"دیده شدن" آرزوی دختران نوجوان یزدیست که به تازگی در رقابت‌های المپیاد استعدادهای برتر کشور در رشته تیراندازی در میان ۱۳ تیم، قهرمان ایران شدند.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹ 04 September 2023

همه دغدغه مربی، سرپرست و رییس هیات تیراندازی استان یزد نیز این است که این دختران کوچولو اما آینده دار دیده شوند، آنهایی که می توانند در صورت اندکی توجه و فراهم کردن امکانات لازم، نه تنها در کشور که در عرصه بین‌المللی نیز افتخار کسب کنند.

تیم دختران یزدی ( همه اهل میبد) در چهارمین دوره المپیاد استعدادهای برتر کشور در رشته تیراندازی با کمان موفق به کسب رتبه اول تیمی در رشته ریکرو در میان ۱۳ تیم دختران و کسب مقام دوم در رده‌بندی کلی مسابقات در ۲ رده دختران و پسران در میان ۱۷ استان کشور شدند.

محمد کاظم پور (رییس هیات تیراندازی استان یزد)، مریم نادعلی (مربی) و ورزشکاران مطهره سادات منتظری ۱۳ ساله، ریحانه‌السادات منتظری ۱۵ ساله و زهرا آخوندی ۱۶ ساله، سه عضو از چهار عضو تیم قهرمان بودند که در این میزگرد حضور داشتند.

میرشفیعی، یکی از آزادگان دوران دفاع مقدس نیز بعنوان مربی و خانم اکبرزادگان بعنوان سرپرست، این تیم را همراهی کردند.

لزوم حمایت بیشتر خیران و مسوولان از ورزش تیراندازی

آنچه مهمانان گفتند توجه بیشتر به رشته تیراندازی و فراهم نمودن امکانات لازم و تجهیزات مورد نیاز برای آنها بود؛ آنها بعلت ناکافی بودن بودجه حوزه ورزش و بخصوص تیراندازی، از مسوولان و همچنین خیران انتظار مساعدت دارند.

گران بودن تجهیزات این ورزش نیز از دغدغه های مسوولان و ورزشکاران ورزش تیراندازی بود و حتی پاراالمپیکی‌ها نیز مجبورند با هرینه شخصی به اردوهای ملی اعزام شوند و یا برای خرید ویلچر که هزینه گزافی دارد از جیب خود پرداخت کنند.

آنها همچنین از اینکه رسانه ها کمتر آنها را می بینند گله داشتند و نقش رسانه در توسعه این ورزش را مهم ارزیابی کردند.

دیده نمی‌شویم/ در آرزوی المپیک

زهرا آخوندی تیرانداز ۱۶ ساله یزدی گفت: ۶ سال است که در رشته تیر اندازی فعالیت می کنم؛ یکی از اقوام ما که در این رشته فعالیت داشت من را تشویق به حضور در رشته تیر اندازی کرد که موافقت کردم و به این سمت گرایش یافتم.

مطهره و ریحانه السادات که خواهر هستند و ۱۳ و ۱۵ سال دارند نیز گفتند: پدرمان از رادیو شنیده بود که رشته تیراندازی رشته جالبی هست و لذا ما را تشویق کرد که به سمت این رشته بیاییم.

آرزوی هر سه این ورزشکاران حضور در تیم ملی و مسابقات جهانی و المپیک است؛ مطهره سادات که ۱۳ سال دارد و دارای چثه و اندام ریزی است می گوید تا دیده شدن ادامه می دهم.

پرسیدم مگر الان دیده نمی شوید که قاطعانه گفت: نه، دیده نمی شویم؛ نه فقط ما ورزشکاران بلکه حتی رشته ما هم دیده نمی شود.

نداشتن تیر حرفه‌ای، دلیل حذف از رقابت‌های سیزم

"مریم نادعلی" مربی این بچه ها که دارای مدرک مربی‌گری درجه سه تیراندازی هست هم گفت: تیراندازی با کمان را از سال ۸۹ شروع کردم و در سال ۹۴ به اردوی تیم ملی ارتش های جهان(سیزم) دعوت شدم و ۶ ماه در اردو بودم اما ناعادلانه از تیم ملی حذف شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ نفر اول رنکینیگ کشوری بودم و به تیم ملی دعوت شدم و بعد به دلیل آسیب، مدتی را نتوانستم ادامه دهم اما دوباره در مرداد ۹۸ در انتخابی تیم ملی، نفر دوم شدم.

وی تعداد مدال های کشوری خود را ۲۰ مدال ذکر کرد و گفت: دو سال است که دیگر در سطح قهرمانی فعالیتی ندارم و به تربیت نونهالان و علاقه مندان به این رشته مشغول هستم.

این مربی، رشته تیر اندازی را رشته ای مظلوم و بی سرو صدا دانست که متاسفانه کمتر دیده می شود و اهمیتی که به رشته هایی مثل فوتبال می دهند اصلا به تیراندازی نمی دهند.

وی بعنوان مربی تیم استعدادیابی استان یزد دعوت شد و توانست در کنار شاگردان خود در چهارمین المپیاد استعدادهای برتر در تبریز که از هشتم تا دهم شهریور امسال برگزار شد رتبه نخست را کسب کنند.

وی گفت: یکی از دلایل حذف من در رقابت های سیزم در سال ۹۴ نداشتن تیر حرفه ای بود.

تجهیزات و سایت استاندارد نداریم/ خرید ویلچر با هزینه شخصی

اما رییس هیات تیر اندازی استان یزد که ۲ سال دبیر این هیات بوده و ۲ سال هم هست که در راس هیات یاد شده قرار دارد گفت: رشته تیر اندازی با کمان مظلوم واقع شده و از حداقل امکانات و تجهیزات نه تنها در استان یزد بلکه در کشور برخوردار است.

محمد کاظم پور، تعداد سایت های تمرین تیراندازی در شهر یزد را ۲ سایت اعلام کرد که غیر استاندارد هستند؛ زمین یکی از آنها متعلق به شهرداری هست و هر روز یک داستانی برای آن خلق می شود! سایت دیگر هم که در اختیار هیات استان است در اختیار تیم های استان یزد است اما غیر استاندارد بوده و از حداقل امکانات رفاهی و تجهیزاتی برخوردار نیست.

کاظم پور از در دست ساخت بودن بودن سومین سایت تیراندازی هم خبر داد که گلخانه بوده و در حال تغییر کاربری است اما این سایت هم غیر استاندارد است.

وی با بیان اینکه با کمترین امکانات در حال فعالیت هستیم از نبود زمین و سالن اختصاصی برای تمرین در رشته تیر اندازی و نبود امکانات لازم در شهرستان های استان هم خبر داد.

وی افزود: میبد، سایت اختصاصی دارد ولی امکانات رفاهی ندارد؛ در شهر پهناور اردکان هم سیل سال گذشته دیوار ورزشگاه را فرو ریخت که سایت تیر اندازی با کمان در مجاورت آن قرار دارد و هنوز بعلت نداشتن بودجه، بازسازی نشده است.

به گفته وی شهرستان اشکذر هم سایت خوبی ندارد ولی فعال است و در بافق که تجهیزات و امکاناتش از همه جا بهتر بوده بعلت برخی مشکلات، نیمه تعطیل شده است.

رییس هیات تیراندازی استان یزد گفت: در شهرستان تفت، بیشتر سنتی کار می کنند و فعالیتی ندارند و مهریز هم امکانات تخصصی لازم را ندارد و لذا عمده ورزشکاران ما در شهر یزد فعال هستند.

کاظم پور تعداد فعالان این رشته در استان یزد را به صورت سازمان یافته فقط ۵۰ تا ۶۰ نفر (۳۴ خانم) ذکر کرد و گفت: اصلی ترین مشکل ما نبود تجهیزات مدرن و به روز است؛. تمام تجهیزات تیر و کمان ما وارداتی است و بسیاری از بچه ها بعلت مشکلات مالی، این رشته را کنار گذاشتند.

وی ادامه داد با وجود همه مشکلات و نارسایی ها، تیراندازی از جمله رشته های پر افتخار استان یزد است به گونه ای که در بازی های کشورهای اسلامی که سال گذشته برگزار شد ۹ مدال برای استان یزد کسب شد که ۵ مدال را تیراندازی با کمان تصاحب کرد.

وی از رضا شبانی. مبینا فلاح و مریم یاور پور بعنوان سه عضو یزدی تیم ملی تیراندازی با کمان نام برد و اظهار داشت: امیر کاظم پور نیز از جمله افتخار افرینان یزدی است که ۲۱ مدال بین المللی در این رشته دارد.

وی اضافه کرد: با وجود قول مسوولان برای تامین ویلچر مریم یاورپور عضو تیم ملی پاراالمپیک، هنوز پس از گذشت بیش از یک سال این وعده محقق نشده و خانم یاور پور حدود ۱۶۵ میلیون تومان از جیب خود برای خرید ویلچر و کمان هزینه کرد.

وی نداشتن حامی مالی را یکی دیگر از مشکلات این رشته دانست و گفت: حامیان مالی بدون امکانات لازم تبلیغاتی حاضر به همراهی نیستند و لذا توجه بیشتر را می طلبد.

ختم کلام آنکه طی سال جاری، بیشترین افتخار را دختران و بویژه دختران نونهال و نوجوان برای ورزش استان یزد کسب کردند که لازم است ضمن حمایت بیشتر مسوولان، خیران و واحدهای صنعتی و معدنی نیز پای کار آمده و از آنها حمایت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار