عنابستانی:
نمایندهٔ غرب خراسان در مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی گفت: تا بازار خودرو‌های داخلی را از انحصار خارج نکنیم، نمی‌توانیم خودروساز و قطعه‌ساز داخلی را در یک ساختار رقابتی وادار به افزایش کیفیت و کاهش قیمت کنیم. 
کد خبر: ۱۱۴۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵ 31 December 2023

به گزارش تابناک رضوی، علی‌اصغر عنابستانی، نمایندهٔ غرب خراسان در مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی گفت: خودروساز داخلی مرتب می‌گوید که من در حال زیان‌دادن هستم. حال ما از آن‌ها می‌پرسیم که شما برای کاهش هزینه تمام‌شده چه می‌کنید؟

واردات خودروی نو و کارکرده که در مجلس مطرح شد، نسخه‌ای بود تا خودروسازان داخلی را وادار به اصلاح ساختار‌های تولید خودروهایشان بکنیم و قیمت را کاهش دهند و کیفیت را بالا ببرند، ولی مافیا‌هایی که به ویژه در قطعه‌سازی وجود دارند و یقه خودروساز‌ها را سفت گرفته‌اند و سهام‌دارشان شده‌اند و کشور را اداره می‌کنند، به نفع‌شان نیست که واردات اتفاق بیفتد. 

دولت هم این وسط به شدت ضعیف عمل می‌کند. بهانه دولت این است که واردات خودروی کارکرده ارز می‌خواهد و من ارز ندارم و ارز باید به کالا‌های اساسی‌تری که نیاز مردم هست تخصص یابد، در حالی که واردات خودرو می‌تواند با منشاء ارز خارجی صورت بگیرد و هیچ فشاری به ارز داخلی و شرایط اقتصاد داخلی نیاورد؛ یعنی دولت می‌تواند ساختار‌هایی را فراهم کند که افرادی با ارز و سرمایه‌های خارجی، خودرو را وارد کنند. این کار، کاملاً شدنی است. 

احساس می‌کنم که دولت تحت تاثیر مافیای خودروساز و قطعه‌ساز داخلی و تحت تاثیر توجیهات غلطی که این‌ها می‌کنند، اراده‌ای برای باز کردن باب واردات خودرو ندارد. خودرو‌های نو هم در حد ضعیف و محدود وارد شدند، ولی همان هم موثر بود و کمی بازار را نگه داشت. 

با یک تدبیر مناسب می‌توان هم به خودروساز داخلی فشار نیاورد تا صنعت خودروسازی را تعطیل نکرد و هم مجابش کنیم که به سمت ساختار‌هایی برود که قیمت تمام‌شده و هزینه‌های نیروی انسانی و جانبی و هزینه‌های قطعه‌سازی را کاهش دهد و براساس ساختار‌های رقابتی کار کند.

من شنیده‌ام که قطعه‌سازی، قطعه‌ای را با چهار دلار وارد می‌کند و در گمرک با لابی و فساد هشت دلار اظهار می‌کند و همان قطعه، مارک و لیبل ایرانی می‌خورد و با ۱۴ دلار به خودروساز فروخته می‌شود. خودروساز هم این را می‌داند. تا به خودروساز حرفی می‌زنیم سریع می‌گوید قطعه‌سازی داخلی، تولید و کارگر و... همه زمین می‌خورند. باید به این افراد گفت خیر نگران نباشید زمین نمی‌خورند. معتقدم واقعاً این موضوع قابلیت اصلاح‌شدن دارد. 

اگر خودروساز در فشار قرار بگیرد و ببیند که بازار را از دست می‌دهد، تعاملاتش را درست و اصلاح می‌کند. متاسفانه بخش زیادی از قیمت تمام‌شده خودرو در کشور مربوط به همین روابط ناسالمی است که وجود دارد، به ویژه در حوزه قطعه‌سازی.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار