کد خبر: ۱۱۳۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰ 23 October 2023
به گزارش تابناک مازندران ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از ردیابی مگس میوه مدیترانه ای در 5 هزار و 396 هکتار باغات این شهرستان خبر داد.

 سید اسماعیل علوی با اشاره به برگزاری دوره مهارتی دو روزه کنترل مگس میوه مدیترانه ای با تدریس محقق مرکز تحقیقات علوم کشاورزی و منابع طبیعی در روستای آسیابسر از توابع مرکز جهاد کشاورزی سمسکنده شهرستان ساری، اظهار کرد: کارشناسان حفظ نباتات در پنج ایستگاه ردیابی و پیش آگاهی این شهرستان تغییرات جمعیتی این آفت را رصد می کنند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری بیان اینکه کارشناسان پیش آگاهی این شهرستان به طور مستمر و ميداني با نصب 23 تله ردیابی در پنج ایستگاه پیش آگاهی تغییرات جمعیتی این آفات را ثبت و بررسی می کنند، تصریح کرد: تاکنون در 5 هزار و 396 هکتار باغات این شهرستان ردیابی ایستگاهی و میدانی مگس میوه انجام و 4 هزار و 625 باغدار آموزش های لازم را دریافت کردند.

 

وی بابیان اینکه تسريع در برداشت تمامی ميوه هاي رسيده در كاهش آلودگي باغ و پيشگيري از خسارت‌هاي احتمالي بسيار تاثيرگذار خواهد بود، افزود: رعايت بهداشت باغ به ویژه جمع آوري و دفن هرگونه ميوه ريخته شده پاي درختان در عمق 50 سانتي متري خاک مورد تاکید است.

 

این مسوول با اشاره به نزدیکی زمان برداشت میوه مرکبات (ارقام پرتقال) به لزوم رعایت اصول فنی و بهداشتی برای کاهش ضایعات و خسارت‌های احتمالی ناشی از بیماری های انباری میوه تاکید و تصریح کرد: میوه هایی برای ذخیره سازی و نگهداری در انبار مناسب است که عملیات به‌باغی مانند آبیاری، تغذیه، مبارزه با عوامل خسارتزای گیاهی ( آفات، بیماری ها و علف های هرز)، آبیاری و تغذیه در باغات به خوبی رعایت شده باشد.

 

وی به ضدعفونی میوه های سالم جداسازی شده با قارچکش های توصیه شده نظیر تیابندازول (تکتو 60) به میزان یک تا 1.5 کیلو در یک هزار لیتر آب به مدت یک دقیقه یا استفاده از قارچ کش روال تی اس (ایپرودیون+کاربندازیم) به میزان یک کیلو در یک هزار لیتر آب به مدت یک دقیقه تاکید کرد.

 

علوی گفت: کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها و کلینیک های گیاهپزشکی آماده ارائه راهنمائی های لازم به باغداران و بهره برداران هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار