رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: رسیدن به رقم صادراتی 10 میلیارد دلار از استان کرمانشاه با شرایط فعلی زیرساخت‌های فیزیکی بعید به نظر می رسد.
کد خبر: ۱۱۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 20 October 2015
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: رسیدن به رقم صادراتی ۱۰ میلیارد دلار از استان کرمانشاه با شرایط فعلی زیرساخت‌های فیزیکی بعید به نظر می رسد.

رضا رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت صادرات استان و اینکه چقدر به هدف گذاری صادراتی تعیین شده ۱۰ میلیارد دلار برای استان نزدیک شده ایم، گفت: صادرات ۱۰ میلیارد دلاری استان، هدفی است که استاندار سابق تعیین کردند و همان زمان نیز ما اعلام کردیم که رقم مذکور بیشتر به یک چشم انداز تا یک هدف میان مدت شبیه است.

وی تصریح کرد: البته رسیدن به این رقم صادراتی در استان نیز دور از دسترس نیست و استان با توجه به همجواری و داشتن مرزهای مشترک با عراق و هم‌چنین نیازهای متعدد این کشور می تواند به ۱۰ میلیارد دلار صادرات در یک بازه زمانی و با فراهم بودن شرایط از جمله زیرساخت‌های لازم که باید هم در کلان ملی و هم استان در چهارچوب قوانین و مقررات فراهم شود، برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت استان کرمانشاه در مقایسه وضعیت صادرات استان طی نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: متاسفانه بخاطر مسائل داخلی کشور عراق سال قبل روند نزولی صادرات را نسبت به سال قبل از آن شاهد بودیم اما امسال در ۶ ماهه ابتدایی وضع مناسب تری را تجربه کردیم اما رسیدن به عدد ۱۰ میلیارد دلار در یک پروسه سه ساله سا پنج ساله با وضعیت موجود کشور عراق و زیرساخت های مرزی کمی بعید به نظر می رسد.

صادرات باعث تحریک تولید دراستان می شود

وی بر تلاش سازمان صنعت، معدن، تجارت استان برای رونق بخشی در بحث صادرات تاکید کرد و گفت: صادرات یکی از مهمترین عواملی است که باعث تحریک تولید می شود و می تواند رونق تولید را به همراه داشته باشد.

رحیمی، رشد صادرات استان را مستلزم وجود زیرساخت های لازم خصوصا زیرساخت های فیزیکی در این زمینه برشمرد و افزود: وقتی که هنوز بخشی از زیرساخت‌های صادراتی را در بارازچه مرزرسمی پرویز خان نمی بینیم، وقتی که بازارچه شوشمی و شیخ صله که چندین سال است راه اندازی شده و یا تیله کو که چندین سال است مصوبه گرفته و هنوز هیچ امکانات زیرساختی ندارد نمی توان انتظار داشت که صادرات استان سرعت بگیرد.

وی در خصوص اقدامات این سازمان برای رشد صادراتی استان گفت: به این منظور در دو مقوله واحدهای صنعتی و تجار استان تلاش کردیم که ظرفیت صادرات را از محل واحدهای تولیدی و تجاری بالا ببریم.

«روژین تاک» از کرمانشاه واحد نمونه کشوری شد

رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت استان کرمانشاه، از حضور استان کرمانشاه در همایش صادرکنندگان برتر کشور به عنوان تنها استان غرب کشور خبرداد و تصریح کرد: استان کرمانشاه تنها استان غرب کشور است که در بین استان های برتر واحد صادرکننده نمونه «مجتمع کشت و صنعت روژین تاک» را داریم که با رقم صادراتی بیش از ۳۶ میلیون دلار طی یکسال گذشته به عنوان واحد صادرکننده نمونه کشوری معرفی شده است و علاوه بر موفقیت خود توفیقی نیز برای استان نیز محسوب می شود.

وی بیشترین صادرات استان را کالاهایی چون رب گوجه فرنگی، صنایع تبدیلی(لبنیات)، سیمان‌ها و پتروشیمی‌ها عنوان کرد و گفت: برخی از این اقلام از طریق گمرکات دریایی و طبیعتا سایر استان‌ها صادر می شود که البته ارز حاصل از آنها به کشور و استان برمی گردد.

رحیمی از بهبود وضعیت صادراتی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد.

اقدامات سازمان صنعت، معدن، تجارت برای بهبود و رشد صادرات استان

وی به برخی از اقدامات پیش رو و در دستور این سازمان برای بهبود بخشی به وضعیت صادرات استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه استاندار جدید کرمانشاه نیز هدف گذاری های خوبی در بحث تکمیل زیرساخت ها و مدیریت های نرم افزاری گمرکات بازارچه های مرزی دارد  که ما آن را دنبال می کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت استان کرمانشاه، افزود: علاوه بر اقدامات مذکور آموزش تجار، پیله وروان و مرزنشینان را دنبال می کنیم و معتقدیم که بحث کوله بری باید تبدیل به یک کار رسمی شود که مبادلات مرزی توسط مرز نشینان صورت گیرد.

وی تصریح کرد: به این منظور هم کارت های مرزی را به این افراد می دهیم و هم سهمیه های ارزی به آنان پرداخت می شود و مشوق های دیگری نیز برای آنان به این منظور در نظر گرفته خواهد شد.

رحیمی از در نظر گرفتن مشوق های صادراتی نیز برای صادرکنندگان استان و با هدف بهبود و رشد صادراتی خبرداد و تصریح کرد: تقدیر از صادرکنندگان نمونه و اعطای تسهیلات به صادرکنندگان از جمله مشوق های مد نظر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار