دستگاههای متولی امر خودکشی در استان نیز با عبور از مباحث کارکردی و سیاسی ،با بررسی عمیق لایه های پنهان چرایی خودکشی ،فاکتورهای متعدد و همچنین تاثیر عواملی همچون خرده فرهنگ ها ،تاثیر روانی فضای مجازی ،رویدادهای اجتماعی و مهمتر از آن نقش فرهنگ و سنن در شکل گیری تصمیمات آنی حذف افراد در مواجهه با مشکلات و مهمتر از همه مطالعه عملی و تحقیقات دانشگاهی و تجدیدنظر در شیوه نامه های فعلی ،مسیر جدیدی را برای مقابله با این آسیب اجتماعی رایج بگشایند ،چرا که در پیش گرفتن این نسخه پیچی خود درمانگرانه در مواجهه با مشکلات ،طومار حیات را در جامعه خواهد پیچاند.
کد خبر: ۱۱۴۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰ 24 December 2023

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :: خودکشی پدیده ای مذموم که سایه  تاریک و ترسناک آن بر زندگی ما ایلامیان ،سالهاست که  امید برای شناسایی علمی ریشه های آن را به همراه  جسم های بی جان در کنج لحد گورستان های آن دفن کرده است.

پدیده ای چند فاکتوری که با وجود برگزاری نشست ها ،سمینارها از سوی دستگاههای متعدد متولی آن ،اما سال به سال نه تنها از کمیت آن کاسته نشده ،بلکه به سرعت توسعه تکنولوژی ،رفتار خود را با متد روز هم آهنگ می کند.

تقریبا یک ماهی از وقوع سهمگین خودکشی سریالی چندین دانش آموز آبدانانی ( سه دختر و یک پسر ) نگذشته و همزمان با فروکش کردن بگومگوهای رسانه ای ومجازی متاثر از آن ،خبر خودکشی همزمان دو کارگر شرکت پتروشیمی ایلام ،آن هم در آخرین روز پاییز و آغاز دورهمی سنتی شب یلدا ،فضای استان ایلام را در بهت و حیرت برد.

هرچند با ورود همکاران و سرعت عمل دستگاههای امدادی ،این خودکشی ناکام ماند و فعلا حیات و ممات این دو کارگر شرکتی پتروشیمی به شیلنگ ها و سیستم تنفس مصنوعی بخش مراقبت های ویژه بیمارستان وا بسته است ،اما نمیشود براحتی از کنار اقدام به خودکشی های سریالی خواه موفق و خواه ناموفق استان ایلام عبور کرد و یا با نگاه سیاسی آن را به کارکردهای مدیریتی جناح های سیاسی متصل کرد.

موضوع دردآوری که امروز نیز با ورود رسانه های ملی نظیر خبرگزاری ایلنا ،عصر ایران ،تابناک ،فرارو و اعتماد ،بار دیگر نام ایلام را در صدر اخبار منفی از جنس خودکشی قرار داد.

اگرچه به زعم صاحبنظران حوزه توسعه ،انتشار اخبار خودکشی و دگر کشی و برجسته سازی نام ایلام بطور حتم بر روند سرمایه گذاری ها و توسعه استان تاثیر منفی بر جای گذاشته و از سویی آنگونه که دغدغه مندان حوزه اجتماعی بر آن تاکید دارند ،انتشار اخبار خودکشی و تمرکز بر آن خود به ابزاری براس ترویج آن تبدیل خواهد شد.

اما به علم و اعتقاد به این واقعیت ،نمیتوان صرفا بخاطر دغدغه توسعه ،با لاپوشانی کردن و چشم بستن بر واقعیت مهمی همچون خودکشی در استان ،از کنار آن براحتی گذشت ،چرا که هر اندازه این آسیب اجتماعی در خفا پیشرفت کند به همان اندازه حیات جامعه در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت.

بنابراین چه خوشمان بیاید چه نیاید ،چه مدیران بخواهند چه نخواهند این واقعیت اجتماعی و آماری قابل انکار نیست که خودکشی در ایلام به بخش جدایی ناپذیر شخصیت ما ایلامی ها مبدل شده و باید بطور اصولی و علمی به جنگ با این پدیده شوم اجتماعی رفت.

واقعیت خودکشی در ایلام این است که این آسیب اجتماعی در لایه های مختلف فکری ،فرهنگی و شخصیتی یکایک ایلامیان رسوخ کرده و متاثر از شرایط محیط ،فرهنگ وسنن و شرایط جامعه از نظر کمی و کیفی رنگ عوض کرده و هماهنگ با توسعه علم و تکنولوژی هم قربانی می گیرد و هم ابزار تحقق آن مدام در حال بازیابی و تغییر است.

البته ذکر این نکته ضرورتی اجتناب ناپذیر است که ظهور و بروز آفت خودکشی در استان ایلام عمری به دارازی مشکلات متعدد استان دارد که ریشه در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های غلط و غیر علمی دارد که نه با این دولت آغاز شده و در آن خاتمه خوااد یافت

خودکشی پدیده ای نیست که یک شبه در سپهر اجتماعی استان متکلد شده باشد ،بلکه تمامی دولت ها از گذشته تا کنون ،سیاستگذاری ها و تصمیمات متعدد ادوار گوناگون در بروز و ظهور پدیده شوم نقش داشته اند.

منتهی به مراتب در دوره های مختلف سیاسی  به هر اندازه که سیاست های غلط در اوضاع اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی مردم تاثیر منفی برجای گذاشته به همان اندازه نمودار سینوشی خودکشی در ایلام بالا و پایین رفته اما قطع نشده است

از اینرو هم کنشگران سیاسی و رسانه ای و هم مدیران دستگاههای دولتی و حاکمیتی این نکته را فراموش نکنند که یقه گیری سیاسی و  انکار و برجسته سازی آن دردی از خودکشی را در ایلام دوا نخواهد کرد.

باید دانست که خودکشی در ایلام ریشه در فاکتورهای متعددی دارد که اقتصاد و وضعیت معیشتی تنها یک فاکتور تاثیرگذار ک تشدید کننده آن بوده است کما اینکه بررسی خودکشی های آبدانان ووضعیت مالی مرتکبین نشان می دهد که اقتصاد و تنگناهای مالی عامل این رویداد در وقوع آن نبوده است .

یا اینکه خودکشی کارگران پتروشیمی ایلام به صورت فی البداهه از تنگناهای معیشتی نشات نگرفته بلکه ریشه در دغدغه هایی آتی دارد که آثار بیکاری و تبعات اجتماعی آن بخشی از آن است.

بنابراین دستگاههای متولی امر خودکشی در استان نیز با عبور از مباحث کارکردی و سیاسی ،با بررسی عمیق لایه های پنهان چرایی خودکشی ،فاکتورهای متعدد و همچنین تاثیر عواملی همچون خرده فرهنگ ها ،تاثیر روانی فضای مجازی ،رویدادهای اجتماعی و مهمتر از آن نقش فرهنگ و سنن در شکل گیری تصمیمات آنی حذف افراد در مواجهه با مشکلات و مهمتر از همه مطالعه عملی و تحقیقات دانشگاهی و تجدیدنظر در شیوه نامه های فعلی ،مسیر جدیدی را برای مقابله با این آسیب اجتماعی رایج بگشایند ،چرا که در پیش گرفتن این نسخه پیچی خود درمانگرانه در مواجهه با مشکلات ،طومار حیات را در جامعه خواهد پیچاند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار