رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از غربالگری حدود ۷۰۰ هزار کرمانشاهی در طرح سنجش فشار خون و ۴۳۸ هزار نفر در طرح غربالگری دیابت خبر داد و گفت: این طرح از ۲۰ آبان آغاز شده بود و تا ۱۵ دی ماه هم ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۴۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸ 10 December 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا  ابراهیم شکیبا روز یکشنبه با یادآوری اینکه در این طرح تمام افراد بالای ۱۸ سال در زمینه فشار خون بالا و تمام افراد بالای ۴۰ سال استان در زمینه دیابت غربالگری می‌شوند، افزود: در این بین افراد بین ۱۸ تا ۴۰ سال که چاق بوده یا اضافه وزن دارند و نیز افرادی که سابقه ابتلا به دیابت را در بستگان درجه یک خود داشته و یا کم تحرک هستند و نیز زنانی که سابقه ابتلا به دیابت بارداری دارند نیز مشمول انجام غربالگری دیابت می شوند.

 

وی با بیان اینکه افراد کم تحرک افرادی هستند که در طول هفته کمتر از ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشند، گفت: فشار خون و دیابت ریسک فاکتور ابتلا به بیماریهای خطرناکی مانند نارسایی کلیه، سکته قلبی، بیماری های چشمی هستند، بنابراین شناسایی زودهنگام و کنترل و درمان آنها می تواند نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها داشته باشد.

 

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه دیابت و فشار خون بالا درمان قطعی ندارند و تنها با درمان های موجود می توان آنها را کنترل کرده و از بروز عوارض جلوگیری کرد، بنابراین بهترین راه شناسایی زودهنگام این بیماری ها و کنترل موثر آنها است، اظهار کرد: در این بین برخی افراد هستند که در مرحله پیش فشارخون و پری دیابت قرار دارند و اگر زودتر شناسایی شوند، با رعایت برخی نکات تغذیه ای می توانند از بروز بیماری اصلی پیشگیری کنند.

 

وی گفت: در همین راستا از تمام افراد واجد شرایط درخواست داریم تا در روستاها به خانه های بهداشت و در شهرها به پایگاه های بهداشت و یا مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

 

شکیبا گفت: خانه ها و پایگاه های بهداشت شنبه تا چهارشنبه از ساعت هشت صبح تا ۱۴ ظهر و پنجشنبه ها از ساعت هشت صبح تا ۱۳ فعال هستند و در صورت درخواست مدارس و ادارات، آماده ارسال تیم های سیار جهت انجام غربالگری دانش آموزان و کارمندان هستیم.

 

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: نتایج طرح پس از پایان آن اعلام می شود و پیش بینی می شود ۴۰۰ هزار مبتلای فشار خون بالا و ۱۷۰ هزار مبتلای دیابت در این طرح شناسایی شوند.

 

براساس آخرین آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده است، تاکنون غربالگری ۱۰ میلیون و ۲۲۰ هزار ایرانی در پویش ملی سلامت برای سنجش دیابت و پرفشاری خون در کشور انجام شده است و از بین افراد غربالگری شده، ۱۴۵ هزار نفر مشکوک به پرفشاری خون و ۸۵ هزار نفر نیز مشکوک به دیابت شناسایی شده اند؛ یک میلیون و ۷۸۰ هزار نفر در مرحله پیش فشارخون و ۶۰۰ هزار نفر نیز در مرحله پیش دیابت قرار دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار