معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ۵۰۰ هزار کهگیلویه و بویراحمدی در پویش ملی دیابت غربال می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۴۰۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹ 28 November 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحد، محمد ملک‌زاده، با اشاره به اجرای پویش ملی بیماری دیابت گفت: این پویش از ۲۰ آبان در سراسر کشور آغاز شده و تا ۱۵ دی غربالگری افراد بالای ۱۸ سال انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شناسایی، مراقبت و درمان مبتلایان به دیابت و فشار خون را از اهداف این پویش ملی دانست و افزود: این طرح در ۷۰ درصد شهر‌های بالای ۵۰ هزار و شهر‌هایی که طرح پزشک خانواده در آن‌ها اجرا نمی‌شود و در ۱۰۰ در صد شهر‌های زیر ۲۰ هزار و بالای ۲۰ هزار نفر و روستا‌ها باید اجرا شود.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ هزار کهگیلویه و بویراحمدی در این پویش ملی غربال می‌شوند، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح ۲۰ هزار مبتلا در استان شناسایی شوند که ۵۰ درصد آن‌ها تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

ملک زاده با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی عامل ۸۰ درصد مرگ و میر‌ها است، اضافه کرد: فشار خون یکی از بیماری‌های مربوط به قلب و عروق است که می‌طلبد آموزش‌های لازم در خصوص تغییر سبک زندگی و کنترل فشار خون به مردم داده شود.

وی عنوان کرد: دیابت نیز برای فرد بیمار مشکلات متعددی از جمله مشکلات کلیوی، مشکلات بینایی و حتی قطع عضو را به همراه دارد که متولیان سلامت مردم را نسبت به این بیماری و عوارض آن آشنا کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: تشکیل کارگروه غربالگری فشار خون و دیابت فرصت خوبی است تا به هدف مورد نظر برسیم چرا که بسیاری از افراد از بیماری قند خون و دیابت آگاهی ندارند.

ملک زاده با بیان اینکه همه دستگاه‌ها برای اجرای هر چه بهتر این پویش و تغییر سبک زندگی و عوامل خطر بیماری همکاری کنند، گفت: گرایش به مصرف غذا‌های فست‌فود و کم تحرکی منجر به دیابت و فشار خون می‌شود، ضمن اینکه چاقی از دیگر عوامل ابتلا به دیابت و فشار خون است که شاهد افزایش چاقی در میان مردم از جمله کارمندان و نوجوانان هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار