با این وجود قوانین سخت بانکی از یک طرف معطلی بیش از حد در صف انتظار از طرفی دیگر باعث شده تا پس از مدت‌ها از ازدواج و شروع زندگی زوج های جوان ، همچنان سرگردان در نوبت دریافت تسهیلات درپی ضامن معتبر باشند، به امید اینکه وام را اخذ و گوشه ای از چاله و چوله های زندگی را با آن پر کنند .
کد خبر: ۱۱۵۰۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹ 24 January 2024

تابناک ایلام ، مجتبی قیطاسی ::شاید بار ها شما از کنار کاغذ نوشته های که چسبیده به در و دیوار های شهر بی تفاوت عبور کرده و یا اینکه نیم نگاهی بر آنها کرده باشید .

کاغذ های که خریدارند ، چه چیز را ؟ امید ناچیز زوج ها جوان را ... چرا باید زوج های آن را بفروشند؟ ، باید گفت در این اوضاع پر آشوب اقتصادی همه چیز فروختنی است ...حتی امید های ناچیز را برای شروع سخت یک زندگی ....

از اصلی ترین دلواپسی های جوانان دم بخت گرفتن وام ازدواج است، مشوقی که شاید دو جوان در حالی که از هفت خان رستم عبور کرده و به وام خود رسیده باشند ، بتوانند با آن کالاهای ضروری زندگی را خریداری و یک زندگی مشترک ساده را با یکدیگر آغاز نمایند.

متاسفانه باید گفت؛برخی بانک‌ها بدون در نظر گرفتن قوانین وضع شده ، تمام عظم خود را جزم می کنند تا چوب لای چرخ جوانان برای شروع یک زندگی ساده بگذارنند و به هر طریق ممکن با مانع تراشی ،آنها را از دریافت وام پشیمان سازند.

 بانک ها برخلاف دستورالعمل ابلاغ شده با مراجعه زوجها برای دریافت وام به آنها اعلام می کنند یک ضامن برای پرداخت وام کافی نیست ،بلکه وجود سه ضامن شرط اخذ وام است ، حال اینکه بانک‌ها چگونه با زیر پا گذاشتن دستورالعمل های ابلاغی در زمینه ضامن، با متقاضیان همکاری لازم را ندارند ابهامی است که این روزها جوانان را کلافه کرده است.

با این وجود قوانین سخت بانکی از یک طرف معطلی بیش از حد در صف انتظار از طرفی دیگر باعث شده تا پس از مدت‌ها از ازدواج و شروع زندگی زوج های جوان ، همچنان سرگردان در نوبت دریافت تسهیلات درپی ضامن معتبر باشند، به امید اینکه وام را اخذ و گوشه ای از چاله و چوله های زندگی را با آن پر کنند .

 اما وقتی صبر و تلاش جوانان ته می کشد و ازدریافت وام خود نا امیدی می شوند ، راهی جز رجوع به آگهی دلالان در سطح شهر و فضای مجازی نمی یابند ، تا حداقل با فروش امتیاز وام خود از سودی برخوردار شوند.

 و اینجا است که بازار دلالان به یاری بانک ها ، داغ تر داغ تر می شود وفقط کافی است با شماره درج شده در آگهی ها نصب شده بر در و پیکر شهر ،یک تماس ساده گرفته شود تا دلال وام، جوان را متوجه نرخ فروش وام ازدواج اش کند .

طی تماسی با یکی از خریداران وام در ایلام با خبر شدیم ،نرخ امتیاز وام ازدواج را به طور میانگین برای وام 180میلیون تومانی بین 60تا 80 میلیون و برای وام 220میلیونی ازدواج بین 70تا 90 میلیون به زوج های جوان اعلام می کنند .

حال سوالی که باید از مسیولین امر پرسید، چرا وامی که عرفا ، شرعا و قانونی متعلق به زوج های جوانی است که می باسیت با این وام کالاهای ضروری زندگی خود را تهیه نمایند ، اما با کارشکنی بانک ها سر از جیب دلالان وام در می آورد .

به گفته کارشناسان طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تسهیلات ازدواجی که قرار بود مایه آرامش خاطر زوج ها جوان باشد اما امروز به یک دغدغه و برای بیشتر زوج ها به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شده است.

می طلبد هر چه سریع تر نهادهای امنیتی و نظارتی در حوزه فروش وتخلفات تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزند آوری از بانک مرکزی در حوزه عدم نظارت صحیح بر دریافت تضامین وصف های طولانی ، اقدام نمایند تا شاید زوج ها با ستاندن این وام ها، گره ای از مشکلات اقتصادی خود بکشایند.

اما باید به این نکته نیز توجه داشت که تنها وام ازدواج نیست که خریداران وام مشتری آن می باشند، بلکه وام فرزند آوری همانند تسهیلات ازدواج در ردیف دوم لیست علاقه مندی های دلالان وام قرار گرفته است /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار