خانه عکاسان جوان جهت بزرگداشت این روز جهانی عکاسی با همکاری تعدادی از عکاسان خارجی ، نمایشگاه گروهی عکس با عنوان " لحظه قطعی " را برگزار کرد.
کد خبر: ۱۱۲۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴ 21 August 2023

به گزارش تابناک رضوی، در دنیایی که همه چیز خیلی زود فراموش می شود ، عکس ها اسنادی هستند غیرقابل انکار که با ثبت یک لحظه ، راوی تاریخ می شوند . لحظه های کوتاهی که در قاب کوچک عکس ها ثبت می شوند آن قدر قدرتمند هستند که می توانند خشم ، زیبایی ، ظلم ، امید و اندوه نهفته در درون خود را به چشم هایی که نظاره گر آنان هستند منتقل کنند .

عکاسی یعنی ثبت یک لحظه و ایجاد یک تصویر . عکاسی دارای سه جنبه علمی ، صنعتی و هنری است . به عنوان یک پدیده علمی متولد شد ، به شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد . عکاسی توسط یک فرد کشف ، اختراع و یا ابداع نشده است بلکه نتیجه تلاش بسیاری از افراد در زمینه های مختلف و اکتشافات و نوآوری های آنان در طول تاریخ است .
روز 19 آگوست مصادف با 28 مرداد ماه در تقویم بسیاری از کشورهای جهان به عنوان روز جهانی عکاسی نام‌گذاری شده است . همین موضوع باعث شده تا افراد بسیاری از جمله عکاسان و دیگر هنرمندان ، این روز را در شبکه‌های اجتماعی با اشتراک پست‌هایشان تبریک بگویند اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا 19 آگوست به عنوان روز جهانی عکاسی نامیده شده است ؟
واقعیت این است که ایده‌ نام‌گذاری این روز در جهان به عنوان روز جهانی عکاسی قدمت زیادی نداشته و به سال 2010 باز می‌گردد . جوانی استرالیایی به نام کُرسکه آرا Korske Ara در روز 19 آگوست این سال ، وب سایتی با عنوان روز جهانی عکاسی www.worldphotographyday.com را راه‌اندازی کرده و پیشنهاد می‌دهد که این روز به عنوان روز جهانی عکاسی گرامی داشته شود اما در اصل شورای عکاسی بین‌المللی هند در سال 1991 نخستین نهادی بود که این روز را رسما به عنوان روز جهانی عکاسی جشن گرفت و از آن هنگام تا امروز هر ساله کشورهای بیشتری این تاریخ را به عنوان روز جهانی عکاسی در تقویم‌های خود ‌گنجانده‌اند ، به طوری که هر سال این رویداد نسبت به سال گذشته در گستره‌ بزرگ تری برگزار شده است.
دلیل انتخاب روز 19 آگوست نیز به علت اختراع داگرئوتیپ ، روز جهانی عکاسی لقب گرفته است . داگرئوتیپ daguerréotype نخستین روش موفق در ثبت عکس‌های دایمی و استفاده تجاری از عکاسی است . این روش را لویی داگر مخترع و عکاس فرانسوی به همراه ژوزف نیسفور نیپس در سال 1837 میلادی اختراع کرد.
دو سال بعد از این ماجرا و در روز 9 ژانویه سال 1839 آکادمی علوم فرانسه این اختراع را به رسمیت شناخت و آن را برای تمام مردم جهان معرفی کرد . با این وجود 19 آگوست روزی بود که امتیاز روش دو مخترع یاد شده توسط دولت فرانسه خریداری شد .
البته بر خلاف آن چه تصور می‌ شود ، نخستین تصویر دایمی جهان توسط atداگرئوتیپ ثبت نشده است ، بلکه قدیمی‌ترین عکس ثبت شده در تاریخ عکاسی تصویری است که نیسفور نیپس ، اشراف زاده‌ فرانسوی در سال 1826 با فرآیندی که خود آن را هلیوگرافی نامید از چشم‌انداز پنجره‌ اتاق اش گرفت.
بدین منظور خانه عکاسان جوان جهت بزرگداشت این روز با همکاری تعدادی از عکاسان خارجی ، نمایشگاه گروهی عکس با عنوان " لحظه قطعی " برگزار نموده است که شما را به دیدن آن دعوت می کنیم .
عکاسان شرکت کننده به شرح ذیل می باشند :

دکتر رسول اولیازاده ، دکتر حمیده جعفری ، دکتر علیرضا صفریان ، دکتر حامد نیرومند قوچانی ، دکتر عمار رحمانی
تقی بخشی راد ، سیدجلیل حسینی زهرایی ، سیدعلی سیدی ، سیدمجید حسینی ، سیدمهدی امیری ، سیده نسرین شاه محمدی ، جمشید فرجوندفردا ، کلثوم ریاحی ، احمدرضا کریمی ، حسین کامشاد ، رضا جلالی ، علی کریمی رستگار ، داود کهن ترابی ، مجید فکری ، رضا رادپور ، سعید ربیع زاده ، علیرضا عطاریانی ، ناصر علوی زاده ، داود یاراحمدی ، محمد سرشوری ، یعقوب قاسمی ، رضا معتمدی ، اکبر سفری مقدم ، سحر توسلی ، مسعود احمدزاده ، علی سردرودیان ، محسن اسلام زاده ، داریوش اورانوس بخت ، فریدون قربانی ، حمید هراثی ، رسول صفی زاده ، شرمین نصیری ، هادی دهقان پور ، معصومه کریمی ، احمد حسین پور ، محمد توکلی ، مهدی خوش نژاد ، سیما مهرآذر ، مهدی قربانی ، مرتضی یاراحمدی ، محمدجواد صفاران ، زهرا عطاریانی ، یاسر محمدخانی ، فرناز قاسم زاده ، محسن قزل سوفلو

Dr. Norbert Heil , Germany / Theo Muellers - Germany / Francis King - Canada / Manfred Pillik - Austria
Jiahu She - China / Zhiqiang Huang Lee - China / Xiaodong Tong - China / Choi Cheun Lam - Macao
Hengki Lee - Indonesia / Tommy Teh - Malaysia / Andri Yurlove - Ukrain
Mehmat Gokyigit - Cyprus / Majid Alamri - Oman

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار