مخترح و ایده‌پرداز بنیاد نخبگان استان کرمانشاه گفت: متاسفانه در کشور و استان کرمانشاه مالکیت فکری و معنوی برای طرح‌ها و ایده‌های نخبگان وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱ 19 October 2015
مخترح و ایده‌پرداز بنیاد نخبگان استان کرمانشاه گفت: متاسفانه در کشور و استان کرمانشاه مالکیت فکری و معنوی برای طرح‌ها و ایده‌های نخبگان وجود ندارد.

مهدی کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: حمایت نکردن مسئولان از نخبگان و نبود شرایط مناسب برای کار و اختراعات بیشتر روز به روز بر دلسردی نخبگان کرمانشاهی می‌افزاید.

وی با اشاره به اختراعات متعدد و عناوین مختلف کسب شده در جشنواره‌های ملی گفت: متاسفانه ما با هزینه فراوان طرح و ایده رابه سرانجام می‌رسانیم اما هنگام نتیجه گیری و بازدهی کار در تجاری سازی با مشکل مواجه می‌شویم و طرح به تجاری سازی نمی‌رسد.

کریمی عدم حمایت از طرح‌ها و اختراعات را سبب بی‌انگیزگی نخبگان و ایده‌پردازان دانست و گقت: حمایت از نخبگان خواسته مقام معظم رهبری است و این فرمایش رهبرمان باید آویزه گوش مسئولان شود.

وی پیشرفت سریع و تحول علمی بنیادی کشور را در گرو حمایت از نخبگان دانست و بیان کرد: متاسفانه ما مکان مناسبی برای کار کردن روی ایده‌ها و اختراعات خود نداریم و بیشتر اوقات در منزل فعالیت می‌کنیم در حالیکه خروج از این مشکل خود مشکل دیگری در پی دارد و آن اقدام برای تاسیس شرکت و طی بوروکراسی اداری دست و پاگیر و خسته کننده است.

این نخبه کرمانشاهی اظهار کرد: بنیاد نخبگان استان کرمانشاه از هیچ اقدامی برای حمایت از نخبگان دریغ نکرده اما حمایتی از دیگر نهادهای متولی و مسئول ندیدیم.

وی افزود: تجاری سازی طرح و اختراعات مستلزم ارتباط با سرمایه داران و عقد قرارداد برای ادامه کار است که در اینجا نیز پایین‌ترین دستمزد به مخترع تعلق می‌گیرد و در نهایت حتی هزینه‌های فرد برگشت داده نمی‌شود.

کریمی به برخی از اختراعات و طرح‌های خود اشاره کرد و گفت: هم اکنون مشغول طراحی و ساخت مهرهای اتوماتیک برای ادارات بدون دخالت عامل انسانی و برای تسریع و دقت در امور هستیم و چندی پیش نیز اختراع زنجیر چرخ برای تمام فصول به عنوان اقدامی نو در کشور را ثبت کردیم.

وی اما به عدم وجود مالکیت فکری و معنوی برای طرح‌ها و ایدها‌ی برتر در کشور و استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: متاسفانه نهادی که متولی ثبت ایده و طرح‌های نو باشد نداریم و این نقص سبب واهمه و ترس مخترع و ایده‌پرداز  از بیان ایده‌اش می‌شود.

مخترع و ایده پرداز بنیاد نخبگان استان کرمانشاه افزود: در اداره ثبت اختراعات نیز تا زمانیکه طرح ثبت نشود مالکیت فکری برای فرد لحاظ نمی‌شود.

کریمی در ادامه بیان کرد: عدم حمایت مسئولان سبب خروج نخبگان از کشور شده و این سرمایه ارزشی در بیرون از مرزهای نظام مورد توجه بیگانگان قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: نیروهای جوان نخبه و کارآمد فراوانی در استان کرمانشاه وجود دارد اما متاسفانه به دلیل بی انگیزگی و نداشتن روحیه برای ادامه فعالیت در استان جذب سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار