افراد بسیاری بوده‌اند که با اندیشه سرمایه‌گذاری در این دیار چهارفصل با خودرو‌های شخصی با هزاران امید و آرزو وارد مسیر‌های پر از خطر استان شده‌اند و یک حادثه ناگهانی اگر آن‌ها را برای همیشه خاموش نکرده باشد، عزم‌شان را برای رویای پرورانده در سر سست و بی‌رمق کرد.
کد خبر: ۱۱۴۷۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹ 09 January 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این استان با پتانسیل‌های بالا یکی از استان‌های با موقعیت خاص در جنوب کشور به شمار می‌رود، استانی که با داشتن یک درصد از مساحت و جمعیت کشور با اختصاص بیش از ۲۵ درصد از تولید نفت و گاز و ده درصد از روان‌آب‌های کشور و تأمین آب حوزه آبریز کارون سهم بسزایی در اقتصاد کشور دارد، اما هیچ آبی قادر به شستن زنگار محرومیت بر چهره‌اش نیست.

قرار گرفتن کهگیلویه و بویراحمد در مسیر جنوب به مرکز کشور و گذر طریق‌الرضا از این استان می‌تواند مسیر روشنی از توسعه را پیش‌روی این استان و مردمان مهربان و خونگرمش قرار دهد.

وجود جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان یکی از استان‌های شاخص کشور در صنعت گردشگری می‌تواند معرفی کند به شرطی که اراده‌ها برای این مهم جزم باشد.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در هر منطقه‌ای راه‌های ارتباطی و سهولت رفت و آمد است، استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل دوری از دریا، محرومیت از شبکه ریلی و ضعف در مدیریت فرودگاه‌ها و پرواز‌ها ناچار به معطوف کردن توجه به مسیر‌های ارتباطی جاده‌ای است، مسیر‌هایی که با گذشتن از جغرافیای خشن و کوهستانی این استان گاه انسان را به تصور قطعه‌ای از بهشت دعوت می‌کند، اما این زیبایی گاه و بیگاه به دلیل وجود نقاط حادثه‌خیز در مسیر‌های استان به حادثه و ثبت یک خاطره تلخ تبدیل می‌شود.

افراد بسیاری بوده‌اند که با اندیشه سرمایه‌گذاری در این دیار چهارفصل با خودرو‌های شخصی با هزاران امید و آرزو وارد مسیر‌های پر از خطر استان شده‌اند و یک حادثه ناگهانی اگر آن‌ها را برای همیشه خاموش نکرده باشد، عزم‌شان را برای رویای پرورانده در سر سست و بی‌رمق کرد.

با افتتاح مسیر پاتاوه به دهدشت بعد از سال‌ها انتظار در سفر دوم ریاست جمهوری به استان انتظار تشدید بار ترافیکی بر محور‌های مواصلاتی به ویژه در این مسیر دو چندان شده‌است و اگر اقدامات برای رفع نقاط حادثه‌خیز این مسیر به سرانجام نیکی نرسد ما با قتلگاهی مواجه خواهیم بود که برایمان نه تنها مسیر توسعه را فراهم نمی‌کند بلکه روانمان نیز به بازی می‌گیرد.

پروژه‌های عمرانی راهسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد گاه به سن بازنشستگی می‌رسند و با ورود به مرحله فرسودگی و خارج شدن از استاندارد برش قیچی افتتاح را تجربه می‌کنند، اتفاقی که باید به چرایی آن پرداخت و نقش‌های مؤثر در آن را به چشم تحلیل نگریست.

یکی از عمده دلایل مطرح در به درازا کشیده شدن پروژه‌های راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد نبود اعتبارات است، اعتباراتی که با اصطلاح قطره‌چکانی توجیه مناسبی برای سرپوش گذاشتن بر ضعف مدیریت است.

اما باید دید که تعلل و عدم مدیریت در اجرای پروژه‌ها تا چه حد اثرگذار است و آیا باید همه تقصیرات را به گردن مسائل مالی انداخت و بیخیال عوامل اجرایی از کارفرما تا پیمانکار شد؟

پروژه‌های بزرگ در حوزه راهسازی کهگیلویه و بویراحمد اغلب توسط شرکت‌های نیمه دولتی و حتی دولتی آغتز به کار شده‌اند و یکی از عمده دلایل سپردن پروژه‌ها به این شرکت‌ها بهره‌مندی از ادوات و ماشین‌آلات مجهز بوده، توجیهی که همواره کلاه گشادی بر سر پروژه‌ها گذاشته و در صورت نبود اعتبار و تزریق به موقع پروژه‌ها خاک تعطیلی و رکود را بر چهره خود حس کرده‌اند.

شرکت‌های نیمه دولتی مجری کار در پروژه‌های راهسازی به گواه تجربه با آنکه در گرفتن اعتبارات از قدرت بیشتری برخوردار هستند، اما انگار تعصب لازم برای سرعت‌بخشی به نجات این استان از معضلات را ندارند.

بسیار پیش آمده که با پیش آمدن مشکل کمبود اعتبار شرکت‌های نیمه دولتی و غیر بومی کهگیلویه و بویراحمد با توجه به نفوذ خود اقدام به معطل گذاشتن پروژه‌ها کرده و تا تسویه درست حسابی از مطالبات قبل خود پای کار نیامده‌اند.

برعکس شرکت‌های نیمه دولتی و غیر بومی شرکت‌های بومی مجری کار در استان یا تمام ناملایمات و کمبود‌ها همواره پای کار بوده و گاه یک پیمانکار تمام دارایی خود را برای اتمام کار بسیج کرده و سعی دارد تا با حسن نیت علاوه بر کاستن رنجی از هم‌ولایتی خود با اتمام پروژه به سرمایه گذاشته خود در اجرای پروژه زودتر برسد.

در استان کهگیلویه و بویراحمد که جوانانش برای امرار معاش مجبور به دوری صد‌ها کیلومتری از خانواده خود هستند در صورتی که اغلب این جوانان دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند و شرکت‌های نیمه دولتی با توجه به ثابت بودن نیروی کار خود که کمترین سهم را در بکار‌گیری نیرو‌های بومی دارند و برعکس شرکت‌های بومی استان صد درصد نیروی کار خود را فرزندان بومی منطقه به کارگیری می‌کنند.
وی بیان کرد: این نقاط توسط کمیسیون کشوری شناسایی شده‌اند که در حال رسیدگی به آن‌ها هستیم.
با آنکه مسئولان ما در شعار همواره در حال پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف هستند، اما بی‌مهری و عدم حمایت از پیمانکاران بومی منطقه به واسطه فشار‌های از بالا از طریق نفوذ و سپردن پروژه‌ها به شرکت‌های نیمه دولتی و غیر بومی موید در حد شعار ماندن تک و تعارفات مسئولان در حمایت از ظرفیت‌های بومی است.

در بسیاری از پروژه‌های فعال راهسازی که به پیمانکاران بومی واگذار شده‌است مطالبات حتی صد‌ها میلیاردی نیز وجود دارد، اما پیمانکار برای اثبات حسن نیت در اجرای کار همچنان در حال اجرای کار است و از زیر بار قرض رفتن برای اتمام پروژه نیز دریغ ننموده این در حالی است که شرکت‌های نیمه دولتی به دلیل گستردگی دایره کار و امکان حضور در مناقصات مختلف در صورت عدم رضایت از دریافت مطالبات با معطل گذاشتن پروژه‌ها از این حربه به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند، اما پیمانکار بومی می‌داند که در صورت تعطیلی پروژه و پشتوانه مالی و اداری ضعیف قادر به انجام کار جدید نیست و باید برای دریافت مطالبات خود سر از راهرو‌های خسته کننده مراجع قضایی و در نهایت به اوراق بهادار رضایت از سر ناچاری بدهد.

از پروژه‌های برجای مانده بخش دولتی و نیمه دولتی در کهگیلویه و بویراحمد می‌توان به مجتمع تفریحی و رفاهی در خیابان فردوسی اشاره کرد که توسط بنیاد کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران بعد از چندین سال چشم‌ها همچنان نظاره‌گر دیواره نارنجی ورق‌های دور آن است.

پروژه پارکینگ طبقاتی شهر یاسوج در میدان هفتم تیر این شهر نیز از جمله پروژه‌های کهنه عمرانی است که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در حال اجرا است و معلوم نیست کی و چه زمانی انتظار‌ها برای افتتاح این پروژه به پایان می‌رسد.

جهانگیر شاهینی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد در مورد واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی و غیردولتی از این مهم با عنوان چابک‌سازی دولت یاد می‌کند و می‌گوید: واگذاری طرح و پروژه‌های نیمه‌تمام یا فعالیت و خدمات قابل برون‌سپاری دستگاه‌های اجرایی به بخش غیردولتی و خصوصی با هدف چابک‌سازی دولت از اقدامات برنامه‌های عملیاتی استان برای تحقق الزامات شعار سال و از سیاست‌های مهم دولت طی چند سال اخیر است.

به گفته وی بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و در نهایت ارائه خدمات به مردم از مهم‌ترین اهداف این طرح است که در بحث واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی مورد انتظار است.

شاهینی معتقد است با واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه عمرانی در سال ۱۴۰۲ به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی زمینه تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها و ارائه خدمات به مردم به خوبی مهیا می‌شود.

به گفته علی‌محمد روستا معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد قریب به یک هزار و ۱۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که اولویت تزریق اعتبارات با این پروژه‌ها است و سعی شده‌است از تعریف پروژه جدید جلوگیری شود اقدامی که روستا از آن با عنوان پروژه تراشی یاد می‌کند.

وی با بیان اینکه بیشتر تصادفات و حوادث رانندگی مربوط به کمربندی یاسوج است، گفت: نباید در این نقطه حادثه‌خیز نقاط کور ارتباط تلفنی وجود داشته باشد.

روستا به وضعیت تصادفات در محور‌های برون شهری و روستایی استان طی هفت ماهه سال‌جاری اشاره کرد و افزود: فروردین ماه امسال شاهد کاهش تصادفات منجر به فوت بودیم و از این حیث در میان چهار استان برتر کشور قرار داشتیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در هفت ماهه امسال تصادفات منجر به فوت در استان افزایش داشت گفت: طبق اعلام رئیس پلیس راه استان یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی جاده جدید پاتاوه به دهدشت بوده که فاقد برخی از علائم راهنمایی و رانندگی است.

به گفته معاون امورعمرانی استانداری این مسیر ترانزیتی نقاط حادثه‌خیز زیادی دارد و تعداد تصادفات جرحی و منجر به فوت در این مسیر روز به روز در حال افزایش است و در صورتی که این نقاط حادثه‌خیز اصلاح نشود شاهد بالا رفتن آمار تصادفات منجر به فوت در فصل زمستان خواهیم بود.

وی بیان کرد: تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت پرحادثه‌خیزترین تقاطع در سطح استان است و پروژه با ۸۴ میلیارد تومان به مناقصه رفته که تا ۱۰۰ میلیارد تومان قابل افزایش است.

حمیدرضا پیمان‌جو سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید ۱۲۰میلیارد تومان برای رفع پنج نقطه حادثه خیز در راه‌های استان نیاز داریم.

به گفته این مسئول در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۳ نقطه حادثه خیز وجود داشت که از این تعداد ۸ نقطه حادثه خیز رفع شده‌است.

پیمان‌جو گفت: پنج نقطه حادثه خیز دیگر در حال رفع است که این نقاط تا پایان سال‌جاری با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان رفع خواهد شد.

پیمان جو تصریح کرد: رفع این نقاط تاثیر ۱۰۰ درصدی در کاهش تصادفات خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار