معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما به هرگونه توافقی در زمینه هسته ای با ایران نزدیک نیستیم و موضوع تبادل زندانیان از سایر مسائل کاملا جدا است.
کد خبر: ۱۱۲۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷ 18 August 2023

 به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره وجود توافق پنهان میان ایران و آمریکا برای کاهش تنش ها گفت: همانطور که وزیر خارجه آمریکا توضیح داد ما به هرگونه توافق با ایران نزدیک نیستیم. این مسائل (تبادل زندانیان) کاملا جدا هستند.

 
وی افزود: ما متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم و معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است.
 
پاتل تصریح کرد: ما تاکید کرده ایم که برای دیپلماسی در آینده، ایران باید تنش ها را کاهش دهد و فضای لازم را ایجاد کند. اما درحال حاضر ما هیچ توافقی در زمینه هسته ای با ایران نداریم.
 
وی با تکرار ادعاهای واشنگتن ادامه داد : مساله آزادی آمریکایی ها و انتقال آنها به خانه از سایر مسایل جدا است. ما هنگام رسیدگی به این موضوع، مسایل دیگر مرتبط با ایران از جمله ارسال پهپاد از سوی این کشور به روسیه را بررسی نکرده ایم اما ما همچنان آماده ایم ایران را به خاطر اقدامات و فعالیت های خرابکارانه آن پاسخگو کنیم.
 
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره فرایند آزادسازی پول های ایران در کره جنوبی نیز گفت: پول های ایران فقط در راستای اهداف بشردوستانه و سایر نقل و انتقال غیر تحریمی مانند غذا و دارو مورد استفاده قرار خواهد گرفت. آمریکا به نظارت خود بر چگونگی استفاده از این پول ها ادامه خواهد داد و هرگونه گزارش عمومی که خلاف این موضوع باشند، اشتباه هستند.
 
پاتل درباره انتقال رابرت مالی به دانشگاه پرینستون آمریکا نیز با بیان اینکه "مالی در مرخصی است و اطلاعات جدیدی ندارم" همچنان از ارائه هر گونه اطلاعاتی خودداری کرد.
 
دانشگاه پرینستون اعلام کرده است که راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از پاییز امسال به دانشکده امور دولتی و بین‌المللی این دانشگاه خواهد پیوست و قرار است در دوره کارشناسی ارشد سیاست خارجی تدریس کند.
 
اواخر ماه ژوئن اعلام شد که راب مالی در پی شروع فرآیند بازنگری در مجوز و دسترسی امنیتی ‌اش به مرخصی بدون حقوق فرستاده شد.
 
پاتل در خصوص اعتصاب شهاب دلیلی و اعتراض او به نبودن در توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: همانطور که وزیر خارجه آمریکا و همچنین من توضیح داده ام، این پرونده یک موضوع بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی نیست اما وزارت خارجه آمریکا به صورت مکرر موارد مختلف را بررسی می کند تا وضعیت آنها را مشخص کند. آبرام پیلی (سرپرست نمایندگی ویژه آمریکا در امور ایران) با خانواده دلیلی تماس گرفته و با آنها در ارتباط بوده است.
 
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات در خصوص روابط عربستان و رژیم اسرائیل نیز گفت: ما به مذاکرات خود برای دستیابی به عادی‌سازی کامل روابط میان تل‌آویو و شرکای منطقه‌ای از جمله عربستان سعودی ادامه می‌دهیم.
 
پاتل گفت: ما همچنان معتقدیم که ادغام منطقه‌ای به نفع امنیت ملی آمریکا و همچنین شرکای منطقه‌ای ماست.
 
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مخالفت الی کوهن وزیر خارجه تل آویو در پی تعیین سفیر عربستان در فلسطین مبنی بر عدم ایجاد یک دفتر دیپلماتیک در قدس اشغالی، نیز گفت: اظهار نظر در این زمینه به عربستان و اسرائیل مرتبط است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار