پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر مالکیت اراضی جزیره آشوراده، دادگاه با صدور رای قطعی، اراضی مدنظر را از اداره‌کل منابع طبیعی و آخیزداری پس گرفته و به صاحبان اصلی یعنی مردم تحویل داد.
کد خبر: ۱۱۲۴۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷ 02 September 2023

به گزارش تابناک گلستان، در سال ۱۳۷۱ در پی بالا آمدن سطح دریا و جاری شدن آب در روستای شبهه جزیره آشوراده در استان گلستان، مردم روستا به ناچار مجبور به ترک محل زندگی خود شدند.

در این راستا و برای ساماندهی ساکنان این جزیره، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای تکریم شهروندان و فراهم کردن شرایط مناسب برای زندگی این عزیزان، بخشی از اراضی تحت مالکیت خود در شهرستان بندرترکمن را برای اسکان در اختیار این افراد قرار داد و به ازای آن، مردم ۱۹ هکتار از اراضی تحت مالکیت خود را به نام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منتقل کردند.

در این بین به دلیل آنکه جزیره آشوراده سال‌ها بدون سکنه بوده، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کل جزیره آشوراده را به عنوان اراضی ملی اعلام و برای آن سند اخذ کرد.

در پی دستور رئیس جمهور مبنی بر تعیین تکلیف سریع طرح گردشگری جزیره آشوراده و دستورات قاطع برای اجرای این طرح و صدور مجوز‌های مد نظر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تعیین تکلیف این اراضی دادخواستی را به دستگاه قضایی تقدیم کرد.



در سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به گلستان در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲، رئیس قوه دستورات لازم را برای تعیین تکلیف سریع پرونده صادر که موضوع در جلسات فوق العاده شعبه دوم دادگاه حقوقی گرگان بررسی و در نهایت با بررسی مستندات و دلایل ارائه شده، دادگاه حکم به ابطال رای کمیسیون و برگ تشخیص منابع ملی و ابطال سند منابع طبیعی در خصوص عرصه ۱۹ هکتاری جزیره آشوراده را در تاریخ ششم شهریور امسال صادر کرد.

در ادامه، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری به رای صادره اعتراض کرده که در روز نهم شهریور جلسات دارسی در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان برگزار و در نهایت دادگاه تجدید نظر پس از بررسی مستندات و ادله لازم، تجدید نظر خواهی منابع طبیعی را رد و دادنامه بدوی مبنی بر ابطال برگ تشخیص رای کمیسیون و ابطال سند اداره منابع طبیعی در عرصه اختلافی را تایید کرد.

رئیس‌کل دادگستری استان گلستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان در خصوص نتیجه این پرونده اظهار کرد: با صدور این رای مشکل حقوقی زمین‌های این روستا برطرف و مقدمات لازم برای اجرای طرح گردشگری آشوراده فراهم شده است.

حیدر آسیابی بیان کرد: هر زمان و در هر مقطعی که نیاز باشد برای توسعه استان و حل مشکلات مردم ورود فوری و فوق‌العاده داشته باشیم، دستگاه قضایی با تمام توان ورود خواهد کرد.

وی اضافه کرد: حل مشکل پتروشیمی، حل مشکل حقوقی اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده، احیای واحد‌های تولیدی نیمه فعال و راکد و اقدامات مختلف دیگر در این راستا بیان کننده عظم جدی دستگاه قضایی در این مسیر است.



لازم به ذکر است، در حال حاضر تمامی ابنیه و ساختمان‌های قدیمی در روستای این جزیره باقی است و اماکنی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه و اردوگاه دانش‌آموزی دیده می‌شود.

گفتنی است، پروژه طبیعت‌گردی و گردشگری جزیره آشوراده در استان گلستان دارای دو بخش طبیعت‌گردی و گردشگری است که بخش گردشگری آن همانند ساخت هتل، بازارچه و سایر ابنیه لازم در مساحت ۱۳۸ هکتار پشتیبان در مجاورت پناهگاه حیات وحش میانکاله در حریم شهر بندرترکمن پیش‌بینی شده است.

جزیره آشوراده تنها جزیره قابل سکونت در دریای خزر است و فرآیند طبیعت‌گردی جزیره در محدوده ۲۲ هکتار انجام می‌شود و بر اساس مجوز‌های صادر شده، اقامت شبانه نیز در بافت قدیم روستای آشوراده انجام خواهد شد که با صدور حکم قطعی دادگاه، صدور مجوز‌های بومگردی نیز با سرعت و سهولت بهتری انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: در خصوص پروژه آشوراده، مشابه‌سازی کیش در این جزیره مد نظر مدیران استان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیست.

محمدرضا کنعانی تاکید کرد: جزیره آشوراده در پناهگاه حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله واقع شده و اجرای پروژه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی مستلزم رعایت چهارچوب‌های خاص و استاندارد‌های دقیق است؛ پروژه گردشگری آشوراده را نمی‌توان با مبحث کیش مقایسه کرد.

وی گفت: مانایی فرصت اقامت شبانه برای گردشگران در پروژه طبیعت‌گردی آشوراده نقش بسزایی در ارتقای وضع اقتصادی و معیشت جوامع محلی ساکن در محدوده پناهگاه حیات وحش میانکاله در روستای قدیمی آشوراده خواهد داشت و تمام اقدامات در جزیره آشوراده بر اساس تاکید استاندار گلستان بر اساس ضوابط زیست محیطی و مجوز‌های لازم خواهد بود.



صدور ۶ مجوز بومگردی در جزیره آشوراده

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: رویکرد دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌های گردشگری در گلستان است و این موضوع در سفر رئیس‌جمهور به گلستان بر آن تاکید ویژه شد.

محمدجواد ساوری تاکید کرد: توسعه گردشگری در جزیره آشوراده ۲۳ سال معطل دو خط مصوبه کمیته ملی طبیعت‌گردی بود که هم‌اکنون این امر محقق شد و در جزیره نیازی به سازه سنگین وجود ندارد و برنامه ما بر این است سازه‌های قدیمی مرمت شده و به عنوان بومگردی از آن استفاده شود.

وی اضافه کرد: تاکنون ۶ مجوز بومگردی در این جزیره صادر شده و برنامه ما بر این است با مرمت قلعه تاریخی جزیره آشوراده به توسعه گردشگری و حفظ تاریخ این منطقه کمک کنیم.

ساوری بیان کرد: موزه آبزیان دریای خزر و زیرساخت‌های خرد مانند اسب‌سواری، پیست دوچرخه‌سواری و ... در آشوراده راه‌اندازی خواهد شد.

لازم به ذکر است با اقدامات انجام شده در خلیج گرگان و لایروبی کانال‌های منتهی به خلیج، شاهد بهبود تردد قایق‌ها از ساحل بندرترکمن به جزیره آشوراده بوده‌ایم به صورتی که در نوروز امسال روزانه ۳ هزار نفر از جزیره آشوراده دیدن کردند و به طور قطع با اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده به احیای این میراث تاریخی و توسعه گردشگری به عنوان درآمد پایدار مردم بومی کمک خواهد کرد و به طور قطع در کاهش قابل توجه فعالیت صیادی غیرمجاز نیز موثر خواهد بود.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار