مدیرکل ثبت احوال استان قزوین گفت: طی ۸ ماه نخست سال جاری، ۹۵۱۷ ولادت در استان قزوین ثبت شد که نسبت به سال گذشته، با کاهش ۱.۸ درصدی روبرو بوده ایم.
کد خبر: ۱۱۴۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸ 24 December 2023

به گزارش تابناک قزوین، علیرضا افسری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل ثبت احوال استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: رهبر انقلاب در راستای برقراری اسناد هویتی، ثبت احوال را به عنوان مرزداران هویت دانستند.

وی با بیان اینکه ۳۰ آذر ۱۲۹۷ زمان تاسیس اداره ثبت و احوال می‌باشد، افزود: پیش از آن مردم نام‌ها را در پشت قرآن ثبت می‌کردند که در سال ۱۳۵۵ با تعریف و وظایف ساختار جدید به نام اداره ثبت احوال شکل گرفت.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین عنوان کرد: اولین سند هویتی کشور در تاریخ ۳ دی ماه ۱۲۹۷ برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تهران صادر شد.

افسری ادامه داد: در دفاتر ثبت احوال، ولادت‌ها و وفات‌ها ثبت شده است و در حال حاضر سند‌ها به صورت مکانیزه نگهداری می‌شوند تا اگر به صورت فیزیکی سند‌ها از بین رفت اطلاعات را در دست داشته باشیم.

این مسوول تعداد سند‌های کشور را بالغ بر ۱۲۰ میلیون و استان قزوین را حدود ۲ میلیون برشمرد و خاطرنشان کرد: اخیرا تمامی خدمات ثبت احوال در سامانه سهیم سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان اجرا می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین در خصوص فعالیت دفاتر پیشخوان نیز گفت: تا پایان سال، ۴۳ دفتر پیشخوان در استان راه اندازی می‌شود و در گذشته این عدد به ۱۶ دفتر محدود بود.

افسری نرخ ازدواج در سال ۱۳۶۵ در استان قزوین ۷.۱ در هزار برشمرد و ادامه داد: این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۱۱.۸ بود و در ۸ ماهه نخست سال جاری ۵.۳ در هزار است. همچنین در سال ۱۴۰۱ در رتبه ۲۰ کشور قرار داشتیم که در مقایسه نرخ ازدواج استان‌ها تحت تاثیر آثار فرهنگی همچون پایتخت نیز هستیم.

وی در خصوص نرخ وفات نیز اذعان کرد: این رقم در سال ۱۳۵۵ برابر با ۴.۲ در هزار بوده و در ۸ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به ۵.۲ در هزار رسیده که در مقایسه نرخ وفات در سال ۱۴۰۱، استان قزوین رتبه سیزدهم کشور را کسب کرده است.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان قزوین اضافه کرد: در خصوص ولادت نیز در ۸ ماهه نخست امسال نرخ ولادت برابر با ۱۰.۹ در هزار بوده که در سال ۱۴۰۱ رتبه بیست و چهارم کشور را کسب کرده‌ایم و ۹۵۱۷ ولادت ثبت شده است که نسبت به سال گذشته، ۱.۸ درصد کاهش داشته‌ایم.

افسری بیان کرد: میانگین سنی فوت شده شدگان مردان به ۶۴ سال و زنان به ۷۱ سال رسیده که افزایش نسبی سن وفات، نشان می‌دهد امید به زندگی در استان قزوین را رشد یافته است.

وی بیشترین آمار طلاق در استان قزوین را مربوط به شهرستان تاکستان و کمترین آمار را به بوئین زهرا عنوان کرد و گفت: در استان ۱/۰۵۰/۷۹۵ واجد شرایط کارت ملی هوشمند بوده اند و حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار ثبت نام داشته ایم که ۹۷۸/۶۱۶ نفر کارت ملی هوشمند خود را تحویل گرفته اند و مدارک کمتر از ۱۵ هزار نفر نیز در دفاتر پیشخوان وجود دارد که صاحبان برای دریافت کارت هنوز اقدام نکرده اند.

افسری از صدور ۴۱ هزار شناسنامه به صورت مکانیزه در ۸ ماهه نخست سال جاری خبر داد و اضافه کرد: در میان پسران نام‌های (امیرعلی، علی، شاهان، آیهان و آراد) و در بین دختران (فاطمه، ماهلین، رستا، دلوین و نورا) بیشترین تعداد را در اختیار دارند.

وی در پایان جمعیت استان قزوین را ۱/۳۴۰/۴۰۴ نفر عنوان کرد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار