مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تلاش برای ایجاد یک محور گردشگری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۹۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷ 04 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی در شهر کرمانشاه، گفت : میراث فرهنگی هیچگونه ممانعتی برای ساخت و ساز در این مناطق ایجاد نمی‌کند، بلکه ساخت و ساز در آن‌ها باید طبق ضوابط میراثی باشد.

وی افزود: حدود دو هفته پیش هم در این رابطه نشستی را با شهردار کرمانشاه برگزار کردیم و مقرر شد به منظور احیاء این بخش از شهر کرمانشاه، قسمتی از آن را به محور گردشگری تبدیل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: طبق هماهنگی انجام شده، شهرداری زیرساخت‌های لازم را در این محور ایجاد می‌کند و میراث فرهنگی هم اقدامات مربوط به جداره سازی را انجام خواهد داد.

وی تاکید کرد: هر سه دستگاه مرتبط با بافت تاریخی شهر کرمانشاه یعنی میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری برای اولین بار به یک تفاهم رسیده‌اند که این بخش از شهر را در قالب بازآفرینی شهری احیاء کنیم.

فرمانی با بیان اینکه در بحث احیاء بافت تاریخی شهر کرمانشاه عمده تمرکز روی محله قدیمی فیض آباد خواهد بود، اظهار کرد: این محله یکی از هسته‌های اولیه شهر کرمانشاه است و دارای خانه ها، بازار، مساجد و ... قدیمی است که بنا داریم آن را احیاء و یک محور گردشگری در آن تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: تا سال گذشته در محدوده بافت تاریخی شهر کرمانشاه حدود ۱۰۰ بنای تاریخی از جمله خانه ها، حمام ها، بازارها، مساجد و سرا‌ها شناسایی شده بود که طی بررسی‌های انجام گرفته حدود ۱۰۰ خانه تاریخی دیگر را در این محدوده شناسایی کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: از خانه‌های تاریخی که تاکنون در محدوده بافت تاریخی شهر کرمانشاه شناسایی شده، تنها پنج خانه تاریخی زرشکیان، فیض مهدوی، خانه سوری، حاج آخوند و خدیوی در مالکیت میراث فرهنگی هستند که تقریبا همه آن‌ها را احیاء و به بخش خصوصی واگذار کرده ایم.

وی یادآور شد: برای احیاء سایر خانه‌های تاریخی که در تملک مالکین بخش خصوصی قرار دارند، میراث فرهنگی آماده همکاری و اعطا تسهیلات به این مالکین 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار