پژوهشگر تربیتی حوزه کودکان با اشاره به پخش آهنگ مبتذل در یکی از مدارس کرمان گفت: کلیپ منتشر شده حتی اگر همین یک مورد در کل کشور باشد باز هم زیاد است و باعث تاسف، نگرانی و البته قابل پیگیری و مطالبه‌گری از طرف همه اقشار مردم و قابل رسیدگی از طرف مسؤولان است.
کد خبر: ۱۱۲۹۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲ 03 October 2023

به گزارش تابناک کرمان، چند وقت پیش بود که یک آهنگ مبتذل در یکی از مدارس غیرانتقاعی دبستان در کرمان، فضای آموزشی استان را در شوک فرو برد و موجی از نگرانی و استرس را به جان والدین ریخت.

موضوعی که خیلی زود، فضای خبری رسمی و مجازی را تحت تاثیر قرار داد و در کشور فراگیر شد، واکنش‌های منفی زیادی پیرامون آن شکل گرفت و حتی ویدئو‌هایی از سخت‌گیری دیگر کشور‌ها که اصلا دغدغه دین هم ندارند، توسط کاربران دست به دست شد که چطور آن‌ها از روح و روان کودکان خود از هرگونه تنش محافظت می‌کنند.

در همین راستا خاطره اسماعیل‌پور حافظ قرآن‌کریم و فعال فرهنگی حوزه کودکان در گفتگو با خبرنگار فارس، این اتفاق را باعث تاسف و نگرانی خانواده‌ها خواند و اظهار کرد: کلیپ منتشر شده حتی اگر همین یک مورد در کل کشور جمهوری اسلامی ایران باشد باز هم زیاد است و باعث تاسف، نگرانی و البته قابل پیگیری و مطالبه‌گری از طرف همه اقشار مردم انقلابی و قابل رسیدگی از طرف مسؤولان است.

وی اضافه کرد: این نوع رفتار‌ها پشت پرده اتفاقاتی دیگر است که سعی کرده‌اند ابتدا صبر و ظرفیت جامعه را با یک مورد بسنجند، اگر انفعال مشاهده کردند موارد بعدی اتفاق می‌افتد و نقشه‌ای از پیش تعیین‌شده اجرا می‌شود.

اسماعیل‌پور با بیان اینکه در این ماجرا بعضی به اصطلاح کارشناسان حوزه تربیت سعی کردند با گفتن ِ چرا همیشه نقص‌ها را می‌بینید، فقط یک مورد در یک شهر و یک مدرسه چنین شده و این همه مدرسه در سطح کشور بهترین و پسندیده‌ترین ایده‌ها را برای جشن آغاز سال تحصیلی انجام داده‌اند، چرا آن‌ها را ندیدید و تشویق نکردید، گفت: این صحبت‌ها آبی بر آتش مطالبه‌گری مردم آگاه و نگران است، در حالی که باید گفت تمام مدارس در سطح کشور وظیفه مُسلّم خود را انجام داده‌اند و اصلا انتظاری جز عملکرد درست از آن‌ها نداریم.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد شروع یک حرکت مغرضانه، هرچند کم و جزئی نگرانی ایجاد نکند و پیگیری، مطالبه و رسیدگی به دنبال نداشته باشد، خیلی زود فراگیر و تبدیل به امری عادی و طبیعی می‌شود، چه بسا جای معروف و منکر را هم عوض می‌کند.

ذات موسیقی مبتذل نگران‌کننده است

وی ذات موسیقی مبتذل را نگران‌کننده خواند و بیان داشت: موسیقی حتی نوع خوب و اصولی آن، اگر با افراط همراه باشد آسیب‌زننده است چراکه برهم زننده قدرت کنترل ذهن انسان است و آرام آرام قدرت تفکر و اراده انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اسماعیل‌پور اضافه کرد: موسیقی‌های مبتذل باید نگران‌کننده باشند، چون با همین هدف ابداع شده و تولید می‌شوند، در این مورد خاص، علاوه بر نوع موسیقی محتوای آهنگ و شعر هم مخرّب ذهن است و ذهن پراکنده، بی‌اراده و بی‌تفکر مگر اختیاری برای فهم و درک مطالب دارد؟ مگر قدرت انتخاب دارد؟ پس هرچه به خوردش بدهند، حتی اگر با فرهنگ و اعتقاد او هم منافات داشته باشد، می‌پذیرد.

آینده دینی نسل شیعه در خطر است

وی این مسأله را زنگ خطر جدی خواند و بیان کرد: با اینچنین ذهنی آینده دینی نسل شیعه به خطر می‌افتد، ضمن اینکه این نوع موسیقی‌ها در محتوا به وضوح دعوت به منکراتی دارند، که برای سن قانونی هم به شدت نهی است چه رسد برای نوجوانان زیر سن قانونی!

این فعال فرهنگی ابراز داشت: لوح ذهن کودکان به فرموده و تاکید معصومین (ع) سفید و پاک است و هرچه ابتدا بر آن نقش بست این لوح را مزیّن یا آلوده می‌کند از این رو در آموزه‌های دینی توصیه می‌شود در سن سه سالگی لا‌اله‌الا‌الله را به کودک بیاموزید و بعد از آن آرام آرام آیات قرآن و اشعار عبدی را در صفحه ذهن او حک کنید و او را بر حُبّ اهل بیت بار آورید تا زمانیکه به سن انتخاب می‌رسد، گنجینه‌ای از اعتقادات و محبت اهل‌بیت (ع) را در سینه داشته باشد، آنگاه بر اساس فطرت خداجو با این ذهن سالم قطعا راه درست را انتخاب خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه روند این موسیقی‌ها و اشعار دقیقا برعکس توصیه‌های تربیت دینی است، تصریح کرد: با این روند ناخودآگاه فرزندان معصوم ما با ناپاک‌ترین مفاهیم همراه با یک موسیقی هیجانی که ذهن تحریک‌پذیر نوجوان به آن گرایش دارد چنان پر و خط‌خطی می‌شود که جایی برای انتخاب باقی نمی‌گذارد امروز در جامعه متاسفانه شاهد این مساله هستیم که نوجوانان از خانواده‌های مذهبی هم دچار این آسیب‌ها شده و نگرانی والدین را دامن زده‌اند.

بهترین راهکار چیست؟

اسماعیل‌پور بهترین راهکار برای عبور از این خلأ را عنوان کرد و گفت: روایتی از رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است که می‌فرمایند: اسلام یک دین آسان و دلپذیر است و روایتی هم از امام رئوف حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) هست که ایشان می‌فرمایند: اگر مردم زیبایی‌های سخن ما را می‌شنیدند حتما آن را می‌پذیرفتند.

وی ادامه داد: بهترین راهکار همین است که دین را همانطور که هست و در کلام معصومین (ع) تعریف شده به همه انسان‌ها عرضه کنیم و بیاموزیم. یکی از بهترین راهکار‌ها معرفی و شناساندن الگوهاست.

اسماعیل‌پور اضافه کرد: خداوند در سوره احزاب آیه ٢١ بهترین الگو را معرفی می‌فرماید و می‌گوید: پیامبراکرم (ص)، اسوه‌ی حسنه (بهترین الگو) است، باید شخصیت ایشان را در همه حیطه‌ها از جمله در قالب شعر، قصه، نمایش، کاردستی، نقاشی، بازی، موسیقی، کلیپ، فیلم و ... به فرزندان خود بشناسانیم.

همه هنر‌ها باید در خدمت تربیت دینی فرزندان به کار گرفته شوند

این حافظ قرآن‌کریم با تاکید بر اینکه همه هنر‌ها باید در خدمت تربیت دینی فرزندان ما به کار گرفته شوند، خاطرنشان کرد: این نوع تربیت انسان‌ساز است، وقتی تک‌تک افراد یک جامعه از کودکی با مفاهیم والا و ارزشمند دینی آشنا و بر این اساس تربیت شوند در نوجوانی بر همین اساس انتخاب می‌کنند و تصمیم می‌گیرند و جامعه نیز بر این ساختار ساخته می‌شود و شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان امروز، در خانواده، والدین فردا هستند و در جامعه مسؤولیت‌های ریز و درشت اجتماعی را بر عهده می‌گیرند اگر اساس تربیت آن‌ها اشتباه باشد، چه امیدی به آینده داریم؟

دین‌گرایی راه نجات انسان

اسماعیل‌پور با اشاره به اینکه تنها راه نجات انسان در حیطه فردی و اجتماعی دین‌گرایی است، ابراز داشت: در حقیقت طبق آموزه‌های دین مسیری زیبا، آسان و دلپذیر برای زندگی انسان ترسیم شده که به آینده‌ای روشن منتهی می‌شود، برای همین است که دشمنان اسلام و البته ایران اسلامی تلاش دارند مسیر تربیت و زندگی انسان را از دین جدا کرده و دین را معضل آرامش، شادی، حقوق انسان‌ها و ... معرفی کنند.

اسماعیل‌پور اضافه کرد: مسیری که دین برای زندگی همه انسان‌ها در نظر دارد زندگی شاد توأم با خودسازی، خدمت به همنوع و ... است که در سایه عمل به دستورات خداوند با الگوپذیری از انبیاء و اولیاء الهی به آینده روشن ظهور عصاره همه انبیاء و اولیاء الهی، آخرین ذخیره خدا در زمین، حضرت صاحب‌الزمان (عج) منتهی شود، باید فرزندانمان را برای آن روز آماده کنیم.

حوزه تربیت باید برای کودکان و نوجوانان برنامه داشته باشد

این پژوهشگر تربیتی حوزه کودکان اضافه کرد: بر همین اساس، حوزه تربیت باید برای کودکان و نوجوانان برنامه داشته باشد، از جمله مدارس که عمده آموزش‌ها و پرورش‌ها در این محیط اتفاق می‌افتد، خوشبختانه ما دارای فرهنگ اسلامی و ایرانی بسیار غنی هستیم که باید از آن در جهت تربیت فرزندانمان استفاده کنیم و هیجانات و احساسات طبیعی آن‌ها را با آموزه‌های پاک، ارزشمند و عمیق این فرهنگ گره بزنیم.

امیدواریم متولیان تعلیم و تربیت استان کرمان این زنگ هشدار و خطری که به صدا درآمده را به خوبی بشنوند و برای خنثی‌سازی اینگونه حرکت‌ها که قدرت تخریب بسیار بالایی هم دارند، چاره‌اندیشی کنند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار