عملکرد «سامانه رهتاب» درخصوص قیمت مرغ که چندی پیش مشکلاتی را برای کابران این سامانه در استان اصفهان پیش آورده بود، اکنون با پیگیری مسوولان استانی زیر ذره بین رصد قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۴۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶ 30 December 2023

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در شهریور ماه جاری اعلام کرده بود که تغییرات نرخ ارز در یک سال اخیر فشار مضاعفی بر فعالان صنعت دام و طیور اصفهان وارد کرده است و سبب شده قیمت تمام شده اقلام خوراکی مرتبط افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کند.

وی افزود: این استان بالغ بر ۱۳ درصد از تولیدات دام و طیور کشور را به خود اختصاص داده است، لذا نقش حیاتی در تامین امنیت غذایی را بر عهده دارد.

حسین ایراندوست گفت: در یک سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تولید شیر ۲.۶، گوشت قرمز یک، تخم مرغ ۱۸ و مجموع محصولات مرتبط با ماکیان ۱۲ درصد رشد اما در گوشت مرغ ۴.۶۷ درصد کاهش داشته‌ایم در حالی که همزمان با کاهش تولید گوشت مرغ، در بخش تولید تخم مرغ با مازاد تولید مواجه هستیم که باید این ماده خوراکی ذخیره شود.

محمد علی فروغی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید استان اصفهان نیز در گفتگویی کمبود مرغ در اصفهان اشاره و معتقد است؛ به علت صادرات مرغ به استان‌های دیگر در اصفهان تا حدودی با کمبود مرغ مواجه هستیم و در غیر اینصورت مرغ تولیدی در اصفهان، برای تأمین نیاز استان کافی است.

وی افزود: به دلیل گران‌تر بودن قیمت مرغ در شهرها و استان‌های دیگر، مرغداران تولیدات خود را به خارج از استان صادر می‌کنند.

وی تصریح کرد: تولید به‌اندازه کافی در اصفهان انجام می‌شود، فقط به دلیل آنکه تصمیم بر آن شده که نرخ مرغ در اصفهان پایین‌تر از دیگر استان‌ها باشد برای تولیدکنندگان، فروش آن مقرون به صرفه نیست.

امید شریفی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: سامانه رهتاب عنوان یک شبکه هوشمند مدیریت زنجیره تامین و توزیع کالاهای اساسی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ در سطح استان اصفهان و با مصوبه ستاد تنظیم بازار وقت برقرار کرد.

وی افزود: در طی این مدت نیز این سامانه فعال و مزایا و نواقصی را به همراه داشته است اما اعضای متنوعی که بر این سامانه نظارت دارند، نسبت به این سامانه‌ای شدن و هوشمند شدن و مشکلات ناشی از آن از جمله فرایند توزیع انتقاداتی داشتند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس اخیرا در جلسه ستاد تنظیم بازار استان اصفهان، یکی از نکات مورد توجه وضعیت بازار مرغ در برخی نقاط اصفهان بود که مصوب شد؛ «کمیته تخصصی» تشکیل و جزییات عملکرد این سامانه بررسی و در مورد ماهیت، عملکرد، استمرار عملکرد و نیز نواقص به صورت تخصصی تصمیم‌گیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار