مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: کشت ذرت بذری با بهره‌گیری از روش‌های نوین کشاورزی با تلاش محققان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی این دانشگاه رازی به ثمر نشست.
کد خبر: ۱۱۲۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴ 29 August 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «روح‌اله شریفی» افزود: کشت ذرت بذری به منظور ترویج استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین در کاهش مصرف آب صورت گرفته و در این زمینه با روش نوین آبیاری در مزارع ذرت علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب، افزایش یک تن محصول در هر هکتار را رقم خواهد زد.

وی بیان کرد: ذرت به صورت دانه‌ای و علوفه‌ای برای خوراک دام کشت می‌شود و نیاز بخش دامپروری به این نهاده‌ها را مرتفع می‌سازد و به این دلیل و در سال‌های اخیر، کشت ذرت در مزارع استان کرمانشاه گسترش بالایی پیدا کرده اما به علت نیاز بالای آبی این محصول و کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، برنامه‌های ترویجی متنوعی برای کاهش سطح زیرکشت این محصول اجرا شد که متاسفانه با استقبال کشاورزان مواجه نشده است.

شریفی افزود: بر این اساس، مزرعه آموزشی و پژوهشی دانشگاه رازی طرح‌های پژوهشی را عملیاتی کرده است که الگوی کشت و سیستم آبیاری این محصول را بهینه‌سازی کند.

مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی دانشگاه رازی عنوان کرد: در چند طرح پژوهشی اجرا شده، فاصله‌های کشت در ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای تنظیم شده است که امکان استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای را از ابتدای کشت بذر امکان پذیر می‌کند.

وی یادآور شد: در یک مزرعه پژوهشی نیز سیستم آبیاری نواری برای تولید ذرت بذری در سطح ۵۶ هکتار پیاده شده است. این مزرعه بذری قادر به تامین بذر ذرت هیبریدی ۷۰۳ برای کرمانشاه و استان‌های همجوار است.

شریفی اضافه کرد: در این سیستم آبیاری علاوه بر رفع مشکل گرده افشانی در سیستم آبیاری بارانی کلاسیک، میزان مصرف آب نیز به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. در این سیستم قطره‌ای، در کنار افزایش عملکرد، میزان مصرف کودها نیز کاهش پیدا کرده است. در طرح پژوهشی، با اصلاح فاصله کاشت خسارت علف‌های هرز نیز کاهش یافته است.

کرمانشاه از لحاظ سطح زیر کشت ذرت دانه ای در رتبه دوم بعد از استان خوزستان و از نظر عملکرد در واحد سطح در رتبه اول کشوری قرار دارد.

متوسط عملکرد ذرت دانه ای استان کرمانشاه در سال زراعی گذشته حدود ۱۰ تن در هکتار بود و بیش از ۲۶۰ هزار تن محصول ذرت از ۲۷ هزار هکتار زیرکشت تولید شد.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار