امام جمعه کرمان گفت: مسجد یکی از کانون‌های بی‌نظیر در فعالیت‌های اسلامی و یکی از کانون حاکمیت، اخلاق، معنویت، جهاد تبیین و تربیت انسان‌ها در جهان اسلام است.
کد خبر: ۱۱۲۱۷۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴ 21 August 2023

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی در گفتگویی در کرمان، با تسلیت ایام عزاداری محرم و صفر و با گرامیداشت روز جهانی مسجد، اظهار داشت: مساجد یکی از مکان‌های بی‌نظیر و بی‌بدیل در فعالیت‌های اسلامی هستند که جایگزینی ندارند.

وی با اشاره به نقش و جایگاه مساجد در تاریخ اسلام، بیان کرد: پیامبر عظیم الشان اسلام در نخستین روز‌های هجرت خود از مکه به مدینه که سرآغاز فصل جدیدی در حیات، شکوفایی و توسعه اسلام شد، پیامبر (ص) اقدام به ساخت مسجد کردند.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه با هجرت مسلمانان از مکه به مدینه حضرت محمد (ص) به سمت نمایش قدرت و حاکمیت اسلام رفت، خاطرنشان کرد: در اولین روز‌هایی که در مقدمه حاکمیت اسلام است اولین کاری که پیامبر (ص) انجام دادند، ساخت مسجد بود؛ چه مسجد قبا قبل از ورود به مدینه و چه مسجد النبی در زمان ورود به مدینه.

علیدادی سلیمانی با اشاره به اینکه مسجد نبی (ص) امروز یکی از مساجد بزرگ و مهم جهان اسلام در کنار مسجدالحرام است، گفت: مساجد در گام اول کانون اخلاق، معنویت و تربیت انسان‌ها است.

وی با بیان اینکه مساجد در طول تاریخ یکی از کانون‌ها تحلیل مسائل روز جامعه بودند، افزود: مساجد جایی هستند که صلاح مردم را در حوزه سیاسی و حکمران‌هایی که در جهان اسلام وجود داشته تبیین کرده و به بهترین نحو برای مردم توضیح می‌دادند و رسالت روشنگری جامعه را به عهده داشتند.

نماینده، ولی فقیه در استان کرمان با اشاره به دیگر کارکرد‌های مسجد، بیان کرد: مساجد در حوزه‌های مختلف نقش مهم و اساسی به عهده داشتند که رسیدگی به امور فقرا و نیازمندان از جمله کارکرد اجتماعی مساجد در طول تاریخ بوده است.

وی با بیان اینکه در تاریخ انقلاب اسلامی مردم ایران شاهد نقش و سهم بسزا و چشمگیر مساجد در شکل‌گیری، حرکت‌های انقلابی و بسیج مردم و قرار گرفتن آن‌ها در رکاب امام (ره) هستیم، ادامه داد: مساجد در دوران انقلاب مردم ایران کانون اعتراضات و راهپیمایی‌ها در هر شهر بودند.

علیدادی سلیمانی با اشاره به اینکه در دوران پس از انقلاب اسلامی هم مساجد بهترین کانون پشتیبانی جبهه‌ها در دوران هشت ساله دفاع مقدس بودند، گفت: غالب نیرو‌هایی که در جبهه‌ها، جنگ را با شجاعت و قاطعیت مدیریت کردند، بچه‌های مساجد بودند.

وی با بیان اینکه مساجد تنها عبادتگاه نیستند و امروز هم نقش و جایگاه و ماموریت، کارکرد و رسالت‌های مهمی در حوزه‌های دیگر به عهده دارند، افزود: مساجد یکی از کانون قضای اسلامی، حاکمیت، اخلاق، معنویت، روشنگری و جهاد تبیین بوده و مهمترین مراکز تربیت انسان‌ها در جهان اسلام هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار