کد خبر: ۱۱۴۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳ 17 December 2023

به گزارش تابناک مازندران از تجارت نیوز ، حقوق کارمندان و بازنشستگان در ۱۴۰۳ چقدر رشد می‌کند؟افزایش پلکانی حقوق به چه معناست؟

بر اساس این گزارش ، میانگین افزایش حقوق در سال آینده برای کارمندان ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد خواهد بود. حالا داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته که این افزایش حقوق به صورت پلکانی خواهد بود. اما پلکانی بودن افزایش حقوق به چه معناست؟

پلکانی بودن حقوق به این معناست که افرادی که از حقوق بالاتری برخوردارند، درصد کمتری به حقوقشان اضافه می‌شود، در مقابل آنهایی که دریافتی کمتری دارند، درصد بالاتری به دستشان می‌رسد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، ذکر یک مثال ابعاد موضوع را روشن‌تر می‌کند، فرض کنید در یک اقتصاد فرضی با نرخ تورم ۲۰ درصدی و دو فرد شاغل فعال در بخش دولتی، ‌فرد (الف) ۲.۵ میلیون تومان و فرد (ب) ۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. حال اگر بنا به رویه پلکانی حقوق فرد (الف) ۲۰ درصد و حقوق فرد (ب) ۱۰ درصد افزایش یابد، از لحاظ مبلغی به دستمزد هر دو نفر ۵۰۰ هزار تومان افزوده شده است.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان نگرانی‌ها درباره میزان دستمزد دریافتی توسط کارگران را تشدید کرده است. این در حالی است که تلاش‌های کارگران برای ترمیم دستمزد خود در سال جاری تا کنون بدون نتیجه مانده است. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار