیم.

به گفته وی قبل از دولت سیزدهم در خراسان جنوبی ۴۰ شرکت دانش بنیان داشته‌ایم که در حال حاضر به ۵۸ شرکت افزایش یافته است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در زمینه توسعه محصولات دانش بنیان استان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در فراهم کردن بستر صادرات این محصولات نقش مؤثری دارد، گفت: از تمام محل‌های اعتباری که امکان پذیر است به صندوق شکوفایی کمک خواهیم کرد.

اشرفی به پرداخت تسهیلات بسیار خوب حوزه شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی از محل تسهیلات تبصره ۱۸ سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این محل ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان استان پرداخت شده‌است.

وی با اشاره به این که یک شتاب دهنده برای تسهیلگری در حوزه شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی نداریم، تصریح کرد: در این جلسه مصوب شد مجموعه کمسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند پیگیری‌های لازم را انجام دهد که یکسری اقدامات شتاب دهنده در راستای شرکت‌های دانش بنیان استان رقم بخورد.

به گفته وی سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) در راستای تسهیل فرآیند تجاری‌سازی محصولات، ایده‌ها و همچنین کمک به معرفی، بازاریابی و فروش محصولات فناور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده که شرکت‌های دانش بنیان استان هم از این ظرفیت استفاده خواهند کند.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار