سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه با بیان اینکه ۸۰ درصد مشترکین گاز استان مصرف متعارف دارند، گفت: ۱۸ هزار مشترک داریم که سه سال است پول گاز نداده اند.
کد خبر: ۱۱۲۱۶۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ 21 August 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا ناصر حسینی با اشاره به وضعیت ضریب نفوذ گاز در استان، گفت: در حال حاضر از ۳۵ شهر استان ۳۳ شهر گاز دارند و دو شهر دیگر شامل سومار و ازگله فاقد گاز هستند که سومار به جهت خالی از سکنه بودن مشمول گازرسانی نیست، اما گازرسانی به ازگله در دست اقدام بوده و در تلاشیم پیش از فصل سرمای امسال این طرح به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: تا سال گذشته ۳۲ شهر استان گاز دار بود و شهر ریجاب را نیز در سال گذشته گازدار کردیم که این گازرسانی تحقق مطالبه چند ساله مردم منطقه بود.

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه ضریب نفوذ گاز در جمعیت شهری استان را ۹۹.۹۱ درصد اعلام کرد که با گازرسانی به ازگله به 100 درصد خواهد رسید.

امسال ۲۴۴ روستای کرمانشاه گازدار می‌شود/ ۸ شهر سبز داریم

حسینی از وجود ۲۵۶۲ روستا در سطح استان نیز یاد کرد که ۱۸۴ روستای آن خالی از سکنه بوده و ۲۰۲۱ روستا نیز تاکنون گاز دار شده و یادآور شد: امسال نیز گازرسانی به ۲۴۴ روستای استان را در برنامه داریم که با اجرای این طرح تمام روستاهایی که طبق مصوبه شورای اقتصاد مشمول گازرسانی هستند، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۳۸ روستا در استان گاز دار شد، افزود: در تلاشیم در نیمه اول امسال گازرسانی به ۱۴۷ روستای در دست انجام به بهره‌برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: سرانه گازرسانی به سایر روستاهای استان چهار برابر مصوبه شورای اقتصاد بوده و تنها در صورت تامین اعتبار انجام خواهد شد، البته پکیج گازرسانی به این روستاها نیز طراحی شده و چنانچه اعتبار باشد، اجرا می‌شود.

به گفته این مسئول، در حال حاضر ضریب نفوذ گاز در جمعیت روستایی استان ۹۰ درصد است که با گازرسانی به روستاهای در دست اقدام به ۹۷ درصد خواهد رسید.

حسینی مجموع ضریب نفوذ گاز در جمعیت شهری و روستایی استان را نیز در مجموع ۹۷ درصد اعلام کرد که با اتمام طرح‌های در دست اجرا به ۹۸ درصد خواهد رسید.

وی همچنین از در دست اقدام بودن گازرسانی به ۲۲۵ واحد صنعتی استان نیز خبر داد و گفت: در مجموع بالغ بر۱۲۰۰ میلیارد تومان پروژه گازرسانی به شهر، روستاها و واحدهای صنعتی در دست اجرا داریم که میانگین پیشرفت فیزیکی آنها بالغ بر ۵۰ درصد است.

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به وضعیت شهرستان‌های سبز استان داشت و افزود: هم اکنون هشت شهرستان کنگاور، صحنه، هرسین، سنقر، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، قصرشیرین و و روانسر سبز هستند و دالاهو و جوانرود نیز به زودی سبز خواهند شد. شهرستان‌های کرمانشاه، سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و پاوه نیز باقی مانده‌اند که با طرح‌های در دست اجرا به زودی این شهرستان‌ها نیز سبز می‌شود.

۲۰ درصد مشترکان گاز کرمانشاه پرمصرف و بدمصرف هستند

حسینی در ادامه از وضعیت مصرف گاز در استان نیز یاد کرد و گفت: سال گذشته در مجموع پنج میلیارد و ۳۴۴ میلیون مترمکعب گاز در استان کرمانشاه مصرف شد که سهم پتروشیمی‌ها ۱۰ درصد، سهم نیروگاه‌ها ۳۶ درصد و مابقی هم سهم سایر بخش‌ها از جمله خانگی بوده است، بگونه‌ای که در بخش خانگی یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون مترمکعب مصرف داشتیم.

وی اظهار کرد: در چهار ماهه امسال نیز بالغ بر یک میلیارد و ۸۸۴ میلیون مترمکعب گاز در استان کرمانشاه تحویل و توزیع شده که یازده درصد سهم پتروشیمی‌ها، ۵۱ درصد سهم نیروگاه‌ها و ۳۸ درصد سهم سایر بخش‌ها بوده است.

احتمال افزایش قبوض در فصل زمستان امسال

وی درخصوص احتمال افزایش قبوض گاز خصوصا برای مشترکین پرمصرف در فصل سرمای پیش رو هشدار داد و گفت: اگرچه در سال گذشته افزایش گازبها را داشتیم، اما با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ زمستان سردی داشتیم همه مشترکین سراسر کشور به دستور رئیس جمهور از تخفیف ۷۰ درصدی تا پایان اسفند برخوردار شدند، اما این تخفیف دیگر برای فصل سرمای امسال وجود ندارد.

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه معتقد است، اگر مشترکین تدابیر لازم برای مدیریت مصرف نداشته باشند، در دوره‌های پیش رو خصوصا در فصل سرما با افزایش رقم قبوض گاز مواجه می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه بر اساس افزایش تعرفه‌های سال گذشته مشترکین سه پلکان اول که تا ۴۵۰ مترمکعب مصرف دارند مشمول افزایش تعرفه نیستند، افزود: این افزایش برای پلکان چهارم به بعد است. بگونه‌ای که از پلکان چهارم تا هفتم ۳۰ درصد و پلکان هشتم تا  یازدهم حدود ۵۰ درصد افزایش داریم و قیمت دو پلکان یازدهم و دوازدهم نیز ثابت پنج و شش هزار تومان برای هر مترمکعب است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۸۰ درصد مشترکین گاز بخش خانگی کرمانشاه مصرف متعارف دارند، گفت: در مجموع ۲۵ درصد مشترکین در سه پلکان اول بوده و خوش مصرف هستند. ۱۹ درصد مشترکین پر مصرف بوده و یک درصد نیز بد مصرف هستند.

تلاش برای پایداری گاز در زمستان امسال

به گزارش ایسنا، سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه از برنامه‌هایی که برای مدیریت مصرف گاز در فصل سرمای پیش رو وجود دارد هم یاد کرد و افزود: سال گذشته با وجود ناترازی که وجود داشت فصل زمستان را بدون یک مورد قطعی با برنامه در بخش خانگی سپری کردیم و امیدواریم امسال نیز این رویه ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در کرمانشاه ظرفیت تامین روزانه تا ۲۵ میلیون مترمکعب گاز وجود دارد، گفت: در زمستان سال گذشته حداکثر مصرف ۱۹ میلیون مترمکعب بود ( با لحاظ محدودیت نیروگاه‌ها) و امیدواریم امسال نیز مصرف متعارفی در فصل سرما داشته باشیم.

حسینی همراهی مشترکین را با رعایت الگوی مصرف برای گذر از زمستان ضروری دانست و تاکید کرد: در سراسر کشور نیز برنامه‌هایی برای مدیریت مصرف گاز از جمله اصلاح تجهیزات، تامین بخاری با بازدهی بالا، بهینه سازی موتورخانه‌ها و واحدهای صنعتی و ... وجود دارد.

وی بخش زیادی از هدررفت گاز در استان را مربوط به خانه‌های روستایی دانست که به دلیل وسعت زیاد، استفاده از مصالح ساختمانی با عدم استاندارد کافی و ... مصرف گاز در آنها بهینه نیست.

سال گذشته ۳۸۰۰ میلیارد تومان وصول کردیم

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه از مطالبات این شرکت نیز یاد کرد و گفت: مطالبات شرکت تا اوایل سال گذشته ۱۱۷۸ میلیارد تومان بود که سال گذشته بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان آن وصول شده است.

حسینی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع ۳۱۰۰ میلیارد تومان در کرمانشاه گاز فروش رفته، اما ۳۸۰۰ میلیارد تومان وصول داشتیم، وصولی مازاد را مربوط به مطالبات قبلی دانست.

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه با بیان اینکه از نظر وصول مطالبات بخش صنعتی و پتروشیمی ها جزو بهترین شرکت‌های کشور هستیم، یادآور شد: مشکل اصلی ما در دو بخش خانگی و اماکن مذهبی است.

حسینی سرانه بدهی مشترکین خانگی در کرمانشاه را از تمام استان‌های همجوار بالاتر دانست که زیبنده کرمانشاه نیست و افزود: ۱۸ هزار مشترک داریم که ۲۵ دوره یعنی نزدیک به سه سال است که قبض گاز را پرداخت نکرده‌اند.

وی یادآور شد: در بخش مساجد نیز اگرچه گازبهای آنها اکنون رایگان است، اما مطالباتی از گذشته داریم که هنوز وصول نشده است.

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه وصول مطالبات را برای اجرای پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای بسیار ضروری دانست و گفت: تخصیص اعتبار برای طرح های گازرسانی متناسب با وصول مطالبات انجام می‌شود.

حسینی اشاره‌ای هم به پروژه‌های گازی که قرار است هفته دولت افتتاح شود داشت که شامل گازرسانی به ۱۴۷ روستا و ۱۳۵ واحد صنعتی است.

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه با اشاره‌ به مشترکان غیرمجاز گاز استان، افزود: اگرچه تعداد این مشترکین زیاد نیست، اما با این وجود برای تعداد کمی که وجود دارد نیز آماده اشتراک پذیری هستیم، زیرا وجود مشترکین غیرمجاز خصوصا بلحاظ ایمنی خود مشترکین بسیار خطرناک است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار