حجت الاسلام رئیسی با تقدیم کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی مجلس گفت: تلاش دولت این است که دغدغه‌های مردم برطرف شده و مشکلات حل شود.
کد خبر: ۱۱۴۱۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰ 07 December 2023

به گزارش تابناک، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز برای تقدیم کلیات لایحه بودجه 1403 در جلسه علنی مجلس شورای حضور یافت و طی سخنانی گفت: دولت با همکاری تمامی بخش‌ها به‌ویژه مجلس شورای اسلامی برای اجرای بودجه سال 1402 تلاش کرد اجرای این قانون به رشد اقتصاد، تولید و مهار تورم بینجامد و بسیاری از آن‌چه دشمنان تصور داشتند که با توطئه و فتنه برای ما پیش بیاورند، ملت بزرگ ایران آن‌ها را ناکام گذاشت و دولت و همه بخش‌ها موفق شدند گام دیگری در جهت تعالی کشور و نزدیک‌تر شدن به قله بردارند.

وی درباره بودجه سال 1403 کل کشور گفت: در بودجه سال 1403 تلاش شده که واقعیت‌ها دیده شود و واقع‌نگری از محورهای مورد توجه بودجه است؛ هم هزینه‌ها و هم درآمدها باید واقعی دیده شود.

رئیسی با قدردانی از نمایندگان مجلس برای تصویب برنامه هفتم توسعه، اظهار داشت: امیدواریم در مسیر فرآیند تصویب قانون و اعلام نظر شورای نگهبان و اصلاحات احتمالی، برنامه در جهت توسعه همه‌جانبه کشور موثر باشد و بتوانیم برخلاف برنامه‌های پیشین که بیش از 35 درصدِ آن اجرایی نشده، اعلام کنیم که برنامه‌ی هفتم اجرایی شده است.

رئیسی گفت: بودجه 1403 مبتنی بر برنامه هفتم است و با نگاه به این برنامه، بودجه را تدوین کردیم. تلاش کردیم در بودجه بسیاری از ناترازی‌هایی که امروزه موجب رنج همگان است، با حرکت جهادی به تراز برسد.

رئیسی گفت: در اولین سال دولت سیزدهم رشد بیش از 4 درصد را تجربه کردیم. در سال 1401 رشد بیش از 4 درصدی را گذرانده و هم‌چنین در سال گذشته تلاش کردیم کسری بودجه نداشته باشیم. ما تلاش کردیم تغایری بین منابع و مصارف وجود نداشته باشد و این تلاش به ثمر نشست. درباره رشد نقدینگی‌ای که همه را نگران کرده که از موجبات تورم هم هست، شاهدیم که به 26 درصد رسیده و هدف داریم تا پایان سال به 25 درصد برسد. این‌ها موجب کسری بودجه و تورم است.

رئیسی با اشاره به نرخ تورم در کشور گفت: تورم ماهانه به 2.2 درصد رسیده و هم‌چنین تورم نقطه به نقطه و سالانه کاهشی شده است. اگر انضباط مالی،‌ توجه به هزینه‌ها و درآمدها صورت بگیرد حتماً شاهد کاهش تورم خواهیم بود و این مورد خواست مقام معظم رهبری، دولت، مجلس و همه مردم است.

رئیس‌جمهور با اعلام این خبر که بیش از 6000 واحد صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل وارد چرخه تولید شده است، خاطر نشان کرد: تولید در اقتصاد مقاومتی مسئله اول بوده و شعار سال است. دولت و مجلس نیز تولید را در دستورکار دارند تا تولیدکننده با مشکل مواجه نشود؛ بنای دولت این است که قوانین و اسناد مربوط به تولید را اجرایی کند.

رئیسی اظهار داشت: کار در همه بخش‌ها در حال انجام است؛ به‌عنوان مثال وزیر نیرو در جلسه رأی اعتمادش گفت تلاش می‌کنیم 10 هزار مگاوات برق تأمین کنیم و تا امروز 8000 مگاوات آن تأمین شده است.

وی تصریح کرد: ابتدای دولت هدف‌گذاری کردیم مشکل آبی 10 هزار روستا رفع شود و تا امروز مشکل آب‌رسانی به 3500 روستا حل شده است و کار ادامه دارد.

رئیس‌جمهور درباره توجه دولت به دهک‌های پایین جامعه و کالابرگ الکترونیکی گفت: کالابرگ در مجلس تصویب شد و آن‌زمان بستر اجرا فراهم نبود و زمانی که بستر فراهم شد، آغاز شد و هم‌اکنون در حال اجرا و توسعه است.

رئیسی بیان کرد: پیشرفت کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و همه باید با استفاده از ظرفیت‌های متعدد و گوناگون برای پیشرفت کشور تلاش کنیم تا گره از زندگی مردم گشوده شود. انتظار مردم از مسئولان و دست‌اندرکاران این است که به متن پرداخته و از حاشیه پرهیز کنند؛ متن یعنی خدمت به مردم و گره‌گشایی از مشکلات آنان.

وی خاطر نشان کرد: آمار بیکاری به حدود 7 درصد کاهش یافته و فقط در نیمه ابتدای امسال 850 هزار شغل ایجاد شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان ما از 5000 به 10 هزار شرکت فعال تبدیل شده و صادرات محصول دانش‌بنیان به 2 میلیارد دلار رسیده است؛ این مسئله تاکنون سابقه نداشته است.

رئیسی با اشاره به ابعاد بودجه 1403 عنوان کرد: در بودجه تلاش کردیم در جهت رفع ناترازی‌های صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی در انرژی، ناترازی در بانک‌ها و غیره گام برداریم. اصلاح ساختار بودجه و انضباط مالی در دستورکار دولت بوده و هست. هم‌چنین اینکه تشکیل حساب واحد خزانه در انضباط مالی موثر بوده که دولت این را عملیاتی کرده است.

وی اضافه کرد: ما با تکیه بر رشد اقتصادی 8 درصد که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری وجود دارد، برنامه‌ریزی کردیم؛ در سه‌ماهه ابتدای امسال شاهد رشد 7 درصدی اقتصاد هستیم. آمارها از حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد این وضعیت رشد اقتصادی تا پایان سال با گذشته متفاوت خواهد بود. 

رئیسی درباره میزان مالیات در بودجه سال آینده گفت: در روزهای اخیر برخی تصور کردند مالیات حقوق‌بگیران افزایش خواهد یافت؛ نه این‌طور نیست و در بودجه سال آینده به آنانی که فرار مالیاتی دارند، توجه شده است. فرارهای مالیاتی مد نظر هستند و هیچ پایه مالیاتی جدید در بودجه سال آینده وجود ندارد.

وی گفت: متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان مد نظر بوده و هست. هم‌چنین در بودجه برنامه‌ریزی کردیم که 9 درصد کاهش وابستگی به نفت را داشته باشیم؛ ضمناً کسری تراز عملیاتی در بودجه مورد توجه است.

وی گفت: تلاش دولت این است که دغدغه‌های مردم برطرف شده و مشکلات حل شود. دولت و مجلس هم‌چنانی که تاکنون با تعامل کار را پیش بردند، همین مسیر را ادامه خواهیم داد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار