رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: در ماه‌های اخیر حدود ۲۰ رسته صنایع دستی که مورد اختلاف با سایر شهر‌ها و کشور‌ها بود به نام اصفهان ثبت شد و قرار است ۲۰ خرداد سال آینده یعنی روز صنایع دستی در از این اسناد رونمایی شود.
کد خبر: ۱۱۴۹۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ 16 January 2024

مجدالدین تاج افزود: با این وجود در حاضر۲۸ رسته صنایع دستی اصفهان درحال منسوخ شدن است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی با انتقاد از اینکه نمایشگاهی در اصفهان برای فروش آثار معاصر صنایع دستی وجود ندارد افزود: این امر باعث افزایش مهاجرت هنرمندان از اصفهان شده است، و تا زمانی که انگیزه لازم و شرایط اقتصادی مناسب برای هنرمندان وجود نداشته باشد، آن‌ها به کشور‌هایی که در صدد ساخت هویت فرهنگی برای خود هستند مهاجرت می‌کنند.

تاج اضافه کرد: حدود ۶۰۰ فروشگاه صنایع دستی در اطراف میدان امام (ره) اصفهان وجود دارد که حل مشکلات مالیاتی صاحبان آن و جمع‌آوری کالا‌های بی‌کیفیت و خارجی از این فروشگاه‌ها یکی از اقدامات اتحادیه است به صورتی که حدود ۹۶ درصد این فروشگاه‌ها از اجناس بی‌کیفیت خارجی پاک سازی شد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان ادامه داد:از جمله برنامه‌های اتحادیه صنایع دستی اصفهان برای حمایت از هنرمندان شامل برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شهر‌های خواهرخوانده اصفهان، برگزاری رویداد حراج صنایع‌دستی هنرمندان شاخص، ارائه تسهیلات به سه هزار عضو صنفی از طریق تفاهم‌نامه‌های مختلف، ایجاد بازار‌های دائمی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و آموزش در حوزه برندسازی و تجاری‌سازی محصولات است.

وی با انتقاد از تداخل مرجع صدور مجوز‌های صنایع دستی میان اتحادیه و اداره میراث فرهنگی، بیان کرد: اتحادیه صنایع دستی اصفهان با ۵۵ کمیسیون تخصصی و ۵۰ سال سابقه فعالیت می‌تواند بازوی قدرتمندی برای نظارت بر فروشندگان باشد؛ از این رو نیاز است نقش آن در تصمیم‌گیری حوزه‌های مختلف صنایع دستی به‌طور ویژه دیده شود.

آنطور که رئیس اتحادیه صنایع دستی گفته:برخی هنرمندان صنایع دستی اصفهان از حدود سه سال پیش تاکنون نتوانسته‌اند درجه هنری خود را کسب کنند و هنوز مدارک آن‌ها از اداره میراث فرهنگی به اداره ارشاد ارسال نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار