رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اسلام آبادغرب با اشاره به ممنوعیت برداشت شوکه و قطع کردن درختان بلوط در این شهرستان، گفت : با متخلفین این امر برخورد جدی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۹۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶ 02 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مجتبی تاسه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اسلام آبادغرب به انجام تخلفات حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و گفت : یکی از اقداماتی که توسط متخلفین صورت می‌گیرد برداشت شوکه از درختان بلوط است و اکثراً آن را جرم نمی‌دانند در حالی که برداشت شوکه از این درختان جرم بوده و در صورت بروز آن با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی با بیان اینکه شوکه شیره درخت بلوط است که در مناطق کوردی به این نام خوانده می‌شود، افزود: این ماده که از میوه، کلاهک و برگ درخت بلوط به صورت کریستال‌های سفید رنگ تراوش می‌کند و پس از جمع‌آوری این مواد و فرآوری آن شیره‌ای تیره غلیظ و بسیار شیرین حاصل می‌شود که به آن شوکه می‌گویند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اسلام آبادغرب تصریح کرد: عده‌ای افراد سودجو به بهانه داشتن خاصیت‌های مختلف شوکه اقدام به سرشاخه زنی و از بین بردن درختان و میوه بلوط می‌کنند این در حالی است که این ماده خاصیت چندانی ندارد.

تاسه خاطر نشان کرد: بر اساس ماده ۴۲ قانون حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع بریدن درختان، درختچه‌ها، سربرکردن، شاخه زنی و سر شاخه زنی درختان جنگلی بدون مجوز از اداره منابع طبیعی ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه بریدن درختان و درختچه‌ها علاوه بر جریمه نقدی بین سه تا ۹ ماه حبس تعزیری در پی خواهد داشت، بیان کرد: در همین جهت منابع طبیعی شهرستان نیز با برقراری گشت‌های شبانه روزی در این فصل از سال با متخلفین در این زمینه برخورد جدی خواهد داشت .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار