کد خبر: ۱۱۳۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳ 30 October 2023

به گزارش تابناک مازندران ، یادآوری می نمایم که وقتی در باره مسائل کار و کارآفرینی سخن می گوییم ، این موضوع از آنچنان دایره وسیع و گسترده ای از محتوا از زوایای گوناگون برخوردارست که سالهاست برخی از دولت ها خصوصا در کشورهای توسعه یافته تصمیم گرفته اند در این باره رشته های تخصصی در دانشگاههای کشورشان تدریس شود و برخی از دولت ها در صدد تشکیل وزارتخانه های کارآفرینی هستند . زیرا کارآفرینی یک فرآیند پیوستار و متصل و مستمر است که همچون فلسفه زندگی خود انسان مرتبا در حال حرکت و تغییر و تحول رو به رشد کمی و کیفی در طول گذر زمان می باشد و به هیچ عنوان فعالیتی ایستا و راکد و غیر پویا نیست .

به همین دلیل ، وقتی در مورد کارآفرینی سخن گفته می شود لزوما به عوامل چهارگانه حاکم بر اکوسیستم کسب و کارها باید پرداخته شود :

۱- روح افزایی

۲- فکر افزاری

۳- نرم افزاری

۴- سخت افزاری

باید توجه گردد بحث های مرتبط با این عوامل بطور منظم و متمرکز و بطور مبسوط دنبال شوند.

الف ) مباحث مربوط به روح افزایی :

از نظر کارشناسان مطالعات ریسک های غیر فیزیکی فرآیند کارآفرینی عوامل و پارامترهای روح افزایی مهمترین بخش هر اکوسیستم کسب و کار جوامع محلی و ملی را تشکیل می دهند .

در خصوص عوامل روح افزایی خلاصه ترین تعریف : آنچه باعث نشاط و انگیزه تلاش و کوشش در زندگی انسانها و جوامع بشری می شوند و طول مدت زندگی را زیاد می کنند ،نشاط و امید به انسانها در طول مدت عمر می دهند .این قبیل انرژی ها در کار و زندگی را روح افزایی گویند .[ استنباط برگرفته از دیکشنری آبادیس ]

آنچه از این تعریف بر می آید ؛ انسانها بنا به خصلت وجودی توحیدی در درون ذات خویش ، اصولا نیاز به نشاط و شادی در طول عمر خود دارند تا خستگی فکری و روحی آنان برطرف شود و جمود باعث ناتوانی و بی انگیزگی در کار و زندگی انسانها نشود . بدیهی ست در یک فضای شاد ، عشق به زندگی و تداوم آن و پتانسیل کار و کوشش و تلاش انسانها متبلور می شود و زمینه پیشرفت های فردی و اجتماعی جوامع فراهم می گردد . در جامعه خمود ، انسانهای غمگین و همیشه در شرایط خصومت و عداوت باقی می مانند و به جز عقب ماندگی هیچ نتایج مفیدی برای جامعه حاصل نخواهد شد ... بررسی عوامل روح افزا و مشارکت کردن کلیه شهروندان در مسیر تقویت روحیه نشاط و سرزندگی موجب فراهم شدن شرایط توسعه متوازن و رفاه جمعی و پیشرفت همه افراد جامعه خواهد گردید . پرداختن به عوامل روح افزایی و این نوع فعالیت ها می تواند در زمره مسئولیت های اجتماعی تک‌ تک انسانها در جامعه در راستای تعالی و ترقی جوامع محسوب گردد .

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار