مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از نیاز ۲۵ محوطه تاریخی استان برای انجام کاوش های باستان شناسی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱ 01 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا داریوش فرمانی، به تعدد محوطه های تاریخی نیازمند کاوش و گمانه زنی در استان اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۲۵ محوطه به منظور انجام فعالیتهای باستان شناسی در برنامه قرار دارد که در صورت تخصیص اعتبار عملیاتی خواهند شد.

وی ادامه داد: معبد آناهیتا در کنگاور، تاق بستان در کرمانشاه و کاخ خسرو در قصرشیرین از جمله این محوطه‌ها هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ محوطه تاریخی استان مورد کاوش و یا گمانی زنی به منظور تعیین عرصه و حریم قرار گرفته، گفت: تپه سراب کرمانشاه، قباق تپه کوزران،  تپه خدایی سنقر، محوطه سرماج و نازلیان هرسین، تپه پاقلعه صحنه، صفی آباد جوانرود، چغاگاوانه اسلام آبادغرب، گودین تپه کنگاور و مرادحاصل کرمانشاه ۱۰ محوطه‌ای هستند که از محل اعتبارات سال ۱۴۰۱ کاوش و یا تعیین عرصه و حریم شده‌اند.

وی تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۲ هم حدود سه میلیارد تومان اعتبار به منظور کاوش و تعیین عرصه و حریم برای استان مصوب شده که میزان دقیق تخصیص این اعتبار هنوز مشخص نیست.

فرمانی در ادامه بااشاره به اهمیت تعیین عرصه و حریم محوطه های تاریخی، گفت: در استان حدود ۴۲۰۰ اثر تاریخی داریم که از این تعداد حدود دو هزار اثر ثبت ملی شده اند، اما تاکنون تنها ۱۰۱ اثر تعیین عرصه و حریم شده اند.

این مسئول گفت: تعداد زیادی از این محوطه‌ها به منظور کاهش مشکلات حقوقی و تعیین تکلیف وضعیت ساخت و ساز، بویژه در روستاها، باید در اولویت گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم قرار گیرد.

به گفته این مسئول، حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ محوطه تاریخی در استان شناسایی شده‌اند که نیاز به تعیین عرصه و حریم اضطراری دارند.

وی یادآورشد: در گذشته روند تعیین عرصه و حریم محوطه های تاریخی بسیار کند بود، اما در سالهای اخیر شتاب گرفته، بگونه ای که اگر بخواهیم هر اثری را ثبت ملی کنیم، همزمان محدوده عرصه و حریم آن هم باید مشخص شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: از طرفی، طی سالجاری ۹ محوطه تاریخی در استان را از طریق گمانه زنی تعیین عرصه و حریم کرده ایم.

وی  خاطرنشان کرد: تعیین عرصه و حریم محوطه های تاریخی مانع از تعرض و دست درازی سودجویان به آنها خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در پایان از سفر رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و رئیس پژوهشکده باستان شناسی وزارتخانه به کرمانشاه طی روزهای آینده هم خبر داد و گفت: در این سفر در خصوص کاوش های باستان شناسی، تعیین عرصه و حریم، تله کابین، ساماندهی چغاگاوانه و محوطه های پارینه سنگی استان رایزنی خواهیم داشت.  

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار