یکی از مو ضوعات مهم که می توان تبعات و به نوعی می تواند آن را برده داری نوین نام برد ادغام شرکت خدمات شهری و نیروی انسانی در شهرداری دهلران است که شواهد حکایت از آن دارد که شهرداری دهلران درخواستی به شورای شهر دهلران ارائه داده است که پیمان نیروی انسانی و خدمات شهری با هم ادغام شوند.
کد خبر: ۱۱۳۸۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶ 17 November 2023

تابناک ایلام، مجتبی کاور :: هفته گذشته بود که کارگران شهرداری ایلام به خاطر آنچه که عدم پرداخت حقوق و مزایای خود بود دست به تجمع زدند که بازتاب رسانه ای داخلی و خارجی داشت و همین امر سبب شد که استاندار ایلام به عنوان عالی ترین مقام اجرایی استان موضوع را پیگیری کند.

اما گویا تنها پاکبان ها ونیروی های شهرداری ایلام نیست که مشکلات دارند بلکه پاکبانان و نیروهای دیگر شهرداری دهلران نیز هم با مشکلات دیگری از جمله کسر حقوق ، عدم سکونت شهرداردر شهر محل خدمت ، برنامه ریزی برای ادغام شرکت های پیمانکاری ، بیمه و از همه مهمتر دست به دست شدن پیمانکاری به افراد غیر برنده در مناقصه و انباشت مشکلات شهری به خاطر عدم توجه شهرداری و نظارت اعضای شورای شهر بر اساس قانون دست پنجه نرم می کند .

 یکی از مو ضوعات مهم که می توان تبعات و به نوعی می تواند آن را برده داری نوین نام برد ادغام شرکت خدمات شهری و نیروی انسانی در شهرداری دهلران است که شواهد حکایت از آن دارد که شهرداری دهلران درخواستی به شورای شهر دهلران ارائه داده است که پیمان نیروی انسانی و خدمات شهری با هم ادغام شوند.

موضوعی که اگر در شورای شهر تصویب شود قطعا تبعات از جمله جلوگیری از تبدیل وضعیت کارکنان، اخراج نیروها و بیگاری کشیدن از افراد توسط پیمانکار دور از انتظار نیست . 

در حال حاضر شهرداری دهلران داری دو پیمانکاری در حوزه خدمات شهری و تامین نیروی انسانی دارد که هر ساله به صورت مناقصه برگزاری می شود و براساس آن پیمانکار خدمات شهری وظیفه رفت روب جداول و جمع آوری زباله برعهده دارد وشرکت نیروی انسانی وظیفه تامین نیروی انسانی در زمینه خدماتی ، پشتیبانی و فنی مهندسی که عمدتا در واحدهای ستادی و حمل ونقل و آتش نشانی انجام وظیفه می نمایند که تعدادی از نیروهای انسانی دارای تحصیلات عالیه و سابقه خدمت مستمر بوده ودر انتظارقانون تبدیل وضعیت هستند که با ادغام دو شرکت فرصت تبدیل وضعیت از آنان سلب خواهد شد 

  بدون شک با ادغام دو شرکت باعث خواهد شد که در شهرداری دهلران زمینه تسویه حساب های شخصی بر اداری لحاظ شود و این امکان فراهم می نماید مسئولان شهرداری و حتی اعضای شورای شهر برای تحقیر و وادار به تسویه کارکنان موردنظر در مشاغل رفت روب جداول و برداشت زباله بکارگیری نمایند .

با این وجود ادغام دو شرکت این امکان را برای پیمانکار فراهم می نماید تا با تهدید و ارعاب به اشتغال در بخش خدمات شهری از آنان کار بیشتری دریافت و در عوض بهایی بابت انجام امورات پرداخت ننمایند و در واقع زمینه تشدید استرس و اضطراب کارکنان نیروی انسانی و باعث اثرگذاری منفی در کانون خانواده ها در پی خواهد شد 

اما اقای شهرداری پروازی هیچ به این فکر کرده اید که با ادغام دو شرکت که زیر مجوعه اداری جنابعالی و حتی اعضای شورای شهر به راحتی پیمانکاران را مجاب کنند اقوام و خویشاوندان خود که در شرکت خدمات شهری اشتغال دارند به بهانه های متعدد به بخش فضای سبز ، آتش نشانی ، حفاظت فیزیکی و...منتقل ونیروهای تحصیل کرده به حاشیه رانده شوند ؟

بدون شک ادغام نیروی انسانی و خدمات شهری به پیمانکار اجازه می دهد تا در هنگام مرخصی نیروهای خدمات شهری به بهانه خلا نیرو جایگزین از وجود نیروهای شرکت نیروی انسانی استفاده نمایند که این خود می تواند چالش های شهرداری پر از چالش دهلران در سیستم شهرداری رها شده دهلران ر ا بیشتر و بیشتر کند و تنها پیمانکار سود کند و دودش به چشم شهروندان خواهد رفت ... 

آقای شهردار شهر؛ رها شده ! قطعا جنابعالی و دیگر طراحان این طرح در توجیه این کار صرفه جویی مالی برای شهرداری را پیش خواهید کشید این درصورتی که تعداد شرکت های تحت پیمان شهرداری بعنوان کارفرما تاثیری در کاهش یا افزایش پرداختی به پیمانکاران ندارد.

به فرض مثال اگر قرار است مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان بابت حقوق نیروهای شرکتی در ماه پرداخت شود تفاوتی در اصل موضوع ندارد که آیا این میزان مبلغ چه به یک شرکت پرداخت شود چه دو شرکت چون مالیات و بیمه نیروها از حقوق آنها کسر می شود و شهرداری هیچ اضافه پرداختی سوای از مبلغ مزد تعیین شده برای هر نفر نیرو نخواهد داشت!

آقای شهرداری پروازی ! پیمانکار خدمات شهری که برابر مفاد قانون وقرارداد که منعقد کرده با شهرداری باید حقوق و مزایا و بیمه نیروی انسانی خود را پرداخت کند که در حال حاضر نتها پیمانکاری دست به دست شده بلکه پیمانکار که خود غیرقانونی مشغول به کار است به صورت غیر قانونی اقدام به کسر حقوق چندین نفر از پاکبانان کرده و بعد از انشار خبر که در این رسانه منتشر شد جنابعالی و معاون خدمات شهری وعده دادید پیمانکار موظف به پرداخت کسر حقوق پاکبانان شود ولی تا به امروز خبری از آن وعده پوچ جنابعالی ومعاون خدمات شهری نشده است !

بدون شک اعضای شورای شهر دهلران به خاطر عدم اسکان شهردار در شهر دهلران تخلف کرده اند چرا که طبق تبصره ۴ ماده ۸۰ و ماده ۹۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ١٣٧٥ و با اصلاحات بعدى آن می توانند ادامه فعالیت شهردار را خاتمه دهند حال چرا تا به امروز شورای شهربه قانون توجهی نکرده اند موضوعی است که باید نهاد های نظارتی و ... پاسخگوی افکار عمومی باشند. 

باتوجه به اینکه مشکلات شهری زیادی در شهر دهلران انباشت و سبب نارضایتی شهروندان شده وحال زمزمه ادغام شرکت خدمات شهری و نیروی انسانی در شهرداری دهلران به گوش می رسد دستگاه های نظارتی و سازمان بازرسی با دقت نظر بیشتر به این موضوع ورد کنند تا شاهد شکل گیری تقابل در شهرداری و شورای شهر دهلران با نیروی انسانی و خدمات شهری نباشیم در غیر این صورت باید شاهد برده داری نوین وتسویه حساب های شخصی در شهردای دهلران در آینده بسیار نزدیک بود.

وضعیت شهر رها شده با شهردار پروازی از شرایط موجود بد تر خواهد شد چرا که فشار کاری به نیروها و عدم تبدیل وضعیت برخی از آنها آبستن حوادثی در گذشته بوده که برخی نهاد ها در جریان امور هستند باشد که مسئولان امر با دقت نظرو حساسیت بیشتری به موضوعات ومشکلات شهرداری دهلران ورود کنند ودر واقع علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد.../م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار