رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: از ابتدای سال‌جاری تا انتهای آذرماه، علاوه بر صدور ۱۸ جواز تاسیس برای ایجاد واحدهای تولیدی در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی استان، پروانه بهره‌برداری به‌منظور راه‌اندازی ۱۵ واحد در این بخش نیز صادر شد و بهره‌برداران آن‌ها فعالیت خود را آغاز کردند.
کد خبر: ۱۱۴۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹ 18 January 2024

به گزارش تابناک قم، محمد رضا حاجی رضا روز پنجشنبه درگفت‌وگویی بیان داشت: بر اساس اطلاعات به ثبت رسیده در خصوص اشتغالزایی واحدهای راه‌اندازی شده در سامانه رصد اشتغال، آغاز به کار این واحدهای تولیدی در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی استان، موجب ایجاد اشتغال برای ۳۸۹ نفر شده‌است.

وی افزود: حوزه صنایع تبدیلی و غذایی از جمله بخش‌های مهم و راهبردی سازمان جهاد کشاورزی قم برای جذب سرمایه‌گذاران است و ما از حضور تشکل‌های خصوصی برای راه‌اندازی واحد تولیدی در این زمینه که موجب افزایش سطح درآمد و اشتغال در بخش کشاورزی استان می‌شود، حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از ظرفیت صنایع تبدیلی و غذایی‌، ماموریت اصلی سازمان جهاد کشاورزی قم در خصوص تامین امنیت غذایی مردم استان در شرایط بهتری محقق می‌شود و با فرآوری محصولات خام کشاورزی به مواد غذایی متنوع، شاهد کاهش ضایعات و جلوگیری از اسراف در فرآیند تولید تا عرضه محصولات کشاورزی خواهیم بود.

گفتنی‌است طی دو سال گذشته بیش از ۱۳۰ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال مستقیم برای یک‌هزار و ۲۹۱ نفر در قم به‌بهره‌برداری رسیده‌است که نشان از اهتمام جدی دولت سیزدهم نسبت به موضوع امنیت غذایی و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال در این بخش مهمی اقتصادی دارد.

در این مدت راهبردهای مهمی همچون طرح تغییر الگوی کشت با نگاه به استفاده هرچه بهتر از منابع آب و خاک استان برای تولید محصولات غذایی و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری(بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار در هر سال)‌ با هدف کاهش چشمگیر مصرف آب در بخش کشاورزی، با جدیت دنبال و عملیاتی شد.

همچنین در این دوره موضوع استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای ارتقای سطح تولید محصولات کشاورزی مورد توجه قرار گرفت و بسترهای لازم در راستای انجام فعالیت‌های پژوهشی و میدانی برای این شرکت‌ها در قم ایجاد شد.

اقدام مهم دیگری که در این ۲ سال صورت پذیرفت، موضوع صدور سند برای اراضی کشاورزی استان است که نتایج بسیار مثبتی برای هویت‌بخشی به فعالیت‌های بخش کشاورزی قم در پی دارد.

مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین اعلام کردند در سال جاری با استفاده از ظرفیت‌های موجود، رشد هفت درصدی تولیدات کشاورزی استان قم و رساندن آن از میزان ۸۵۰ هزار تُن در سال به ۹۰۰ هزار تُن دنبال می‌شود.

در این مسیر از ظرفیت فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به خصوص در حوزه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه صنایع تبدیلی و غذایی و تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی، با رویکرد حمایتی استفاده خواهد شد.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در استان قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم مرتبط با فعالیت‌های کشاورزی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار