مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از ثبت جهانی کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ در پرونده «کاروانسراهای ایران» خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹ 18 September 2023

به گزارش «تابناک البرز» رحیم خاکی با اشاره به اینکه پرونده «کاروانسراهای ایران» به‌عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید، گفت: در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در ریاض عربستان برگزار شد، پرونده «کاروانسراهای ایران» تأیید شد وکاروانسرای ینگی امام البرز نیز به عنوان یکی از این کاروانسراها به ثبت جهانی رسید.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود: در این پرونده، ۵۴ کاروانسرای ایران ثبت شده‌اند که یکی از این کاروانسراها ینگی امام البرز در شهرستان ساوجبلاغ است که به عنوان یکی از آثار شاخص تاریخی البرز و درمسیر راه ابریشم قرار دارد.

خاکی افزود: در سال‌های گذشته تلاش برای شناساندن و معرفی کاروانسرا توسط کارشناسان این اداره کل به خوبی انجام شده و کارشناسان یونسکو در چندین مرحله به کاروانسرا سرکشی کردند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه این کاروانسرا از سالم‌ترین کاروانسراها با معماری خاص است در بازدیدهای کارشناسان یونسکو به عنوان یکی از کاروانسراهای شاخص مورد توجه خاص بوده است به گونه‌ای که حتی پس از مرمت دفتری برای کارشناسان سازمان یونسکو دراین کاروانسرا در نظر گرفته شود.

او قرار گرفتن این کاروانسرا در لیست آثار جهانی را اتفاقی بسیار مبارک عنوان کرد و گفت: استان البرز به این موضوع می‌بالد. البرز استانی با ظرفیت‌های تاریخی بسیار بالاست و علاوه بر کاروانسرای ینگی امام، محوطه تاریخی ازبکی از ارزش ثبت جهانی برخورداراست و در تلاش برای ثبت این محوطه فاخر نیز هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار