مدرس بین المللی داوری فوتسال کشور
مدرس بین المللی داوری فوتسال کشورمان می گوید برای AFC و FIFA دانستن زبان بسیار مسأله مهم است؛ چرا که اصرار دارند علاوه بر زبان انگلیسی، دانستن زبان اسپانیایی ضروری است به این دلیل که از بین حدود ۳۲ کشور حاضر در جام جهانی حدود ۱۵ کشور به زبان اسپانیایی صحبت می کنند.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳ 25 August 2023

محمود نصیرلو، مدرس بین المللی داوری فوتسال کشورمان که برای تدریس دوره درجه ۳ داوری فوتسال در اصفهان به سر می‌برد، در خصوص وضعیت داوری در ایران اظهارداشت: متاسفانه عرضه و تقاضای ما در زمینه هماهنگ داوری نیست، به دلیل زیاد بودن تعداد داوران ما بر خلاف کشورهای دیگر از عربی تا اروپایی که داوران آنها بین ۲۶-۲۵ الیت می شوند، در ایران این روند در سن ۳۲ سالگی اتفاق می افتد و تنها زمان کوتاهی فرصت ماندن در آسیا را دارند و باید کمیته داوران در این زمینه به دنبال راهکار و سرمایه گذاری برای آینده باشد تا بتوانیم داوران جوان را در رده های مختلف استعدادیابی کرده و با برنامه ریزی و گذاشتن افراد با تجربه در کنار آنها شرایطی فراهم کنیم تا در سن پایین تری وارد عرصه داوری بین المللی شوند.
وی ادامه داد: این جریانی است که باید از الان به دنبال آن باشیم که در آینده سن داوری بین المللی را ۳۳-۳۲ به ۲۷-۲۶ برسانیم واقعیتی است که باید همه برای اتفاق آن کمک کنیم و نسبت به دیگر کشورها عقب هستیم.
نصیرلو با اشاره به ضرورت دانستن زبان خارجی برای داوران تاکید کرد: توصیه مهمی که در کنار قضاوت برای کسب تجربه به شرکت کنندگان داشتم در خصوص بحث زبان انگلیسی آنها بود که نکته بسیار مهمی است و هیئت فوتبال استان باید نظارت و کمک کند که از همین ابتدای کار که با پایه داوری آشنا می شوند و بر روی شخصیت و رفتار اجتماعی خود کار می کنند در داوری، از نظر زبان انگلیسی نیز رشد و پیشرفت خوبی داشته باشند و این مسأله را می تواند به راحتی انجام گیرد تا این روند سرمایه گذاری بصورت کامل انجام گیرد.
وی که سالها به عنوان نماینده داور بین المللی ایران در سطوح بالای جهانی قضاوت داشته اضافه کرد: واقعیت این است که برای AFC و FIFA دانستن زبان بسیار مسأله مهم است؛ چرا که اصرار دارند علاوه بر زبان انگلیسی، دانستن زبان اسپانیایی ضروری است به دلیل که از بین حدود ۳۲ کشور حاضر در جام جهانی حدود ۱۵ کشور به زبان اسپانیایی صحبت می کنند و داوری که به این دو زبان آشنا باشد، می تواند روند رو به رشد بهتری داشته باشد.
وی تصریح کرد : در کمیته داوران فدراسیون فوتبال و همچنین هیئت های استانی بخش توجه به زبان کمی مغفول مانده و باید در این زمینه بازنگری شود.
این مدرس بین المللی داوری فوتسال در خصوص دوره داوری سطح ۳ فوتسال که به میزبانی شهرستان شهرضا برگزار شد، گفت: کلاس بسیار خوب و با کیفیتی بود، حدود ۲۰ نفر از علاقمندان به داوری که بیشتر آنها زیر ۲۳ سال بودند در این دوره شرکت داشتند که این یکی از نکات مثبت و خوب این دوره بود و همه آنها افرادی بودند که بطور کامل با فوتبال آشنا بوده و فوتبالیست هستند و در رده های مختلف سنی بازی می کنند؛ بنابراین از نظر سطح دانش بسیار خوب بودند.
وی افزود: این دوره جز معدود کلاس های آموزشی بود که دو ویژگی خاص داشت، پایین بودن میانگین سنی و بالا بودن دانش داوری شرکت کنندگان.چند از نفر از آنها بسیار خوب بودند و می توانند در آینده به فوتسال استان و کشور در سطح بالایی کمک کنند.
وی اضافه کرد: این مسأله نیازمند آن است که هیئت استان در ادامه از آنها حمایت های لازم را انجام دهد.
به مسئولان شهرستان و همچنین استان این نکته را یادآور شدم که به این بچه ها نگاه ویژه ای داشته باشند و تعاملی برقرار شود تا آنها بتوانند در رده سنی غیر از رده ای که در آن بازی می کنند، بتوانند قضاوت داشته باشند تا تجربه قضاوت آنها نیز خوب شود؛ چرا که به دلیل سن پایینی که دارند ممکن است هنوز تمایل به بازی هم داشته باشند.
وی در ارتباط با برنامه ریزی هیئت فوتبال در بخش آموزشی و دوره های داوری گفت: در بسیاری از استان‌ها تدریس می کنم، در برخی از استان‌ها برای ترغیب بیشتر افرادی که بالای ۲۷ سال دارند را اجازه می دهند تا در کلاس حضور داشته و به آنها مدرک درجه ۳ می دهند تا در استان خود فعالیت داشته باشند، اما هیئت استان اصفهان این گونه عمل نکرد و هیئت های شهرستان را ملزم به رعایت محدوده سنی کرد تا مطابق آیین نامه کمیته داوران فدراسیون شرط سنی بین سن ۲۳-۱۷ سال را رعایت کنند و نکته جالب این بود که سقف ۲۷ نداشتیم و تنها یک نفر ۲۳ ساله در کلاس حضور داشت و همگی هم از نظر استایل و آمادگی جسمانی در شرایط خوبی بودند.
نصیرلو با اشاره به اینکه ما علی طاهری رئیس فعلی هیئت فوتبال استان اصفهان فوتسالی می دانیم، تاکید کرد: فوتسال کشور در همه عرصه ها در بخش توسعه، داوری، مربیگری و به ویژه باشگاهی مدیون علی طاهری است، با توجه به اینکه از بدو فوتسال در این بخش بودم؛ دیده ام که تا چه اندازه ایشان در روند باشگاه‌داری و فوتسال کمک کردند و امیدوارم نگاه ویژه ای هم به داوری فوتسال داشته باشند که مطمئن هستم که اگر کمیته داوران استان برنامه ریزی خوبی داشته باشند، هیئت استان هم حمایت‌های خوبی خواهند داشت. امیدوارم از الان برنامه ریزی سازمان دهی و کنترل نظارت در بخش فوتسال داشته باشد تا جایگزین خوبی را برای علی حفیظی که از داوران بسیار خوب بین المللی ما است را داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار