به منظور تحقق اهداف بزرگترین طرح آبرسانی کشور انجام شد:
به منظور تحقق اهداف طرح آبرسانی غدیر به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی کشور، مردم شهرستانهای شادگان، خنافره، دارخوین و روستاهای تابعه، از نعمت آب شرب تصفیه شده بهره مند می شوند.
کد خبر: ۱۱۴۵۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱ 27 December 2023

تابناک خوزستان: به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، طرح آبرسانی غدیر یکی پروژه های بزرگ آبرسانی کشور است که از سال ۱۳۸۷ مصوب شد. این طرح در صورت تکمیل، تامین کننده آب شرب بیش از نیمی از جمعیت استان خوزستان است. در دولت سیزدهم پیگیری های جدی و مفیدی در خصوص این طرح انجام شد که ماحصل آن بهره‌برداری از تصفیه خانه آب شرب دارخوین است.

همچنین مدیریت سازمان آب و برق خوزستان نیز پیگیری و نظارت های مستمر و اجرایی بر این طرح داشته و به تاسی از رویکرد کلی دولت سیزدهم، با هدف بهره مندی مردم خوزستان از آب شرب با کیفیت، اقدامات مفیدی انجام داده است.

مجری طرح آبرسانی غدیر با اشاره به قدمت ۵۰ ساله تصفیه خانه دارخوین اظهار کرد: بخش هایی از این تصفیه خانه در دهه چهل شمسی و با هدف تامین آب صنعت، احداث شد. در ادامه با احداث تاسیسات موسوم به کوت امیر، آب مورد نیاز صنعت از تاسیسات کوت امیر تامین شدو تاسیسات دارخوین برای تامین آب شرب روستایی و شهری مورد استفاده قرار گرفت.

سیامک عباسپور با اشاره به طرح جامع آبرسانی غدیر که تصفیه خانه دارخوین بخشی از این طرح است، تصریح کرد: طرح آبرسانی غدیر چندین تصفیه خانه دارد که باید احداث شوند از جمله سه تصفیه خانه در اهواز، یک تصفیه خانه در شوش، یک تصفیه خانه در سوسنگرد و یک تصفیه خانه دیگر در همین محل دارخوین. با تغییرات جدید طرح آبرسانی غدیر و مصوبات جدید، آب مورد نیاز شهرستان شادگان که مربوط به سه شهر شادگان، خنافره و دارخوین آب و روستاهای تابعه از این تصفیه تامین می شود.

او تاکید کرد: این اولین تصفیه خانه از طرح آبرسانی غدیر است که ساخته شده و در مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری است. ظرفیت تصفیه خانه دارخوین ۱۳۵ هزار مترمکعب در شبانه روز است و دارای ۱۲ فیلتر ثقلی، چهار کلاری فایر، سه ایستگاه پمپاژ، ایستگاه پمپاز بکواش و ریکاوری دارد و ایستگاه پمپاژ آب پاک است.

مجری طرح آبرسانی غدیر افزود: این تصفیه خانه دارای دو مخزن ذخیره آب با گنجایش چهارهزار متر مکعب بوده و فرایند کاملی دارد که هزینه تمام شده آن قیمت امروز ششصد میلیارد تومان برآورد شده است.

عباسپور تشریح کرد: این تصفیه خانه به صورت آزمایشی چندبار در مدار بهره برداری قرار گرفته و طی چند روزه آینده به بهره برداری مستمر خواهد رسید و همه شهرستان های شادگان، خنافره، دارخوین و ۱۶۰ روستای تابعه آن با جمعیتی بالغ بر ۲۲۱ هزار نفر، از نعمت آب شرب تصفیه شده بهره مند خواهند شد.

گفتنی است؛ سازمان آب و برق خوزستان در سال ۱۴۰۱ قرارداد تهیه، نصب و راه‌اندازی تجهیزات الکترومکانیکال تصفیه‌خانه دارخوین را منعقد کرد و عملیات اجرایی این پروژه از فروردین ۱۴۰۱ آغاز شد.

طرح آبرسانی غدیر از سال ۱۳۸۷ با هدف آبرسانی جهت رفع نیاز شهرهای مرکزی و جنوب غرب استان خوزستان، شامل ۷۸ کیلومتر خطوط انتقال و همچنین احداث ۲ ایستگاه پمپاژ W2 و شهید چمران به همراه افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس است و بهره‌برداری از این طرح آب شرب بهداشتی و پایدار ۲۶ شهر و بیش از ۱۶۰۰ روستای مرکزی، جنوبی و غرب استان خوزستان را فراهم می‌کند که این تعداد معادل چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در استان خوزستان است. به عقیده کارشناسان تکمیل این طرح می تواند باعث تغییرات کیفی و کمی در آب شرب مردم خوزستان شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار