مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از قابلیت دو محوطه تاریخی کرمانشاه برای تبدیل شدن به سایت موزه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸ 07 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا داریوش فرمانی، با اشاره به تعداد قابل توجه محوطه‌های تاریخی در کرمانشاه، اظهار کرد: این مسئله یک ظرفیت بسیار خوب برای کشاندن علاقمندان تاریخ به استان ما فراهم کرده است.

وی یکی از راه های جذب گردشگران دوستدار آثار تاریخی به استان را راه اندازی سایت موزه ها عنوان کرد و گفت: در این راستا از چندسال پیش برنامه ریزی هایی را برای راه اندازی سایت موزه هایی در استان در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: طی بررسی های صورت گرفته، برخی مناطق تاریخی استان همچون معبد آناهیتا، تاق بستان، هرسین، قباق تپه، سرپلذهاب و قصرشیرین قابلیت راه اندازی سایت موزه را دارند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که برای تبدیل یک محوطه تاریخی به سایت موزه باید حتما کاوش های باستان شناسی خوبی روی آن صورت گرفته باشد تا دوستداران تاریخ بتوانند از آن بازدید کنند، بنابراین در بین محوطه های تاریخی استان کاخ خسرو در قصرشیرین و معبد آناهیتا در کنگاور بیشتر از سایر محوطه ها این شاخصه را دارند.

فرمانی خاطرنشان کرد: کاخ خسرو بنایی متعلق به دوره ساسانیان در قصرشیرین است که تاکنون شش مرحله کاوش باستان شناسی روی آن انجام شده که معادل حدود ۵۰ درصد از محوطه است.

وی تصریح کرد: این کاخ در گذشته سه در ورودی شرقی، غربی و شمالی داشته که تاکنون ورودی شمالی آن کاوش شده و در این کاوش ها سالن انتظار کاخ، تالار ورودی، ایوان داخلی و ... نمایان شده است.

فرمانی ادامه داد: معبد آناهیتا هم از بناهای دوره اشکانی- ساسانی در کرمانشاه است که حدود شش دهه قبل یک تیم باستان شناسی کانادایی کاوش های خوبی را روی آن انجام دادند.

وی اضافه کرد: در صورت همکاری فرمانداران این دو شهرستان و اختصاص اعتبارات استانی می توانیم کاوش ها را در این دو محوطه تاریخی ادامه دهیم.

وی یادآورشد: علاوه بر اعتبارات استانی، برای انجام کاوش باستان شناسی و تبدیل شدن این دو محوطه به سایت موزه به اعتبارات ملی هم نیاز داریم، لذا از طریق وزارتخانه رایزنی هایی را  در این رابطه خواهیم داشت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار