نخستین محفل ابن حسام خوانی در کشور همزمان با هفته فرهنگی خوسف برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸ 19 November 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، نخستین محفل ابن حسام خوانی در کشور همزمان با هفته فرهنگی خوسف با حضور شاعر برجسته علیرضا قزوه، فرماندار خوسف، مدیرکل کتابخانه‌های خراسان جنوبی و جمعی شاعران استان در کتابخانه دکتر شکوهی خوسف، زادگاه این شاعر حماسه سرا آغاز شد.

علیرضا قزوه، رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما امروز در این مراسم گفت: در ادب فارسی ولایت نامه‌های زیادی وجود دارد که بهترین آن خاوران نامه ابن حسام خوسفی است.

وی با بیان اینکه بیشتر اشعار ابن حسام در مدح و منقبت حضرت علی (ع) است افزود: تمام اشعار ولایت نامه‌ها بر اساس واقعیت نیست بلکه خیالی هم هست، این ولایت نامه‌ها بسیار خواندنی است.

وی تصریح کرد: ابن حسام آغازگری در ولایت نامه‌ها است، البته قبل از ابن حسام، در خصوص ولایت نامه ما علی نامه را در قرون چهارم و پنجم داریم، اما ولایت نامه ابن حسام کامل‌تر است.

این شاعر کشوری گفت: خاوران نامه با شیوه داستان پردازی مدرن‌تر است که امروز هم می‌توان از آن اقتباس کرد.

وی گفت: ابن حسام خوسفی شاعری مظلوم است که با وجود بزرگی به او توجه نشده است، ولایت مداری، شیعه بودن در زمانی که شیعه کشی رواج داشت، از شاخصه‌های خاص او بود.

وی با بیان اینکه ابن حسام؛ شاعری هست که حد او بیشتر از فیلم‌ها و کتبی است که تاکنون در خصوص او نوشته و معرفی شده است، گفت: باید فیلم، کنگره و رساله بیشتری از ابن حسام منتشر شود.

فرماندار شهرستان خوسف هم در این مراسم با قدردانی از همکاری اداره کل کتابخانه‌ها و جهاد دانشگاهی در برگزاری جشنواره ابن حسام افزود: هفته فرهنگی خوسف با تعامل موثر دستگاه‌های مختلف استانی و شهرستان برگزار شد.

حسینی اظهار امیدواری کرد: طرح کافه کتاب به صورت ماهانه با هدف معرفی کتاب با همکاری صدا و سیما با مطلع ابن حسام انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری جهاد دانشگاهی، فرمانداری خوسف، نهاد کتابخانه‌های عمومی و میراث فرهنگی هفته فرهنگی خوسف و آغاز نخستین دور کتابخوانی و ابن حسام خوانی در سطح ملی برگزار شد.

در پایان این مراسم هم محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه‌های خراسان جنوبی هم بر حمایت از برگزاری محافل ابن حسام خوانی تأکید کرد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار