مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: کرمانشاه در راستای رفع نیازهای اسکان موقت در هنگام بحران، صاحب «کانکس‌های تاشونده» می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷ 10 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، افشین یگانه مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در نشستی با اساتید دانشگاه رازی و مدیران استانی به منظور تبادل نظر، هماهنگی و تصویب برنامه‌های پیشنهادی در خصوص برگزاری نشست علمی در سالروز زلزله سرپل ذهاب و ازگله، به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه  مدیریت بحران طی ۶ ماه گذشته پرداخت.

وی اظهار کرد: در مجموعه حوزه مدیریت بحران براساس قانون چهار کمیته باید راه‌اندازی شود که این کمیته‌ها به عنوان بازو‌های اصلی حوزه مدیریت بحران هستند و امسال با پیگیری‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف این کمیته‌ها فعال شده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اجرای پیوست کاهش خطر برای ساخت و سازها را مهم عنوان کرد و افزود: در تمامی پروژه‌های شهرک‌سازی و پروژه‌های نهضت ملی مسکن باید این پیوست رعایت شود.

وی افزود:حوزه مدیریت بحران امسال ۲ موضوع را تعیین تکلیف کرد، یکی بحث استفاده از پساب‌ها که در حال حاضر با پتروشیمی اسلام آبادغرب در این مورد قرارداد منقعد شده و شرکت جهان فولاد که در حال انعقاد قراردادی برای پساب شهرستان هرسین است.

یگانه ادامه داد: پتروشیمی ال.ای.بی، پلیمر و اورامونیاک و پالایشگاه آناهیتا و نیروگاه، از خروجی پساب شهرستان کرمانشاه استفاده خواهند کرد، یک کنسرسیوم‌ در این موضوع تشکیل شده که از طریق سازمان صنایع و معادن خطوط لوله راه‌اندازی شود و دیگر از آب‌های زیرزمینی استفاده نشود. 

وی با اشاره به بحث جداسازی فاضلاب از رودخانه قره‌سو، گفت: در مورد جداسازی فاضلاب بخش قابل توجهی تا پل قره‌سو انجام شده و بخشی از آبشوران نیز تا انتهای پل شرقی در حال تعیین تکلیف است تا در سه نقطه مهم آبشوران پساب جداسازی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه همکاری دستگاه‌های مختلف در بحث لایروبی رودخانه قره‌سو و  اقدامات شهرداری، بنیاد مسکن، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب را یادآور شد و گفت: در حال حاضر ۴۵ دستگاه ماشین‌آلات درگیر کار لایروبی هستند.

وی عنوان کرد: پس از لایروبی رودخانه براساس ابلاغ صورت گرفته، تفرجگاهی در دو طرف قره‌سو ایجاد خواهد شد.

یگانه با اشاره به قطعی شدن وقوع پدیده ال‌نینو‌ برای استان‌های غرب کشور، تصریح کرد: براساس پیش‌بینی هواشناسی نیمه‌آبان ماه انتظار وقوع این پدیده در استان کرمانشاه وجود دارد و بارش‌های سنگینی در راه است.

وی اقدامات انجام شده برای مقابله از وقوع سیلاب را یادآور شد و گفت: مراحل پایانی لایروبی رودخانه هاn> در حال انجام است و سامانه‌ها و سازه‌های مختلفی در حوزه منابع طبیعی تحت عنوان آبخیزداری و قنات معکوس در تنگه کنشت اجرا شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه هماهنگی برای برگزاری نشست علمی در سالگرد زلزله سرپل‌ذهاب را مهم عنوان کرد و افزود: در سالروز زلزله سرپل‌ذهاب اجرای نشستی پیش‌بینی شده که در دانشگاه‌های سراسر کشور و سایر دستگاه‌ها با محوریت استانداری‌ها این برنامه انجام می‌شود.

وی گفت: در سطح استان ۹ منطقه نزدیک به شهرستان‌ها شناسایی شده که در مواقع زلزله جهت اسکان موقت و اضطراری به کار گرفته که فرصتی نیز برای بازسازی فراهم شود.

یگانه با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص نقاط زلزله‌خیز، تصریح کرد: کانکس‌های جمع شونده در چند شرکت بزرگ ایران برای ۹ قرارگاه در کل کشور پیش‌بینی شده که خوشبختانه یکی از قرارگاه‌ها کرمانشاه است که برای این اقامتگاه‌های اسکان موقت ۲ هزار کانکس جمع شونده تامین اعتبار می‌شود.

مدیریت بحران استانداری کرمانشاه تصریح کرد: در نقاط زلزله‌خیز کرمانشاه و  شهرستان‌های سرپل‌ذهاب و سنقرو کلیایی این اقامتگاه‌های اسکان موقت ایجاد می‌شود چرا که این مناطق به علت وجود گسل‌ها بیشتر درگیر زلزله هستند.

وی ادامه داد: در سطح شهر کرمانشاه نیز ۱۷ نقطه جهت اسکان موقت و اسکان اضطراری پیش‌بینی شده؛ محوطه بعضی ادارات و پارک‌ها در زمان زلزله برای اسکان اضطراری پیش‌بینی شده است؛ شهرداری‌ها موظف به نصب تابلوهای اسکان اضطراری در این نقاط شده‌اند.

یگانه برپایی مانورهای محله محور زلزله را نیز از اقدامات پیش‌بینی شده برای آشنایی مردم با این محل‌های اسکان اضطراری عنوان کرد و افزود: این مانورها جهت اطلاع مردم از محل‌های اسکان اضطراری است تا اگر حادثه‌ای در سطح شهر رخ دهد مردم سردرگم نشوند، دو محل سایت اسکان موقت هم پیش‌بینی شده که در جنوب شهر کرمانشاه سمت اراضی پشت دانشگاه آزاد و یک سایت هم در شمال کرمانشاه پارک شرقی طاق‌بستان است.

وی از برپایی مانور زلزله در یکی از ایام تعطیلی خبر داد و گفت : جهت آشنایی مردم با نحوه برپایی چادر و محل‌های اسکان موقت مانوری برپا خواهد شد؛ در سایت‌های اسکان موقت امکانات آب و برق و گاز نیز پیش‌بینی شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار