مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به اینکه هنوز بازسازی تعدادی از ساختمان‌ها و مراکز اداری و دولتی مناطق زلزله زده کرمانشاه باقی مانده، اعتبار مورد نیاز برای بازسازی آن‌ها را حدود دو هزار میلیارد تومان برآورد کرد.
کد خبر: ۱۱۳۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳ 13 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا افشین یگانه، با اشاره به گذشت بیش از شش سال از زلزله ۲۱ آبان ۱۳۹۶ کرمانشاه، گفت: با وجود اینکه در گذشته پایان بازسازی مناطق زلزله زده استان اعلام شده بود، اما هنوز بخشی از ساختمان‌های اداری این مناطق بازسازی نشده است.

وی ادامه داد: ساختمان‌های اداری داریم که میزان پیشرفت بازسازی آن‌ها زیر ۶۵ درصد است و با گذشت این سال‌ها هنوز کار بازسازی این ساختمان‌های اداری به پایان نرسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه اصلی‌ترین عاملی که باعث شده با گذشت شش سال هنوز کار بازسازی این مراکز اداری به پایان نرسد را حذف ردیف اعتباری بازسازی مناطق زلزله زده به دلیل اعلام پایان بازسازی دانست و تاکید کرد: متاسفانه در اواخر دولت گذشته، پایان بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه اعلام شد، در حالیکه بازسازی ساختمان‌های اداری باقی مانده بود و همین امر باعث شد ردیف اعتباری بازسازی این ساختمان‌ها حذف شود.

یگانه از پیگیری‌های جدی که طی یکسال اخیر برای احیاء این ردیف اعتباری خصوصا از سوی استاندار کرمانشاه صورت گرفته خبر داد و عنوان کرد: حتی در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه نیز برای بازسازی ساختمان‌های اداری مناطق زلزله زده مصوبه داریم.

به گفته یگانه با پیگیری‌های صورت گرفته سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی ساختمان‌های اداری مناطق زلزله زده کرمانشاه اختصاص یافت که کمک کرد تعدادی از این ساختمان‌ها بازسازی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه، مجموع اعتبار مورد نیاز برای بازسازی این ساختمان‌ها و همچنین بدهی‌هایی که بابت تکمیل زیرساخت‌های این مناطق وجود دارد را حدود دو هزار میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان از این رقم مربوط به زیرساخت‌های مناطق زلزله زده از جمله خطوط آب و... است که اگرچه چیزی از تکمیل آن‌ها باقی نمانده، اما بدهی‌هایی بابت تکمیل آن‌ها وجود دارد.

یگانه معتقد است، چنانچه این اعتبارات با پیگیری‌های که در حال انجام است تخصیص یابد و ردیف اعتباری بازسازی مناطق زلزله زده احیاء شود، کار بازسازی کامل ساختمان‌های اداری باقی مانده ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان نیاز دارد.

وی عمده این ساختمان‌ها را مربوط به سه شهرستان قصرشیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی دانست.

وی در خصوص بازسازی منازل مسکونی آسیب دیده در زلزله، عنوان کرد: بازسازی منازل مسکونی مناطق زلزله زده کرمانشاه به طور ۱۰۰ درصد به پایان رسیده و در این بخش چیزی باقی نمانده است.

زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ۱۳۹۶ استان کرمانشاه موجب تخریب و یا خسارت به بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شد. در این زلزله به ساختمان‌های اداری و زیرساخت‌های این مناطق هم خسارت جدی وارد شد.

زلزله بزرگ استان کرمانشاه ۶۲۰ کشته و حدود ۱۰ هزار مجروح هم داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار