یادداشتی از حجت الاسلام سید عنایت الله (سید مهدی) موسوی در وصف استاد آیت الله شیخ رضا حیدری، نماد مکتب فقهی اصولی تفسیری کلامی خوزستان
کد خبر: ۱۱۵۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹ 30 January 2024

…و اما آنچه قلم را به نگاشتن واداشت مظلومیت خوزستان و مظلومیت علمای خوزستان و مظلومیت حوزه های علمیه خوزستان است. شاید کوتاهی از ما بوده است که به موقع مظلومیت های خود را فریاد نزدیم. و نگفتیم مجتهد جوان خوزستان فرزند خوزستان مقیم خوزستان آیت الله شیخ رضا حیدری ،مفسر قرآن ،محقق و پژوهشگر ،نویسنده و مولف و مترجم، شخصیتی که مفاخر خوزستان را و آثار فاخر آنها را به ما معرفی کرد چرا خودش ناشناخته و مظلوم است؟.

از فقه بگویم یا اصول ؟ از تفسیر بگویم یا کلام و فلسفه؟ از شعر و هنر و ادبیات فارسی بگویم یا ادبیات عرب؟
از تبیین مشرب فقه قدمایی که مرحوم آیت الله معزی دزفولی در تجدید الدوارس احیاگر آن است بگویم؟ یا از تشریح مشرب فقهی روایی شیخ شوشتری در النجعه فی شرح اللمعه؟

باید بگویم در اصول شرح رسائل شیخ انصاری اش و نقد رسائل ایشان، طلاب را از سایر شروح بی نیاز کرد. باید بگویم کفایه الاصول آخوند خراسانی را بر اساس آراء آیت الله کرمی در طریق الوصول و آراء آیت الله مروج در متنهی الدرایه تدریس می کرد و این اواخر آراء آیت الله کاظمی در الکفایه فی الاصول را تحلیل می کرد.
چرا نگفته ایم که مجتهد جوان خوزستان، در تفسیر قرآن، المنیر کرمی اهوازی و نورالثقلین حویزی و صوافی الصافی بختیاری و عقودالمرجان جزائری شوشتری و مصباح الهدایه بهبهانی را بارهای بار به ما معرفی کرد و روش شناسی و تحلیل آنها محور بحث ها و پنبرهای ایشان بود.
اساس النحو مرحوم بهبهانی و الوشاح مرحوم کرمی و اشتقاق بهبهانی را در کنار سیوطی و مغنی و صمدیه معرفی می کرد و از آن آثار پرمایه خوزستانی نکات علمی نقل می کرد.


ای کاش همگان می دانستند که استاد بزرگ ما آیت الله شیخ رضا حیدری در کلام و فلسفه، نقدهای میرسید علی بهبهانی از آراء فلاسفه یونان را شرح می دهد و نسبت حکمت نوری سهرودی با حکمت خسروانی تمدن عیلامی به مرکزیت انشان و شوشان را دغدغه خود می داند. به حق باید ایشان را مبدع این بحث دانست که نتایجش به زودی منتشر خواهد شد.
ما ابو نواس اهوازی شاعر عرب قرن دوم را با شیخ رضا شناختیم. طلاب مجاهدتهای دعبل خزاعی مدفون در شوش و معلم سربدار ابن سکیت شادگانی در دفاع از مکتب اهل بیت را از شیخ رضا شنیدند چنانکه هیچکس جز او اشعار آئینی بختیاری صیفوری آرپناهی و ملا زلفعلی کرانی در مدح اهل بیت را روی منبر نخواند.

سالیان سال ایشان در عرصه های مختلف و زمان های مختلف و در تریبون های مختلف{تلویزیون، رادیو، خبرگزاری های رسمی، سایتهای علمی و پژوهشی، روزنامه ها و مجللات } به دفاع عقلانی از انقلاب اسلامی، دفاع از ولایت، تحلیل و تفسیر وقایع مهم تاریخی ، معرفی مشاهیر علمی خوزستان پرداختند.
باید بگویم نماد حوزه های علمیه استان خوزستان مجتهد جوان آیت الله شیخ رضا حیدری، دروس حوزوی پایه اول را از سال ۷۷ شروع کرد و در چهار یا پنج سال به پایان رساند که نشان دهنده نبوغ و هوش سرشار و سخت کوشی اوست. پس از ۴ سال حضور در درس خارج فقه و اصول،از ۸۱تا ۸۵ استاد راهنما و مشاور آن درس شد و طلاب و فضلای جدید الورود به درس خارج نزد او رفع اشکال می کردند. و پس از ۱۲ سال حضور مستمر در درس خارج، اولین تائید علمی اجتهاد را از آیت الله موسوی جزائری و سایر علمای خوزستان در سال ۱۳۹۴ دریافت کرد. آری ایشان از خوزستان شروع کرد و در خوزستان به اوج رسید و برای خوزستان کوشید اما هنوز مظلوم و ناشناخته است. ۱۴۰۲/۱۱/۰۹

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار